גירושין זה לא דבר נעים. לפתע המשפחתיות נשברת, חברים מתרחקים, הילדים נמצאים עם ההורה השני כל שבת שנייה, ועוד. וכשאתה מגיע מהחברה הדתית, הקושי יכול להיות לפעמים כפול – אין לך את היכולת פשוט לקחת את האוטו בשבת ולנסוע, ואין את הטלוויזיה שתנחם.
2 צפייה בגלריה
מימין: יורם שושן, הדס אגסי־רודל, ניר חלפון ויוליה טנהייזר
מימין: יורם שושן, הדס אגסי־רודל, ניר חלפון ויוליה טנהייזר
מימין: יורם שושן, הדס אגסי־רודל, ניר חלפון ויוליה טנהייזר
(צילום: שמואל דריי)
כדי למלא את החלל שנוצר, הוקמה במודיעין קבוצה של גרושים וגרושות מהמגזר הדתי, שנותנת מענה לבני המגזר שמתמודדים עם אתגרים דומים.
במקביל, על רקע הגידול במספר המשפחות שבראשן הורה יחיד עצמאי, התכנסה בשבוע שעבר במודיעין ועדה בראשות מחזיק תיק השירותים החברתיים, חבר המועצה עמיעד טאוב, לסיעור מוחות בנושא קידום זכויות ויצירת תוכניות למתן כלים עבור משפחות שבראשן הורה יחיד בעיר.
בסיכומו של דיון מוצלח סוכם על שורה של צעדים בשיתוף הקהילה, שעיקרם הנגשת המידע, מיצוי זכויות ושיתוף הקהילה, לצד הקמת קבוצות מקצועיות של תמיכה והעצמה.
בנוגע לאוכלוסייה הדתית, המתמודדת עם אתגרים מעט שונים, בעיקר קהילתיים ובמערכות החינוך, נפגש טאוב מספר פעמים עם קבוצת ההורים הדתיים ובראשם ניר חלפון, מוביל קבוצת הפעילות של ההורים העצמאיים הדתיים במודיעין, וקידם שורה של מענים עבורם במקביל למענים לכלל ההורים בעיר.
בעקבות התכנסות הוועדה יצא כבר השבוע קול קורא לתושבים דתיים לאחר הליך פרידה וגירושין, שיישמשו כמנהיגים קהילתיים למשפחות שבראשן הורה עצמאי מהמגזר הדתי. הפעילים יעברו הכשרה ויקבלו כלים לקידום אירועים, קבוצות וסדנאות למען המשפחות.
כצעד ראשון, מוזמנים המעוניינים לכנס זכויות למשפחות שבראשן הורה עצמאי, שיתקיים בשיתוף קבוצת האמהות החד הוריות במודיעין 'פורצות דרך' וכל משרדי הממשלה הרלוונטיים ביום ראשון 23.2 במרכז הרב תחומי בשעה 17.00.

לא רק לגרושים

חלפון, תושב העיר ומנהל הקבוצה, גרוש בן 40 ואב לשתי בנות במשמורת משותפת, מספר שהכל התחיל מתחושת הצורך בשייכות, שהובילה להקמה של קבוצת ווטסאפ. "זה התחיל מקבוצת ווטסאפ של כמה חבר'ה שרצינו לצאת ביחד", הוא מספר, "כולנו היינו בקהילות דתיות, בבית כנסת, כולם מכירים את כולם. כשבן אדם דתי מתגרש, הקשר שלו עם הקהילה קצת משתנה. בשבת שהוא בלי הילדים הוא הולך לבד לבית כנסת. הצורך הזה של להיות שייך לאנשהו קיים. לכן פתחנו קבוצת ווטסאפ. לאט לאט הצטרפו עוד אנשים עד שנוצרה קבוצה של 150 איש, חלק ממודיעין וחלק מאזור מודיעין".
קבוצת הווטסאפ שהקימו חלפון וחבריו לפני שנתיים וחצי לתושבי מודיעין והסביבה הפכה לפעילה מאוד. "אנחנו עושים ארוחות משותפות, מסיבות חנוכה, מסיבות פורים, טיולים, מפגשים. הקבוצה פתוחה גם לדתיים לשעבר". לאור הגידול בקבוצה פתח חלפון לפני שנה וחצי קבוצת פייסבוק ארצית על אותו העיקרון. הקבוצה מונה כיום 1,500 איש מכל הארץ ונקראת "חבריא ג' - מפגשים, שיתוף ועזרה הדדית".
"גם בקבוצה הזאת יש המון פעילויות", מסביר חלפון. "לדוגמה, בחנוכה ארגנו הדלקת נרות. בשבתות, כשאתה בלי הילדים, מתארחים אחד אצל השני. בנוסף יש בקבוצות האלה הרבה עזרה הדדית – למשל מישהי עברה ניתוחים קשים בגב והקבוצה תמכה בה, או עולה חדשה שאין לה קהילה. היינו הקהילה שלה - הגענו אליה, עשינו בייביסיטר, נתנו לה מידע על מיצוי הזכויות שלה". לחלפון חשוב להדגיש, שהקבוצה מיועדת לא רק לגרושים, אלא לכל ההורים העצמאיים, "כל מי שמגדל את הילדים שלו לבד, כמו אלמנים והורים יחידניים. יש לנו הכל מהכל. זאת קבוצה מאוד חיובית, לא קבוצה של בכיינות. מגיעים מכל קשת האוכלוסייה – מתכנתים, מנהלים, כולם חברים. אם יש צרה, כולם נרתמים לעזור. אנחנו עושים כל הזמן מפגשים. נוצרה קהילה מאוד יפה שתומכת אחד בשני. בשבת הקרובה אנחנו יוצאים לשבת משותפת 90 חבר'ה בנס הרים".
נוצרים זוגות בקבוצות האלה?
"נוצרים זוגות, אבל זאת לא המטרה המוצהרת של הקבוצה. הקבוצה מאוד מתמקדת בחיובי. זה בקלות יכול היה להיות שיח מתבכיין, אבל אנחנו מתמקדים בצד החיובי של החיים. זאת קהילה חברתית של עזרה, שיתוף ומפגשים, הרבה מאוד מפגשים. פעם נסענו לשבת בצפון עם הילדים. שאלתי את הבנות שלי מה היה הכי כיף, אז הבת שלי אמרה ש'היה הכי כיף שאף אחד לא שאל אותי איפה אמא שלך'. כולם היו כמוהן, הן לא היו יוצאות דופן".

"לצאת בשאלה"

הקבוצה כאמור נחלצת לעזרת חברי הקהילה גם בשעת צרה. "היה את המקרה במבוא מודיעים שנשרף היישוב", נזכר חלפון. "שתי חברות מהקבוצה גרות במבוא מודיעים. פתחנו פייבוקס וגייסנו להן סכום ממש גבוה. זה היה מדהים".
אחוזי הגירושין באוכלוסייה הדתית אמנם יותר נמוכים מאלה שבאוכלוסייה הכללית, אבל הם מתחילים להתקרב אליהם.
"הגירושים מערערים בהרבה מקרים את החבר'ה הדתיים וגורמים להם לצאת בשאלה", מסביר חלפון. "זה יוצר הרבה קשיים, במיוחד כשהילדים עדיין דתיים".
מה הבדל בין גרוש דתי לגרוש חילוני?
"לדתיים יש את העניין הזה של שבת בבית כנסת, וכשגרושים זה הופך להיות יותר מסובך. הבנות יושבות לבד בעזרת נשים. דבר נוסף הוא ארוחות השבת. כשהילדות לא אצלי, אם אני לא נוסע אז אני בבית לבד, וזה מאוד לא נעים. לכן הקבוצה חשובה. אנחנו מתארגנים לארוחות ודרך הקבוצה מרגישים את האווירה של השבת. זה לא כמו חילוני שיכול לנסוע, לראות טלוויזיה. בגלל שאצל הדתיים הקהילתיות מאוד חזקה, הרבה גרושים יוצאים מהקהילה ויש להם סוג של משבר. לכן חשוב לי שיצטרפו לקהילה כל המתגרשים שמתחבאים, שיידעו שיש פה מקום בטוח".
לגבי שיתוף הפעולה עם העירייה מוסיף חלפון: "עמיעד טאוב כינס את הוועדה והזמין אותנו. אחד הדברים המרכזיים שדיברנו עליהם הוא שיש דבר בסיסי שצריך לעשות - לספר לאנשים שיש להם זכויות בעיר, כמו הנחות בארנונה. הורה עצמאי שמגדל את הילדים שלו זכאי ל־20 אחוז הנחה בארנונה ואת זה אנשים לא יודעים. המטרה שלנו היא למצות את הזכויות ולהנגיש אותן גם לעולים חדשים".
2 צפייה בגלריה
שי דהרי
שי דהרי
שי דהרי
(צילום: שמואל דריי)
שי דהרי מנהל ביחד עם חלפון את הקבוצה. הוא בן 46, גר בחשמונאים, אב לארבעה ילדים וגרוש עשר שנים.
"אני וניר פתחנו את הקבוצה ביחד", הוא מספר, "החלטנו לעשות משהו שהבסיס שלו יהיה מודיעין. קבוצת ווטסאפ של חבר'ה מממודיעין על הרצף הדתי. ראינו שהגענו ל־150 איש אז פתחנו קבוצה בפייסבוק. לאט לאט התפתחנו והתחלנו לעשות אירועים מאוד מיוחדים, ערבי מאסטר שף, טיולים לסיני, סוף שבוע בנס הרים. אנחנו קבוצה חברתית שהמטרה שלה לתת מענה לבעיות של גרושים, לתת תמיכה ופלטפורמה להיכרויות. יש לנו כרגע שני זוגות שעומדים להתחתן מתוך הקבוצה".
לדבריו, הצרכים של גרושים דתיים שונים משל חילונים. "מהסיבה שבסופי שבוע הם לא יכולים לנסוע", הוא מסביר. "הם צריכים ליצור פעילות עם חברים ולמצוא מקום אירוח לשבתות מלאות. אירגנו כבר עשרות שבתות בבתי מלון ובבתים פרטיים. יש לנו קבוצת ווטסאפ שמיועדת לשבתות. אם מישהו פותח את הבית שלו, מודיעים בקבוצה ומתארגנים. זה גורם לאנשים להתחבר. הקבוצה נותנת מענה לכל האנשים שנמצאים על הרצף הדתי. הקבוצה מאפשרת אירועים מעורבים, שבתות מעורבות, ריקודים, מסיבות פורים. יש מענה לכל הצרכים".
לדבריו, המטרה היא לשמור על איכות החיים גם אחרי הגירושים. "כשאני התגרשתי לפני עשר שנים הייתי נטע זר. היו אולי חמישה גרושים בכל היישוב. היום יש כמה עשרות. אבל הם עדיין מרגישים לפעמים כמו נטע זר בתוך הקהילות, כי הם מהווים סוג של איום על המבנה המשפחתי הקיים, לכן פחות מקרבים אותנו, לכן היה הצורך לפתוח קבוצה הומוגנית כמו שפתחנו. עד לפני כמה שנים הייתי מוצא את עצמי לבד בשבתות. זה לא קל לעשות שבת שלמה לבד. לעיתים נדירות היו מזמינים אותי שכנים. לכן קיים הצורך של בעיקר סופי שבוע ביחד. האירועים שלנו מאופיינים בצורה היותר מכובדת ופחות סקסיסטית. גם דף הפייסבוק שלנו נקי מסקסיזם, אבל עדיין מאפשר שיח פתוח על מיניות בפרק ב' בצורה מאוד פתוחה, אבל לא זולה".

"כל הספקטרום"

יורם שושן, 50, גרוש, אב לשלושה, דתי לשעבר ומדריך טיולי שישי, אף הוא חבר בקבוצה, הגיע אליה דרך חבר לפני שנתיים וחצי. "זאת קבוצת הבית שלי שבה אני מרגיש בבית", הוא אומר. "בגיל 26 הורדתי את הכיפה. דלת"ש (דתי לשעבר) הוא לא חילוני, זה מגזר בפני עצמו. לכן אני מרגיש קרוב לחבר'ה בקבוצה כי יש שם החל מחרדים עד לדתל"שים - על כל הספקטרום. בגלל השורשים שלי אני מרגיש נוח בקבוצה. אני מחזיק תיק הטיולים בקבוצה. אני מדריך טיולים חובב ומאוד אוהב טבע ומוציא סיורים קצרים בימי שישי ומאוד נהנה לעשות את זה. כל אחד תורם בתחום שהוא חזק בו. עושים שבתות יחד ומדי פעם יש מסיבות. יש גם היכרויות אבל זאת לא המטרה היחידה".
אסתי שוסטר ממודיעין הצטרפה לקבוצה לפני כחצי שנה. "יש לי חברה שכבר היתה חברה בקבוצה וסיפרה לי שיש המון תמיכה ומפגשים והציעה לי להצטרף, אז הצטרפתי. יצאתי לטיולים והייתי בארוחות שבת. יש הרבה עזרה הדדית בקבוצה. זה כמו קהילה. אני דתייה וזה עוזר שיש קהילה".
הדס רודל, מתכנתת, גרושה תשע שנים ואמא לשלושה ילדים מכירה את חלפון עוד לפני קבוצת הווטסאפ. "אנחנו מתפללים באותו בית כנסת", היא מספרת. "כשהוא פתח את הקבוצה הוא הכניס אותי. זאת קבוצה חברתית שמאוד תורמת. כל אחד מוצא את המקום שלו שם. אני מארגנת עם אחותי ארוחות שבת אצלנו. זה בעיקר החלק שלי בקבוצה. הרבה פעמים עורכים ארוחות שבת ולפעמים סתם קובעים נסיעה באמצע השבוע או סרט, או בחנוכה הדלקות נר כל ערב, שלא ידליקו לבד. הרקע הדתי בעיקר בשבתות וחגים יותר בולט, כי לא נוסעים ואת תקועה איפה שאת. יש יתרון מאוד גדול בלעשות ארוחה בעיר שלך, קרוב לבית".
לדבריה, יש יותר גירושים במגזר הדתי כי יש יותר הבנה למי שלא רוצה להישאר במקום שלא טוב לו בו. "בסביבתי קיבלו אותי בלי שום בעיה", היא מצהירה. "לא הרגשתי אף פעם שמסמנים אותי. נשארתי בקהילה שלי ולא הייתי צריכה לייצר קהילה חדשה".

"חיבקו אותי"

יוליה היא אם יחידנית לילדה בת שמונה. "עברתי לפני שנה וחצי למודיעין", היא מספרת, "ושמעתי על הקבוצה. רציתי לבנות קהילה, חיפשתי חברים והם חיבקו אותי וזה משמח. זה משהו מאוד מיוחד שלא ראיתי בשום מקום אחר. אני הולכת להרצאות ולארוחות שהם מארגנים. והכי חשוב לי שאני מרגישה את החיבוק שיש שם תמיד".
המשנה לראש העירייה ומחזיק תיק השירותים החברתיים, עמיעד טאוב: "בנוגע לאוכלוסייה הדתית המתמודדת עם אתגרים מעט שונים, שעיקרם אתגרים קהילתיים ומענים במערכות החינוך, נפגשתי מספר פעמים עם קבוצת ההורים הדתיים ובראשם ניר חלפון וקידמתי שורה של מענים להורים הדתיים במקביל למענים לכל ההורים במודיעין. בעקבות הוועדה יצא כבר השבוע קול קורא לתושבים דתיים לאחר הליך פרידה וגירושין שיישמשו כמנהיגים קהילתיים למשפחות ובראשן הורה עצמאי מהמגזר הדתי. הפעילים יעברו הכשרה ויקבלו כלים לקידום אירועים, קבוצות וסדנאות למען המשפחות".
הרשמה באתר העירייה ובטלפון 073-2326421.
פורסם לראשונה: 08:23, 07.02.20