המשק הישראלי חווה טלטלה קשה בעקבות המשבר הכלכלי, שנגרם כתוצאה מנגיף הקורונה. מספר ענפים במשק הישראלי שותקו כליל, כמו למשל: ענף האירועים, תיירות, מסעדנות, תרבות וכן הלאה. כל אלו הביאו לכך שהמדינה הכניסה פחות כסף ממיסים, והוציאה יותר כסף כדי לתמוך בעסקים ובאנשים שאיבדו את עבודתם.
אך ענף אחד במשק נותר יציב, ענף הבנייה, ונותר כמעט ללא פגע כלל. לפי הנתונים שפורסמו על ידי רשות המיסים, במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה (2020) לא הובחנה ירידה משמעותית בגביית המיסים, ולמעשה נגבה מעט יותר מס שבח, כ-3.4 מיליארד שקלים, עלייה של כ-1% לעומת תשעת החודשים הראשונים של שנה שעברה (2019).
מס הרכישה שנגבה באותה תקופה עמד על כ-5 מיליארד שקלים, ירידה של כ-3% בהשוואה לאותה תקופה בשנת 2019, כלומר ירידה קלה. בסך הכל, לפי סך הנתונים שפורסמו, ניתן לראות כי הבנייה בישראל הצליחה לעמוד איתנה מול המשבר.
קבלן הבנייה, ירון דוגה, אמר על הנתונים: "אין ספק שמדובר במספרים מרשימים. בכל המשק ראינו ענפים שהגבייה מהם ירדה באחוזים גבוהים מאוד ואף בעשרות אחוזים בענפים מסוימים. ענף הבנייה הצליח להוביל את ישראל ביציאה מן הסגר - וזוהי בשורה משמחת מאוד, בעיקר עבור רוכשי דירה ראשונה, היות והיחלשות של הענף וירידה בבנייה, הייתה עלול להוביל לעליית מחירים".
2 צפייה בגלריה
משבר הקורונה
משבר הקורונה
משבר הקורונה
(צילום: ירון דוגה, ענף הבנייה.)
ירון דוגה: "למזלנו ענף הבנייה נשאר יציב לאורך תקופת המשבר" | צילום: Canva
עוד הוא הוסיף: "הממשלה מבינה את ההשלכות של עצירת הבנייה, ולכן גם דאגה לסווג את העבודה בענף כעבודה חיונית למשק בתקופת הסגר. למזלנו הענף התמודד היטב עם המדבר. כעת נותר לראות את הנתונים שיפורסמו בסוף השנה ונוכל להגיד בבטחה שהבנייה לא הושפעה כמעט כלל מהקורונה - מאמין שכך יהיה".
"ענף יציב וחזק"
בין החודשים יולי ואוגוסט, בתקופה שלאחר הסגר הראשון שהוכרז בעקבות נגיף הקורונה, עולה מהנתונים כי ההכנסות הכוללות בענף הבנייה היו 39.1 מילארד שקלים, עלייה של כ-2.8%, בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019. ובתקופת הסגר עצמו, הייתה ירידה קלה יחסית של כ-3.5%.
גביית המיסים בתשעת החודשים הראשונים של 2020 מענף הבנייה, הייתה כ-8.5 מיליארד ש"ח, סכום הנמוך רק ב-1.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מה שמראה את חוזקו של תחום הבנייה בישראל.
"ניתן להבחין ביציבות, לפי הנתונים שפורסמו", הסביר ירון דוגה. "למרות המשבר העמוק, שפגם כמעט בכל ענף אחר במשק, היזמים, הקבלנים והעובדים בענף הבנייה הצליחו לשמור על יציבות בהכנסות - זהו לא דבר מובן מאליו".
חשוב להישאר ערניים לשינויים
ועם זאת, למרות כל מה שצוין, מהנתונים של רשות המיסים אכן ניתן להבחין בירידה של ההכנסה החציוניות של כל אלו העוסקים בענף. המשמעות של כך היא שלמרות שבאופן כללי ההכנסות נותרו כמעט זהות, המון יזמים ועובדים בתחום הבנייה כן נפגעו משמעותית מהמשבר, בעוד אחרים 'פרחו'.
2 צפייה בגלריה
משבר הקורונה
משבר הקורונה
משבר הקורונה
(צילום: ירון דוגה, ענף הבנייה.)
ירון דוגה: "חייבים לוודא שהיזמים שנפגעו ימשיכו במלאה עם תום המשבר" | צילום: יח"צ
דוגה פירט: "זה נכון שהענף ככלל נשאר יציב ואיתן, אך עדיין אלפי יזמים ועובדים נפגעו ולהם כן צריך לדאוג. ירידה בכמות העוסקים בענף ללא ספק תייקר את מחירי הנדל"ן. על המדינה לנקוט בצעדים כדי לסייע לאלו שנפגעו כתוצאה מהמשבר".
"כמו כן צריך לנקוט במספר צעדים על מנת להקל בהתחלה של פרויקטים חדשים ובניות חדשות. כיום המצב חמור מאוד, וחלק מהיזמים מחכים עד שנתיים לקבלת היתר בנייה- מדובר בפרק זמן ארוך מאוד ולא הגיוני, שמייקר באופן משמעותי את עלות הפרויקט. הקלה בבירוקרטיה גם תסייע בהוזלה של מחירי הנדל"ן, מה שיתרום לזוגות הצעירים בישראל", סיכם ירון דוגה.