אימהות לאחר לידה חוות שלל התמודדויות מבלבלות, מעוררות סימני שאלה וחששות, שלא תמיד הן מוכנות להן מראש.
4 צפייה בגלריה
עצות ליולדת הטרייה
עצות ליולדת הטרייה
עצות ליולדת הטרייה
(צילום: shutterstock)
ההכנה ללידה נעשית בדרך כלל באמצעות קורסי הכנה המתמקדים בגוף המכין עצמו ללידה. חלק גדול מהספרים ליולדות מתמקדים בתינוק. אבל מה עם האם עצמה ורגשותיה?
התקופה הראשונה לאחר הלידה מאתגרת, סוערת, מציפה ורבת תהפוכות. ההורמונים מגבירים את הסערה הרגשית, יש עייפות, בדידות, חרדות, אשמה, מהפך בזוגיות, שינויים בגוף ובהרגלי היום יום וגם בתחושת הזהות העצמית.
קראו גם:
יש תחושה של פגיעות וירידה בערך העצמי, שלא תמיד יש להן מילים. לא תמיד האם מרגישה שיש לה את מי לשתף או שמותר לה להרגיש כך, כי הרי מצופה ממנה להיות שמחה ומאושרת, ואפילו להיראות טוב.
המושג 'חוסן' (Resilience) מתייחס ליכולת ההתמודדות של האדם עם אתגרים, שינויים ומשברים, וליכולתו להתאושש ולחזור למצב תפקודי קודם או אף משופר. ההנחה היא שחוסן מנטלי הוא יכולת דינמית, בדומה לשריר בגוף, שניתן לפתח ולחזק אותו.
הכנתי לך עשרה טיפים לטיפוח החוסן לאחר לידה:
תקשיבי לעצמך
לקשר בין האם לתינוק חשיבות מכרעת להתפתחות הפסיכולוגית הבריאה של התינוק ויחד עם זאת, חשוב שתזהי גם את צרכיך. הכוונה היא לניסיון לתת מילים ומשמעות לצרכים הרגשיים. כך את יכולה לשאול את עצמך: למה אני זקוקה כעת? (למשל מנוחה, שיחה עם חברה וכו').
4 צפייה בגלריה
הפריע לתינוק
הפריע לתינוק
אל תהססי לבקש עזרה ממישהו קרוב או בתשלום
(המחשה: שאטרסטוק)
אל תתביישי לבקש עזרה
נשים בחברה המודרנית הורגלו להיות חזקות ועצמאיות, אך הטיפול בתינוק וגם הנוח ביותר הינו מתיש לאורך הזמן. עזרה יכולה להתבטא בהכנת מזון לאם, שמירה על התינוק כשהיא יוצאת להתאושש, לנוח ולמלא מצברים, ניקיון או שיחה טובה - ממישהו קרוב או בתשלום.
מצאי קצת זמן לזוגיות
הזוגיות משנה את פניה עם הלידה. בתחילה, לאחר הלידה, סביר להניח שאין כוחות וזמן לבילוי זוגי, אך התקשורת חשובה. חשוב לתאם ציפיות, להביע תסכול, לבקש. ככל שאת מתחזקת, נסי למצוא זמן גם לזוגיות כדי שלא תישחק עם הצטרפות התינוק/ת למשפחה.
4 צפייה בגלריה
יש שינויים שניתן לצפות מראש: פחות זמן זוגי, עייפות ולפעמים גם תסכול
יש שינויים שניתן לצפות מראש: פחות זמן זוגי, עייפות ולפעמים גם תסכול
למנוע את שחיקת הזוגיות
(צילום: shutterstock)
מותר לך לומר 'לא'
לביקורים לא נוחים, לאירועים משפחתיים אינטנסיביים, לאירוח, לחזרה לעבודה לפני הזמן שנוח לך.
נהלי את סדר העדיפויות שלך
חשבי מהם הערכים החשובים לך כעת – למשל הנאה, שלווה, משפחה, ומצאי פעילויות שישקפו את הערכים האלו.
כך למשל, משימה שמכניסה למתח יתכן שלא מתיישבת עם סדר העדיפויות שלך כרגע ומותר לדחות אותה לזמן אחר.
הכירי תודה
בימים בהם את לא חשה בטוב מבחינה רגשית, נסי לשים לב לאיכויות הטובות והחיוביות בחייך. מחקרים מראים כי אנשים שהשתמשו במיומנות זו של הכרת תודה נטו להיות מאושרים יותר לאורך זמן.
4 צפייה בגלריה
עטיפת הספר והדס אגוזי פרקש
עטיפת הספר והדס אגוזי פרקש
עטיפת הספר והדס אגוזי פרקש
(צילום: שני נחמיאס)
שהי בחברה טובה
שקלי להצטרף לחוגי ומעגלי אימהות באזורך. לפעמים הערך המוסף הוא לאו דווקא החוג עצמו (מסאז', שחיה, התפתחות, הנקה וכד') אלא ההימצאות בחברה של נשים בשלב דומה לשלך המתגוררות בסביבתך.
שמרי על קשר עם חברות
נסי לפנות זמן למפגש עם חברות שהקשר איתן עשוי לחזק אותך. תמיכה חברתית מחזקת חוסן, מעודדת שיתוף רגשי, מזכירה לך את עצמך שלפני הלידה, מנתקת קצת מהאינטנסיביות עם התינוק ומשמחת.
שימי לב לגוף שלך
הגוף הוא מקור לחוסן. תשומת הלב יכולה להתבטא בדאגה לשינה, אכילה מזינה וניקיון אישי. את לא חייבת לחזור מהר למידת המכנסיים טרום הלידה אך בדקי מה יסייע לך כעת: למצוא זמן לפעילות ספורטיבית מחזקת אנרגיה? לטפל בפגעי הגוף בעקבות הלידה? חשבי מה למה את זקוקה באמת.
קחי לך קצת זמן לעצמך
נכון, הזמן שלך השתנה ומוקדש לתינוק, אך מצאי קצת זמן למה שאת אוהבת, להתמלא, כדי לחזור שמחה ומחויכת. גם התינוק שלך זקוק לאמא שמחה.
את הספר כתבה אגוזי פרקש במהלך חופשת הלידה עם בנה השלישי.
דרך התמודדויות ואתגרים אישיים בהם היא משתפת, לצד הסתמכות על מחקרים וניסיון רב כאשת מקצוע, היא מלמדת את הקוראות להפוך את התקופה שלאחר הלידה להרבה פחות מטלטלת ואפילו למצמיחה.
הכותבת היא פסיכולוגית קלינית, מומחית ומאמנת אישית וארגונית בכירה המתמחה בחוסן אישי. ספרה החדש "פעימות אם" מציע כלים פרקטיים ליצירת חוסן אישי אצל נשים לאחר לידה.