החלון ושברו: בחלק מקרונות הרכבת החלו ליפול לאחרונה חלונות באופן שסיכן את הנוסעים. לאחר תחקיר מהיר הוחלט על סגירה של חלונות עד להודעה חדשה, למרות שבשל מגיפת הקורונה משרדי הבריאות והתחבורה דורשים לאוורר את כלי התחבורה ציבורית. ברכבת גם דאגו להדביק מדבקות המזהירות את הפקחים והנוסעים שלא לפתוח את החלונות.
2 צפייה בגלריה
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב
קו הרכבת המהיר ירושלים - תל אביב
(צילום: רועי אלמן)
"החלון נעקר ממקומו"
במרץ אשתקד, עם תחילת המגיפה, ניתנה הוראה לפתוח את החלונות בתחבורה הציבורית, אלא שחלק מהפקחים והעובדים של הרכבת לא הקפידו על כך. בעקבות פנייה לשר התחבורה דאז, בצלאל סמוטריץ, הוא התחייב לחדד את ההנחייה.
2 צפייה בגלריה
מדבקת האזהרה ברכבת. "אסור לפתוח את החלון"
מדבקת האזהרה ברכבת. "אסור לפתוח את החלון"
מדבקת האזהרה ברכבת. "אסור לפתוח את החלון"
(צילום: יצחק טסלר)
אלא שמספר ימים לאחר מכן הוחלט על השבתה מוחלטת של כל קווי הרכבת, במטרה לצמצם את התפשטות הנגיף בישראל. רק ב-22 ביוני, אחרי כמעט שלושה חודשים של הדממה, חודשה תנועת הרכבות, תחת מגבלות הדוקות ובהן הגבלה של מספר הנוסעים, רישום מוקדם לפני נסיעה וכן פתיחה של מספר חלונות בכל קרון.
כאמור, לאחרונה היו מספר מקרים בהם נפלו חלונות במהלך נסיעה. פקח ותיק סיפר: "באירוע שבו הייתי נוכח, החלון פשוט נעקר ממקומו ונפל. רק בנס הוא לא פגע באף אחד, אבל זה גם בגלל ההגבלה של מספר הנוסעים. כמובן שהרחקנו את הנוסעים מהמקום בו נפל החלון ודיווחנו על כך".
פקח אחר סיפר: "בנסיעה שבה אני הייתי, הנפילה של חלון גרמה לבהלה בקרב חלק מהנוסעים, אבל מכיוון שלא היו נפגעים הנסיעה נמשכה כרגיל. ביקשנו הנחיות ונאמר לנו כי נצטרך לסגור את החלונות ושהבעיה לא קיימת בקרונות הישנים של קומה אחת, וצבועים בכחול ולכן שם אפשר להמשיך ולפתוח חלונות. גם אמרו לנו שבקרוב יטפלו בתקלה וגם יהיו יותר קרונות חדשים וששם אין חשש מנפילה של חלונות".

סגור עד להודעה חדשה

בתחקיר שבוצע לאחר הדיווחים של הפקחים, התברר כי נפילת החלונות מתרחשת בקרון דו קומתי, ממנו הרכבת רכשה מאות יחידות. הבדיקה חשפה כי הבעיה מחמירה במיוחד בקו לירושלים שנחנך לפני שנה וחצי, ובו מהירות הנסיעה מגיעה עד ל־160 קמ"ש.
עוד נחשף בתחקיר כי נסיעה במהירות כזו מפעילה לחץ עצום על חלונות רכבת, אלא שאלה סגורים בחורף בגלל הגשם והרוח, ובקיץ בשל המזגן. הפתיחה הקבועה של החלונות בשל מגיפת הקורונה, הגבירה את העומס על הצירים והלחץ על החלונות גדול במיוחד במהלך התנועה במנהרות שבכניסה לבירה. באזור זה גובר לחץ האוויר על צירי החלונות עד שאלה לא עומדים בעומס וכאמור, מובילים לנפילה של חלונות במהלך הנסיעה. מכיוון שהשילוב בין המשקל הגדול של הזגוגיות, יחד עם מהירות הנסיעה עלולים לגרום לפגיעה קשה ומסוכנת, הוחלט על סגירה של החלונות.
לפקחים ולאנשי הביטחון ניתנה לאחרונה הוראה שלא לפתוח אותם גם אם הנוסעים מבקשים זאת. בנוסף, הודבקו מדבקות בצבע אדום בהן נכתב באופן ברור "אסור לפתוח את החלון".

"הליקוי מחמיר במהלך השימוש"

פנינו למשרד התחבורה וביקש להשיב האם ומתי התקלה דווחה להם ומה תגובתם בנושא. אלא שבמשרד התחבורה בחרו שלא להגיב על השאילתה והעבירו אותה לדוברות רכבת ישראל, שם הודו כי יש ליקוי בצירי החלונות ושהדבר ידוע להם מאז סופקו הקרונות.
מדוברות הרכבת נמסר בתגובה: "מדובר בתקלה בצירי חלונות בחלק מהקרונות הדו קומתיים. הליקוי קיים במקור ממועד אספקת הקרונות לרכבת ישראל ומחמיר במהלך השימוש, עד לנפילת השמשה.
"מאז שהנושא התגלה ונחקר, מבוצעת החלפה יזומה של צירי חלונות בכל הקרונות". על השאלה האם ומתי דווחה התקלה למשרד התחבורה, נמסר "משרד התחבורה קיבל עדכון".