"המוטו שלי הוא יצירתיות מהגיל הרך ועד בכלל", אומרת ויינברגר, תושבת כפר האורנים וכיום, בנוסף לניצוח על הגנים שכוללים היום כיתות גן מלידה ועד גיל 5, גם דוקטורנטית ליצירתיות בגיל הרך.
איך הכל התחיל?
"הגן נפתח בפארק משחקים, גינה ציבורית מול הבית שלנו אז בשכונה מליבו, אחת השכונות הראשונות של מודיעין", היא מספרת בחיוך. "הזמנתי אנשים כדי לספר להם על המתודה והחזון שלי. זה היה רישום בלי שהיה גן, בעיקר גישה חינוכית, ושם באותו רגע נפתח רישום. כל מה שהתחייבנו עליו, עמדנו בו. עשינו כל מה שהבטחנו, וההצלחה הייתה גדולה. נפתח עוד ועוד גן, לימים בפרויקט מדיני מיוחד, זכינו במכרז למבנה בעיר, קיבלנו סמל מוסד של משרד החינוך, והפכנו למודל של חינוך יצירתי בארץ, באים ללמוד מאיתנו".
2 צפייה בגלריה
עידית ויינברגר
עידית ויינברגר
עידית ויינברגר
(צילום: באדיבותה )
כיום היא לא רק מנהלת הגנים, אלא גם מלווה הורים, מנחה קבוצות בנושא יצירתיות ומלווה גנים וגננות, כאשר הקו המוביל תמיד נשאר – המחשבה היצירתית כצורה מעצבת לחינוך.
"היום כדוקטורנטית ליצירתיות בגיל הרך, הגנים הם חלק ממחקר. אני חוקרת את בוגרי הגן, היום בני 20-25. המחקר בודק אם מה שהטמענו בגן הילדים בגיל צעיר, בהכרח מבשר על יותר יצירתיות אצל הילדים האלה בגיל בוגר. זה מחקר כמותי שנעשה בהשוואה לקבוצות מחקר אחרות – ילדים שלא היו בגן יצירתי וילדים שהיו בגן יצירתי אחר. אף אחד לא חקר עדיין התפתחות יצירתית בגיל הרך, ובאופן הזה אני רוצה לקוות שזה משהו שיישאר בילד בגיל בית ספר ואחר כך בגיל בגרות. חשוב שהדור הבא ידע להתנהל ביצירתיות. היום כבר מבינים שיצירתיות זו לא רק מילה, אלא תהליך אמיתי שנעשה במוח ומעצב חשיבה".
מה חשבה המשפחה כשפתחת את העסק?
"כולם תמיד תמכו והיו חלק. יריב, בן הזוג שלי, הוא חלק מכל העשייה, הילדות שלי, כמו הילדות של כל אנשי הצוות, גדלו בגן. כך שאנחנו יודעים לזהות היטב את ההשפעה של החינוך הזה על ילד בוגר. לילדות שלי זה עשה מאוד טוב. בתי בת ה-19 סיימה בגרות של 5 יחידות בכל התחומים ובהצטיינות, ותמיד שואלים מה עשינו? אז מה שעשינו זה לתת לה את האג'נדה שנותנת חופש להסתקרן, לגלות, בלי להיכנס לתבניות. זה מה שאנחנו מעניקים לילדי הגן שלנו – מעוררים בלומד את הפתיחות לרצות לחקור וללמוד עוד ועוד מתוך אהבה ורצון להיות בתהליך שהוא נעים וכיפי. ידוע שיצירתיות מובילה לפיתוח מצוינות אישית לא רק לימודי אלא גם חברתי".
מה הלקח הראשון שלמדת?
"לתת זמן ולהאמין בתהליכים. מרגש לראות תהליך שהתחיל לפני שלוש שנים פתאום פורץ החוצה. לא רק אצל הילדים אלא גם אצל אנשי הצוות שהפכו יותר יצירתיים ככל שהעמיקו ולמדו".
ויינברגר מספרת שהסיפוק הכי גדול עבורה הוא הגילוי שתהליך הלמידה, שהחל בגן, תורם בסופו של דבר לאושר. "היכולת של הבוגרים שלנו להיות מאושרים ולהגיע ליעדים שמספקים אותם כי הם יודעים להתבדל, לא להילחץ ולמצוא את הדרך שלהם".
מה החיבור שלך למודיעין?
"שנים רבות גרתי במודיעין, ועברתי לכפר האורנים רק בשביל קצת להתנתק, בשביל לאזן טוב יותר בין החיים המשפחתיים לעבודה, ולקבל כוח. אני מאוד מחוברת למודיעין, לצערי לא הצלחתי להקים בית ספר ליצירתיות, אבל החלום עדיין שם".
איזה טיפ היית נותנת למישהו שנמצא בתחילת דרכו?
"שייקח ליווי מקצועי. מהיום הראשון היה לי ליווי. פסיכולוגית קלינית שתמיד תמכה בי, ובגן צריך מישהו שיכיל. ליווי של איש טיפול, מישהו שמבין בנפש האדם, לא בהכרח של איש חינוך אלא מישהו מבחוץ שיעזור לך לאוורר ולהסתכל על דברים מזווית אחרת. כדי להיות מטפל בהוויה חייב להיות בסביבה מטופלת. זה מה שהביא את הגן שלנו למה שהוא היום".
2 צפייה בגלריה
עידית ויינברגר
עידית ויינברגר
עידית ויינברגר
(צילום: באדיבותה )
איפה את חולמת להיות בעוד 10 שנים?
"החלום שלי הוא להביא את החינוך היצירתי בגיל הרך לתוצאות הדוקטורט שאני עובדת עליו. אני כמהה שידעו שהטמעת חינוך יצירתי בגיל הרך בהכרח תורמת ליצירתיות בגיל בגרות. אם זה יקרה, עשיתי מספיק בשבילי ומספיק בשביל האנושות".
יעקב דורי 28, מודיעין מכבים רעות
https://yetzirati.co.il/
08-9718151
יצירתיות מעצימה - https://www.creatidit.co.il/
פורסם לראשונה: 10:39, 16.06.21