הידיעות המעניינו ביותר, כאלה שמושכות את רוב תשומת הלב בדרך כלל ממשרות על אלימות, אסונות ואירועים קיצוניים אחרים. מעולם לא ראיתי מהדורת חדשות שנפתחת בידיעות כגון: היום התחיל באופן נאה ביותר, השמש עלתה והאירה את רחובות העיר אך לא היה חם מדי, היה חמים ונעים, רוח קלה ליטפה את העוברים ושבים וכל האנשים ברחוב חייכו ובירכו אחד את השני בברכת "בוקר טוב ויום ניעים". למרות זאת ידיעה מוגזמת דוגמת "כלב ענק נשך עובר ארח שפונה לבית חולים לקבלת טיפול רפואי דחוף" תמשוך את תשומת ליבם של אנשים רבים. למרות שבינינו, למה זה כזה מעניין שכלב שאנחנו לא מכירים נשך אדם שאנחנו לא מכירים או חבורת נערים שאנחנו לא מכירים הרביצו לחבורת נערים אחרים שאנחנו לא מכירים במקום שאנחנו לא מכירים? אך כנראה שמשהו במוח האנושי נמשך לידיעות מסוג זה.

1 צפייה בגלריה
חדשות
חדשות
חדשות
(צילום: PEXELS)

כך החלה הפצת החדשות בעולם:
מאז ומתמיד רצו האנשים לשתף וחיפשו דרכים לשתף את החדשות שאנו שומעים ורואים עם כמות גדולה ככל האפשר של האנשים. האנשים הקדמונים למשל יצרו מדורות שהזהירו מסכנה ושליחים רצו רגלית כדי לבשר את החדשות הכי חמות ביוון העתיקה. עם הזמן חדשות בעל פה עברו לחדשות בכתב. הקיסר הרומי יוליוס ציווה שעל אירועי היום להיות כתובים ומפורסמים לציבור. עם המצאת הדפוס הראשון, ניהיה הרבה יותר קל לפרסם חדשות באופן מהיר, יעיל ובתפוצה רחבה הרבה יותר. האנשים הרגילים כבר לא הסתמכו על שליחים שיצעקו את החדשות בעיר, הם יכולים לקרוא את הידיעות שהודפסו על נייר עיתון, ולראשונה הם החלו להיחשף לאירועים חדשותיים שהתרחשו גם במקומות מרוחקים יותר.
העובדה שהחדשות הפכו למשהו המוני לא היה לרוחם של כולם, אנשים בשלטון ראו רבות את הסכנה בחדשות וחששו לתחלה של רעיונות חדשים בעיני התושבים מה שהוביל ליצירת הצנזורה. אנשי המלוכה ציוו שהעיתון המודפס יעבור אישור לפני הפרסום והההפצה להמונים. למרות החוקים הנוקשים הללו, התיאבון לחדשות רק הלך וגדל ותראו היכן רובנו נמצאים היום.
מהעיתון למסך
ב1843 מכונת דפוס יכלה כבר להדפיס כמות גדולה של דפים בכל יום. מה שעזר כמובן לעיתונים לצבור תאוצה בכל העולם. עם הזמן בעיתונים התחילו להופיע גם תמונות ותיאורים גרפיים לצד הטקסט. בתחילת שנות ה20, עם המצאות טכנולוגיות פורצות דרך, צריכת החדשות הפכה לקלה הרבה יותר. המצאת הרדיו נתנה קול לחדשות ושינתה את איך שהאדם הממוצע צרך אותם, עכשיו בכל בית היה אפשר לקרוא ולשמוע חדשות בכל רגע, החדשות ברדיו סופרו במילים קלילות יותר וקלות להבנה בכל שעה עגולה. עם המצאת הטלוויזיה היה אפשר לראות חדשות ולהבין בדיוק מה קורה בעולם, זה נתן חלון גדול יותר לעולם. עם הזמן חברות חדשות וערוצי חדשות השתלטו על העולם החדשותי של הטלוויזיה. חדשות לא היו יותר למשהו שרק אנשי האצולה שולטים בו ואילו הטלוויזיה עצמה הקלה משמעותית את צריכת החדשות על ידי ההמונים ערוצי החדשות הדומיננטיים הפכו למקור סמכותי ואמין לרוב לקבלת חדשות עדכניות בכל רגע בכל מקום. ובהמשך הגיע האינטרנט שטרף את כל הקלפים ושינה את המשחק מקצה לקצה. עם הופעת האינטרנט כל אדם פרטי יכל מעכשיו לרכוש דומיין, חבילת אחסון אתרים בחברת אחסון בעלת שרתים משלה, להקים אתר ולכתוב בו את כל העולה על רוחו ולהפיץ את הידיעות לכל העולם בלחיצת כפתור. ואילו חברות של אחסון אתרים דוגמת חברת JetServer שהייתה בין הראשונות בארץ שנתנה את השרות הנ"ל, הפכו לחברות ענק המרוויחות סכומי כסף גדולים. סוד ההצלחה של חברות לאחסון אתרים היה מתן שרות איכותי ושרתים מהירים ויציבים, המחוברים לאינטרנט מהיר מאוד בחוות שרתית מקוררת היטב על מנת שהשרתים לא יתחממו ויפסיקו לפעול. כך חברות שהחלו כעסק קטן במקום מרוחק, הפכו לחברות ענק על מאות אלפי לקוחות בארץ ובעולם כולו, המובילות את המשקים הכלכליים בעולם. ואילו חברות פרסום דוגמת Best-SEO עזרו רבות לבעלי האתרים בקידום האורגני של האתר במנועי החיפוש דוגמת גוגל וגם בשרותי פרסום ממומן בגוגל שאפשרו לבעלי האתרים לחשוף את הידיעות שלהם לעולם כולו או לאזור מצומצם לבחירתם באופן מיידי.
איך אנחנו צורכים את החדשות היום?
היום, בנוסף לעיתונים המודפסים שהולכים ונעלמים מהעולם, לרדיו, לטלוויזיה ולאתרי החדשות הגדולים דוגמת ynet, מאקו וואללה, מרבית החדשות מגיעות אלינו ישירות לסמארטפון, בדרך כלל באמצעות אלפיקציות יעודיות לכך.
מה צופן לנו העתיד?
המכשירים שמקבלים ומשדרים את התוכן אלינו הופכים לקטנים יותר ואינטגרליים יותר. כיום ניתן לצרוך תכנים גם משעונים וממשקפיים ומכשירים רבים בביתינו ובסביבתינו מתחברים לאינטרנט באמצעות מערכות בית חכם. חשוב לזכור שיש לצרוך את החדשות בצורה מבקרת ולא להתמכר אליהם. ולא לשכוח את החיים עצמם. אולי בכל זאת כדאי להיזכר שהשמש עלתה היום, הרחוב היה מואר והעולם היה יפה ולתת לזה את הדגש.

מוגש מטעם: jetserver