המטה ללוחמה בטרור פרסם אזהרת מסע חריפה לטורקיה, עם קריאה מפורשת לא לנסוע אליה.
צרכנים שהזמינו חופשות (כרטיסי טיסה, מלונות, הכל כלול) מתלבטים מה לעשות: האם יוכלו לבטל הכל ולקבל החזר כספי? האם ידחו את החופשה למועד אחר? או שפשוט יפסידו את הכסף?
2 צפייה בגלריה
ביטול בנסיבות בלתי נמנעות ויוצאות מהכלל
ביטול בנסיבות בלתי נמנעות ויוצאות מהכלל
ביטול בנסיבות בלתי נמנעות ויוצאות מהכלל
( צילום: shutterstock)
האם הצרכן רשאי לבטל את העסקה ולקבל החזר כספי?
אם העסקה בוצעה במכר מרחוק (אתר אינטרנט, טלפון) ניתן לבטלה תוך 14 יום מיום ביצועה. (יום ביצוע העסקה לא נלקח בחשבון ולא מדובר ב"ימי עבודה") ועד שבעה ימי עבודה (לא כולל שבתות וחגים) לפני מועד הטיסה. צרכנים המבקשים לבטל מהיום למחר לא עומדים בתקנות וככל הנראה לא יינתן להם החזר, מאחר וטענת סיכול היא טענה קלושה ולא פשוטה.
מה קורה אם חברת התעופה ביטלה את הטיסה בשל המצב הבטחוני בישראל?
במקרה זה הנוסע זכאי להחזר מלא, ללא פיצוי נוסף. חברות תעופה שנותנות רק שובר זיכוי למימוש עתידי ללא אפשרות לקבל החזר כספי פועלות בניגוד לחוק.
האם אזהרת מסע באיום גבוה מהווה עילה לביטול עסקת תיירות?
בדרך כלל בתי המשפט לא מקבלים את הטענה כי אזהרת מסע הוא אירוע מסכל המאפשר את ביטול העסקה, אולם ישנם מקרים בהם בתי המשפט פוסקים אחרת, בהתאם לנסיבות הפרטניות.


ההגינות מחייבת


לעמדת המועצה הישראלית לצרכנות, ההגינות מחייבת גמישות והבנה, ובמקום בו ניתן לבטל את העסקה ללא עלויות ונזק, מן הראוי שיאפשר לצרכן את הביטול.

2 צפייה בגלריה
כרטיסי טיסה
כרטיסי טיסה
עילות לביטול: טרור, אסונות טבע, סיכון בריאותי ומלחמה
(צילום: shutterstock)

קראו גם:

ההגינות מחייבת גם כי במקרים בהם הועברו כספים לספקים ונותני שירותים בחו"ל, יסייעו סוכני הנסיעות לצרכנים לנסות לבטל את העסקאות ולקבל את כספם בחזרה, כיון שהם בדרך כלל מכירים את הגורמים השונים ואת אנשי הקשר וביכולתם לסייע.
במועצה לצרכנות מציינים כי יש מדינות בהן מאפשרים לצרכן את הזכות לבטל חבילת נופש לפני מועד תחילתה ללא תשלום עמלת ביטול במקרה שביעד הטיול או בסביבתו הקרובה מתקיימות נסיבות בלתי נמנעות ויוצאות מהכלל, העלולות להשפיע באופן ממשי על מימוש החבילה או על העברת נוסעים אל היעד.
במקרה כזה הצרכן יקבל החזר מלא על סכומים ששילם בעבור החבילה. בין הנסיבות: מלחמה, בעיות ביטחוניות חמורות, טרור, סיכונים משמעותיים לבריאות, ואסונות טבע.