כאבי גב עשויים להיגרם כתוצאה מפציעה, פעילות וכל מיני מצבים רפואיים. כאבי גב יכולים להשפיע על בני אדם בכל הגילאים, מפאת כל מיני סיבות. ככל שבני אדם מתבגרים, הצ'אנס לפתח כאבי גב תחתון עולה, בשל סיבות, כמו למשל מחלת דיסק ניוונית. כאבי גב תחתון יכולים להיות קשורים לעמוד השדרה המותני הגרמי, דיסקים בין החוליות, רצועות סביב עמוד השדרה והדיסקים, חוט השדרה והעצבים, שרירי הגב התחתון, איברים פנימיים בבטן והאגן, וכיוצא בזאת. כאב בגב העליון יכול לנבוע בשל הפרעות באבי העורקים, גידולים בחזה ודלקת בעמוד השדרה.

1 צפייה בגלריה
ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן
ד"ר שלמה כהן
(יח"צ)

הגורמים לכאבי גב -

בעיות בעמוד השדרה, כמו לדוגמה אוסטאופורוזיס עשויות להסב לכאבי גב. הגב שלכם עשוי ממבנה מורכב של שרירים, רצועות, גידים, דיסקים ועצמות, אשר פועלים יחדיו לתמיכה בגוף ומאפשרים לכם לזוז. ישנם קטעים בעמוד השדרה אשר הינם מרופדים ברפידות דמוי סחוס, שמכונות דיסקים. בעיות בכל אחד מהאלמנטים הללו עשויות להסב לכם כאבי גב. בכל מיני מצבים של כאבי גב, לא תמיד ניתן לאתר את הסיבה שהם נגרמו. נזק לגב עשוי להיווצר ממתח, ממצבים רפואיים ומיציבה לקויה.

בעיות של מתח -

כאבי גב נגרמים לרוב ממתח, או לחלופין מפציעה. הגורמים הנפוצים לכאבי גב הינם -
• שרירים או רצועות מתוחים.
• התכווצות שרירים.
• מתח של השרירים.
• דיסקים פגומים.
• פציעות, שברים או נפילות.
פעילויות שעשויות להוביל לעוויתות הינן -
• הרמת דבר מה בצורה לא נכונה.
• הרמת דבר מה במשקל כבד מדי.
• ביצוע של תנועה פתאומית.
• בעיות מבניות. כמה בעיות מבניות עשויות להסב אף לכאבי גב.

סוגי כאבי גב נפוצים -

 כאשר עסקינן אודות כאבי גב, כל אחד מכם יחוו אותם באופן שונה. לא רק כאב עשוי להגיח בכל מקום בעמוד השדרה או בשרירים הסמוכים, כי אם הינו עשוי להשתנות בצורה דרסטית בעוצמה ובתדירות שלו. בשל כך כי עמוד השדרה מהווה את המעטפת שמגנה על האלמנטים הכי משמעותיים במערכת העצבים המרכזית, כאבי גב מכל סוג (כולל אישיאס) שהוא עשויים להוות סימן אזהרה לנזק שצריך להתייחס אליו במלוא הרצינות. במידה ואינכם מטפלים בכאבי גב, כל מיני גורמים לכאבי גב עלולים להוביל לפגיעה קבועה בעמוד השדרה או בעצב.
כאבי גב מכל סוג שהוא עשויים להיות חמורים או כרוניים. במידה והנכם חווים כאב חמור בגב שלכם, התסמינים לרוב יהיו פתאומיים וזמניים. ברם, במצבים כרוניים, הכאבים ישובו לתקוף אתכם בצורה קבועה, למשך זמן - לפעמים בצורה לא צפויה - ועשויים להקשות עליכם את הפעילויות היומיומיות.

כאבי גב עשויים להופיע מכל מיני גורמים, לרבות -

 דיסק .
 שרירים משימוש יתר או ביציבה לקויה.
 פגיעה בשרירים.
 עצבים דחוסים.
 היצרות תעלת השדרה.
 שבר בחוליות.
 אוסטאופורוזיס.
 תהליך טבעי של ההזדקנות.
 ספונדיליטיס שהינו זיהום בעמוד השדרה שיוצר דלקת.
 עַקמֶת.
 גידול.
 מחלת דיסק ניוונית.
אפשר להפריד את אזורי הגב ועמוד השדרה לכל מיני חלקים - אזור צוואר הרחם - חוליות הצוואר, אזור בית החזה - חוליות הגב העליון ואזור המותן או הגב התחתון. כאבי גב באמצע ובחזה לא נפוצים כמו כאבי צוואר וגב תחתון, בשל כך כי חוליות באזורים האמצעיים של עמוד השדרה אינן מתכופפות לרוב כמו החוליות בקצות עמוד השדרה, אשר נותנות בידכם יכולת להזיז את הראש ואת הירכיים. מפאת גורם זה, לפעמים כאבי גב באמצע ובגב העליון עשויים להוות סימן לדבר מה שאינו לחץ בשרירים.

כאבי גב בחזה -

עמוד השדרה של בית החזה מורכב מן שתיים עשרה חוליות, אשר אליהן מתחברות הצלעות, ובשל כך אפשר לתאר אותן כאזור הגב העליון. לעומת כאבי צוואר - צוואר הרחם, כאבי גב באמצע וכאבי גב תחתון מותניים, לכאבים באזור בית החזה בעמוד השדרה קיים צ'אנס רב יותר להיגרם בשל מצב אלמנטרי רציני. מפאת זאת, משמעותי לפקח על מצבים וסימפטומים כגון הללו -
 במידה ועולה החום.
 ירידה בלתי מובנת או נשלטת במשקל.
 עיוות בולט.
 כאבים בעצבים, קהות, עקצוצים ברגליים או בפלג הגוף התחתון.
 נוקשות רבה, בפרט במהלך הבוקר, אשר עשויה להעיד על סימן לדלקת מפרקים שגרונית.
 טראומה פיזית, לדוגמה מתאונת דרכים.
 הופעת כאב בטרם גילאי העשרים.
 הופעת כאב בתום גילאי החמישים.
 כאב קבוע וחריף, אשר לא מסתייע בשינוי תנוחה.
במידה והנכם חשים כאבי גב בחזה בתום טראומה או שהנכם מפתחים סימפטומים חריגים אלה בד בבד, אל תחששו לפנות לרופא המטפל שלכם. בשל כך כי חלק זה של עמוד השדרה מחובר לצלעות השומרות על הריאות והלב שלכם, פגיעה בחוליות החזה עשויה להשפיע אף על מערכת הלב ריאה שלכם.

כאבי גב אמצעיים -

חרף העובדה כי כאבי גב אמצע מאופיינים לפעמים לשם נרדף לכאבי גב בחזה, אפשר לרוב לתאר אותם ככאב שמופיע מעל אזור מותני של עמוד השדרה, אבל מתחת לכלוב הצלעות. במצבים של כאבי גב באמצע, הסימפטומים עשויים להיות מעורפלים וקשים לאבחון, דבר שעשוי להיות מייאש בפרט במצבים כרוניים. קיימים כמה היבטים שעשויים להגביר את הסיכון שלכם לפתח כאבי גב באמצע, לרבות המצבים הללו -
 הריון.
 עלייה במשקל או השמנת יתר.
 אי פעילות פיזית.
כפי שמתרחש בכאבי גב ובכאבי חזה, כל הסימפטומים הפתאומיים או החריגים כגון חום, צמרמורות, סחרחורות או ירידה במשקל עשויים להוות סממן לדבר מה שחורג מכאבי גב. במידה והנכם חווים סימפטומים כאלה, עליכם לפנות לאלתר לקבלת טיפול רפואי.

הטיפול בכאבי גב -

הטיפול בכאבי גב תלוי ביותר בגורמי לו ובמיקום שלו. כמו כן, בהמון מקרים הינם עשויים להקל לפחות באמצעות סינרגיה של טכניקות לא פולשניות, לרבות עיסוי מקצועי, פיזיותרפיה וכל מיני טיפולים שאפשר לערוך באמצעות הגורם המטפל בדירה שלכם.
מוזמנים לבקר באתר של ד"ר שלמה כהן – כירופרקט מודיעין