זה קרה לפני כמה שבועות: לסניף במרכז הארץ של אחת מרשתות הפארם נכנס עבריין המוכר למשטרה עם כובע קסקט שחור. במצלמות הסניף רואים כי ברגע שיועצות היופי מתרחקות ממדפי התמרוקים, הוא מתחיל להעמיס לתיקו 30 בשמים יוקרתיים ועוד כ-15 קרמים. מנהלת מחלקת הבשמים חוזרת, מציצה על המדף ומזהה כי הוא ריק. היא מזעיקה מיד את קצין הביטחון, אך העבריין כבר הספיק להיעלם מהחנות עם סחורה בשווי 20 אלף שקל – והתיק שלו אפילו לא ציפצף ביציאה.
3 צפייה בגלריה
גניבה בחנות
גניבה בחנות
גניבה בחנות
(צילום: דוברות המשטרה)

כעבור כמה ימים נעצר האיש על ידי בלשי משטרת השרון, ובמהלך החקירה סיפר כי הצליח לגנוב בחודש האחרון למעלה מ-150 בשמים, קרמים, מכונות גילוח ועוד – והכל רק מסניפים בתל אביב. הוא מספר כי עשה זאת עם תיק המרובד בנייר אלומיניום מיוחד (שלא מצפצף כשיוצאים), ואף הודה כי גם גנב מרשתות מזון ברחבי העיר קופסאות טונה, בשר, דגים, גבינות יוקרה ועוד.
"מכרתי את הכל בחצי מחיר כדי לקנות אוכל למשפחה שלי, מטרנה ומוצרי מזון", ציין אותו עבריין, "מאז המלחמה המצב הכלכלי שלי נהיה גרוע". הנתונים העדכניים מראים שהוא בהחלט לא לבד - למשטרה יש יותר ויותר דיווחים על גניבות מחנויות בשנה האחרונה, ומשיחה שלנו עם בעלי מרכולים המצב אכן מחמיר.

מי גונב, עובדים או לקוחות?


"זו מכת מדינה, אבל קורה בכל העולם", מספר דני רובין, בעברו קצין משטרה, וכיום אחד המומחים בארץ לגניבות מרשתות שיווק ומזון. רובין שימש כקצין ביטחון של חברות מוכרות כמו קסטרו, הום סנטר, קבוצת זארה, נייקי ועוד. "התפקיד של הקב"ט הוא ביטחון, אבל בין השאר גם טיפול בפחת קמעונאי", הוא מסביר בראיון ל"ידיעות תקשורת". לדבריו, "כשבודקים את עוגת הפחת – מגלים כי 46% מהפחת נגרם מגניבות עובדים, 31% גניבת לקוחות, 17.5% שגיאות מנהליות (ברקוד לא נכון או שינוי תמחור) ו-5.5% הונאות על ידי ספקים".

3 צפייה בגלריה
גניבה בחנות
גניבה בחנות
גניבה בחנות
(צילום: דוברות המשטרה)

העובדים גונבים יותר מהלקוחות?
"המעקב הגדול ביותר של קב"ט הוא על גניבות עובדים, כאשר כל אחד יכול לגנוב. קופאית עשויה לגנוב בקופה שלה, קופאית ראשית יכולה להעלים כסף מתוך הקופה הראשית, מוכר בחנות או יועץ במחלקה יכול להעלים סחורה, מחסנאי מסליק ברמת הפריטים הקטנים ומנהל מחסן בפריטים הגדולים. זהו הסיכון הגדול ביותר לכל חנות – וצריך לדעת מי אתה קולט להעסקה. ברוב המקרים אלו אנשים שעובדים בשכר מינימום ולכן הפיתוי גדול יותר. ככל שהחנות בחרה להשקיע פחות באמצעי מיגון, מצלמות, סינון עובדים וקליטת עובדים, ביקורת תיקים ביציאה – כך סיכוי שהפחת עקב עובדים יהיה גדול יותר".
מספר הפחת הקמעונאי כל כך קריטי?
"כל הרשתות הקמעונאי באופן טבעי סובלות מפחת. כל אחד מכיר את הקיוסק השכונתי שבו מישהו גונב מסטיק בזוקה ושתי פחיות קולה. הבעיה שאם כל יום, ולו פעם אחת מישהו עושה את זה – זה גורם לפחת. אם ברשת הום סנטר עובד גונב מחק ביום כפול כמות העובדים – זה יגרום לפחת היסטרי. לפי נתונים בכל העולם, 3% של פחת יכול להביא לקריסתה של רשת".

פחות מאלף שקל? לא באים


השאלה הגדולה בתקופות קשות כמו מלחמה היא ההידרדרות של אנשים נורמטיבים ולא עבריינים לגניבות. "בתקופות רווחה קשות – כמו בזמן מלחמה, זה רק הולך ומתגבר", מאשר רובין. "זה יכול להיות גנב של סימילאק בסופרמרקט, בחורה שגונבת שמלה בזארה או אדם שלוקח שלושה מברגים בהום סנטר".
ומה עושים להם?
"הכל בהתאם למדיניות של הרשת. אתה יכול לעצור את הגנב בזמן הגניבה ולעשות לו 'נו נו נו, ובפעם הבאה אני מזמין משטרה', ואתה יכול ליצור הרתעה ולהזמין משטרה לכל גנב. אבל המשטרה בישראל עסוקה ולא תמיד מגיעה, וגם תמיד שואלת מה ערך הגניבה, כך שבפחות מאלף שקל היא לא ששה להגיע.

3 צפייה בגלריה
דני רובין
דני רובין
דני רובין
(צילום: פרטי)

"ואם המשטרה כן מגיעה – זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן, ואסור לך לעכב את החשוד יותר משלוש שעות. ואז כשהוא יגיע בסופו של דבר למשטרה, יחקרו אותו, אבל אם הוא גנב עד אלף שקל - ישחררו אותו. אלא כמובן אם זה גנב סדרתי, שנתפס כמה וכמה פעמים".
איך מזהים גנב?
"צריך להיות עם עין מאוד חדה. אדם שיודע לזהות התנהגויות חריגות, החל מחשוד שסוקר וסורק עם עיניו את המצלמות ואמצעי המיגון, מביט על הצוות ולא על המוצרים.
מעבר לכך, יש כמובן מצלמות, אנליטיקות, זמזמים, ויטרינות מיוחדות, תאורה חכמה, בדיקת תיקים ביציאה, ביקורת קופה, בדיקת דו"חות על החזרות מוצרים, ביקורת פתע במחסן, לימוד ספקים שמגיעים למחסנים כשאין התאמה בין תעודת המשלוח למוצר שהביא ועוד".

קראו גם:

יש לך דוגמא למקרה שאירע לך לאחרונה?
"יש מאות מקרים בחודש - יש כל יום אנשים שמכניסים מזון לתינוקות או סכיני גילוח מתחת למעיל או לכובע, אבל זה החלק הכי פשוט. היה למשל מקרה של אדם שהכיר את היועץ בחנות 'עשה זאת בעצמך' מוכרת. הוא התייעץ איתו לגבי מוצר חשמלי שעולה 3,000 שקל. בגלל שהיה חבר שלו – המוכר אמר לו 'אני יכול לסדר לך ב-2,000 שקל, תפגוש אותי בחניה'. לעובד אין בעיה לצאת עם המוצרים כי הוא מביא ומחזיר מהמחסן, והבן אדם נתן לו 2,000 שקל מזומן ביד, ובמקרה תפסנו אותם בחוץ.
"במקרה אחר, וזה נוגע לקופות בשירות עצמי, אדם יכול לגשת למקרר בשר קפוא או דגים קפואים ולהחליף את הברקודים. הוא לוקח את המדבקה של מוצר זול ושם על הבשר או הדג, והולך לקופות בשירות עצמי. גם אם עומדת שם עובדת ומשגיחה על כולם – היא לא תוכל לדעת לעולם שהוא למעשה גנב את המוצר היקר יותר".
אז הטכנולוגיה לא תמיד עוזרת?
"צריך קב"ט פיזי בכל חנות, כי רק אדם מנוסה יכול לזהות גנב. אבל זה בלתי ישים בכל סניף של כל רשת בארץ. גם כך מצב רשתות המזון והפארם בארץ במצב לא טוב מבחינת גניבות, מהלך שכזה יכול לגרום לפשיטת רגל של כל הרשת".

מה הישראלים גונבים הכי הרבה?


1. סימילאק / מטרנה
2. סכיני גילוח
3. אבוקדו
4. תפוזים ולימונים
5. קונדומים
6. תכשיטים
7. גבינה צהובה
8. חפיסות וממרחי שוקולד
9. בשמים
10. חומרי ניקוי

* לפי נתוני רשתות המזון והפארם