און יבין מסביר להלן על חשיבות המחקר והפיתוח עבור חברות הזנק המבקשות להצטרף ואף להשפיע בצורה עמוקה על הדור הבא של האינטרנט, הWeb3.
און יבין על הרקע של הWeb3
סטארטאפים בתחום הWeb3 הם ללא ספק הדבר המעניין ביותר שמתחולל היום. למי שלא שמע, מדובר בפלטפורמות בלוקצ'יין, ביזור מירבי המבוסס על חלוקה או מכירת של טוקנים למשתתפים. בכך, מסביר און יבין, המפתחים נותנים בעצם למשתמשים את השליטה על מה שמתבצע בפלטפורמה, על הפעילות, דרך הפעולה ולפעמים אף השפעה על פיתוחים נוספים. דוגמא לפיתוחי Web3 הם כל מה שקשור עם המימון המבוזר, מטבעות קריפטוגרפים. דוגמאות נוספות הם פעילויות המבוססות על חוזים חכמים. אלה חוזים שברגע שהם ננעלים ונחתמים, תתבצע העברת כספים או פעולה אחרת, על פי תנאים מוגדרים ומוסכמים מראש. אין בסביבות הללו גורם מפקח. המשתתפים הם השולטים בכללי המשחק. אולם חשוב שההתלהבות של יזמים בתחום לא תעמעם את הצורך במחקר ופיתוח. ומדוע? און יבין מבהיר.

1 צפייה בגלריה
החשיבות של R&D לסטארטאפים בתחום הWeb3
החשיבות של R&D לסטארטאפים בתחום הWeb3
החשיבות של R&D לסטארטאפים בתחום הWeb3
(צילום: Shutterstock)

על R&D ועד כמה זה חשוב לסטארטאפים בתחום הWeb3
המחקר והפיתוח, מבהיר און יבין, הם בעצם המנוע או הדלק שמאחורי סטארטאפים מצליחים. החשיבות הינה מרכזית בין היתר מהסיבות הבאות:
1. זהו שלב מקדמי שבו "מתבשלים" הרעיונות. פה בדיוק נולדים ומתעצבים הרעיונות הטובים באמת. כמעט תמיד, הרעיון הראשוני יהיה במידה מסוימת בוסר. המחקר והפיתוח נועדו למקד את הרעיון ולהבין את הדרכים שבהן הופכים אותו לפיצ'ר בשל, מוצר טכנולוגי או פלטפורמה של ממש.
2. השקעה במחקר ובפיתוח מאפשרת לסטארטאפ לייצר ערך מוסף ותועלת אמיתית הן למשקיעים וליזמים ובעיקר למשתמשים. זיכרו כי ללא תועלת אמיתית למשתמשים, אין זכות קיום אפילו לסטארטאפ המרגש ביותר.
3. המחקר והפיתוח מאפשרים לייצר עניין במשקיעים, שיהיו מוכנים להזרים כספים. בואו נזכור כי הרוב הגדול של הסטארטאפים בכלל ובתחום הWeb3 בפרט, זקוקים לכסף רב עוד לפני שקיימות הכנסות מינימליות. סטארטאפ שמתחיל להשקיע במחקר ובפיתוח על בסיס ההון העצמי או גיוס ראשוני, מראה מחויבות עמוקה. משקיעים יעדיפו תמיד לשים כסף היכן שהיזמים מחויבים לרעיון, לתהליך חדשני, ללמידה עמוקה ולפיתוח המבוסס על תובנות ממשיות ולא על ניחושים.
4. שיפור מתמיד – מחקר ופיתוח מאפשרים לסטארטאפים בתחום Web3 לפתח יישומים ומוצרים טכנולוגיים טובים יותר. במיוחד בתחום זה, שהינו כה חדשני, קיים מקום ליישומים מצוינים, שמספקים יותר ערך מיישומים נוכחיים. בין היתר, מדובר למשל על פיתוחים בעלי רמות אבטחה גבוהות יותר. ומדובר על פיתוחים שמצליחים לרתום את הבלוקצ'יין לחידושים פיננסיים טכנולוגיים, שמשלבים בין ביזור לבין שימוש חסכוני באנרגיה (פחות צריכת חשמל). גם פיתוחי Web3 שמשפרים את מהירות ביצוע ההעברות בהחלט נדרשים כיום. שיפורים בנושאים אלה ובאחרים, בהחלט עשויים להיות הדבר הבא.
5. זיהוי מגמות וצרכים – לעיתים המחקר והפיתוח יופנו לא רק לנושאי טכנולוגיים, פיתוח קוד וכיוצא בזה. חשוב לא פחות להשקיע בזיהוי מגמות וצרכים עתידיים של לקוחות ומשתמשים. זיהוי מגמות בשלב מוקדם, יאפשר לסטארטאפ לרכוב על המגמה הזאת ולתפוס פעילות בתחום נדרש עם מעט מתחרים. בדיוק כך הצליחו לתפוס לעצמם מקום והשפעה בענף, כל חברות הטכנולוגיה המובילות כיום (שהתחילו, כזכור, בתור חברות קטנות ואנונימיות לגמרי).
לסיכום, מחקר ופיתוח חשובים ליזמים ולסטארטאפים בתחום הבלוקצ'יין והביזור, ומי שיוותר על כך, יישאר מאחור.

מוגש מטעם: Cointelligence