20 שנה לאחר שהופיע בפעם האחרונה בישראל, אייקון התרבות הגדול ביותר בטורקיה - הזמר איברהים טטליסס, מגיע לשתי הופעות בירושלים. בריאיון מיוחד לפני שהוא עולה לבמה מספר הזמר מה ירושלים עושה לו, ולא שוכח להתייחס למה שקורה בין המדינות - "היחסים בין טורקיה לישראל הם בעלי חשיבות רבה".
2 צפייה בגלריה
איברהים טטליסס
איברהים טטליסס
טטליסס. "אני מתכוון להפתיע עם זמרי הליווי"
(צילום: באדיבות Ibrahim Tatliss - Poll Productions)

אלבום ראשון ומעצר

הרבה מאוד אומנים נחשבים במדינות בהן גדלו אייקוני תרבות והפופולאריות שלהם בקרב התושבים ובכלל מחוץ למדינות בהן הם מופיעים מעוררת השראה תמיד. במקרה של הכוכב הטורקי טטליסס, עצם היותו אהוב יותר מנשיא טורקיה רג'ב טאיפ ארדואן (לפחות כך אומרים בטורקיה), הרי שמדובר בתופעה שרבים מתקשים להסבירה. בעוד שבועיים ב 28-29 ליוני הוא מגיע שתי הופעות בבריכת הסולטן, ולצידו 25 נגנים.
טטליסס שר בסגנון ערבסק שזהו סגנון תורכי ערבי וכורדי כשפאר היצירה שלו נעוץ בשיתוף עם תזמורות מסורתיות של פעם. הוא ניחן בעיקר בסלסוליו בסגנון ה"אוזון הווה" (נשימה ארוכה בטורקית ח.ר). הכינוי של הזמיר הטורקי הוא 'איבו' והוא החל את דרכו עם אלבומו הראשון (מתוך 53) בשנת 1965. זמן קצר לאחר צאת האלבום הוא נשלח לכלא בשל העובדה שכלל שירים בארבסק שהיו אז בניגוד לחוק.
בעקבות מעצרו תושבי טורקיה התקוממו כנגד החוק, גרמו לביטולו וכמובן לשחררו של הזמר שהמשיך והוציא תקליטים בקצב מסחרר. למרות היותו כורדי המשיך טטליסס לצבור אהדה גדולה בתורכיה ובשנות ה-90 הפך לאחד מהזמרים המוכרים גם מחוץ לגבולות מדינתו. ב-92 הוא קיבל תוכנית טלוויזיה הנושאת את שמו 'איבו שואו' שהייתה תוכנית מוזיקלית עם ביצועים חיים של זמרים מכל הסוגים ותוך שנים מעטות התוכנית הפכה להיות מהנצפות ביותר בטורקיה.

ההתנקשות והמעבר לגרמניה

עם ישראל יש לטטליסס רומן סוער וטוב שבא לידי ביטוי בכך שזמרים ישראלים רבים המשתייכים לזמר התיכוני השתמשו בלחניו כמו איציק קלה, עופר לוי, זהבה בן ואפילו אירח בהופעה שהייתה בישראל את שרית חדד עם השיר "היידה סויילה".
הקריירה של טטליסס הרקיעה שחקים אך במרץ 2011 הוא נפצע קשה לאחר שנורה בראשו מרכב לא מזוהה, בעת שיצא עם עוזרו האישי מאולפן הקלטות באיסטנבול. בעקבות הירי הוא היה במצב של קומה כמה ימים ואחרי חודש בבית החולים עזב את לגרמניה שם החל מסע שיקום ארוך: "חזרתי לבמה כי התגעגעתי אליה" הוא משחזר. "אחרי פציעה כזו אני נס מאלוהים.
מה ההרגשה לשוב לכאן לאחר 20 שנה? "לקהל הישראלי יש מקום בלב שלי כי הוא חם בצורה נדירה, הוא קהל מחבק ושמח. האנשים בארץ מכירים את השירים שלי ועבורי להופיע בישראל זה כמו להופיע בבית שאתה מתגעגע אליו, במקום מלא אהבה".
כמה אתה מכיר את המקום בו אתה עומד להופיע - בריכת הסולטן, והאם אתה מתכוון קצת להישאר ולטייל? "אני שמח להופיע במיוחד בירושלים והבנתי שהמקום בו אשיר שימש בעבר כחמאם והיום מתחם גדול שמופיעים בו אמנים מהארץ ומהעולם. ירושלים אהובה על כולם, היסטורית עם חשיבות דתית ותרבותית. את מכירה מישהו שירושלים לא מרגשת אותו?. חשוב לי ליהנות מכל רגע, אני לא יודע מתי תהיה הפעם הבאה שלי שאבקר בישראל, הרי אני כבר לא ילד ואני מתכוון לטייל בעיר וליהנות ממזג האוויר הטוב, מהריחות ומהאווירה המיוחדת. אני מקווה שיהיה לי גם זמן לנסוע לים המלח ולתל אביב".
מה אתה חושב על המוסיקה הים תיכונית הישראלית והזמרים שלה? "אני מכיר הרבה זמרים ישראליים וחלקם טובים מאוד. אחדים אני פוגש בטורקיה. כבר שרתי עם הזמרת הישראלית לינט, שהיא כמו אחות קטנה שלי. והיא התארחה שלוש פעמים בתוכנית הטלוויזיה שלי. יש לשנינו אמרגן ישראלי משותף, עמירם רביבו. יחד עם אבי מלמד מ'בימות', הם אחראים על ההגעה שלי לארץ".
2 צפייה בגלריה
לינט. "כמו אחות קטנה שלי"
לינט. "כמו אחות קטנה שלי"
לינט. "כמו אחות קטנה שלי"
(צילום: אוראל כהן)

לקח מלא זמן עד שחזרת להופיע כאן, האם זה בגלל מערכת היחסים הלא טובה שהייתה בין טורקיה לישראל? "לא. פשוט עמירם ואבי לא הזמינו אותי (הוא צוחק ח.ר), אם הם היו מזמינים הייתי בא לפני כן. אני מוזיקאי שמופיע ומתרגש מכל אחד שמכבד אותי ומגיע לשמוע אותי, ולא מתעסק בכלל בפוליטיקה. תמיד הרגשתי קרוב לקהל הישראלי וכן, לא אשקר, התרגשתי מאוד לראות את שני הנשיאים המכובדים שלנו בארמון, זה היה רגע מיוחד שאני מאמין שיחזור עוד הרבה פעמים. שמענו כולנו ששני הנשיאים המכובדים הדגישו כי היחסים בין המדינות הם בעלי חשיבות רבה. ברחוב הטורקי, במלונות, בחנויות אתה שומע הרבה עברית ואנחנו מאוד דומים, חוץ מגודל המדינה ומספר התושבים".

מסר לקהל הישראלי

כאמור, לקח שני עשורים להחזיר את טטליסס לישראל ומאחורי הקלעים הדבר הצריך לוגיסטיקה מטורפת שכללה אישורים לאנשי התזמורת שתלווה אותו. בתחילה נקבעה הופעת אחת והיא נמכרה תוך עשרה ימים. אז הוחלט על הופעה נוספת למחרת. טטליסס: "זה לא ברור מאליו, אני שמח שאני בא לשתי הופעות. אני מופיע משנת 65 ועדיין מתרגש כל פעם מחדש. אני רוצה למסור לקהל בישראל שבחרתי עבורם במיוחד שירים שהם יאהבו כולל השירים הפופולארים ביותר".
לא מעט זמרים ונגנים רצו להיות מופע החימום שלך, אתה יכול כבר לספר לנו מי נבחר ובכלל מה הולך להיות בהופעה? "אני לא מספיק?! אני בליווי תזמורת שכוללת 25 נגנים?. (צוחק שוב). אני לא רוצה לספר מה יהיה במופע אבל כן להגיד שאני מתכוון להפתיע אתכם. אני מבטיח להחזיר לכם אהבה גדולה ולשיר את כל השירים שאתם אוהבים ואני מבטיח הופעה מרגשת בעזרת השם".