במועצה לצרכנות התקבלו לאחרונה פניות צרכנים, שקנו כרטיסים למופעים, שבוטלו או נדחו למועד מאוחר יותר, וכרגע, בשל המצב הביטחוני, לא ידוע מתי יתקיימו. לא מדובר בצרכן שביקש לבטל, אלא בביטול מוחלט של המופע.
2 צפייה בגלריה
לא ניתן לחייב צרכן לצפות בהופעה במועד שלא מתאים לו
לא ניתן לחייב צרכן לצפות בהופעה במועד שלא מתאים לו
ההופעה בוטלה, האם תקבלו את הכסף?
(צילום: shutterstock)
החוק מתייחס במרבית המקרים לאפשרות הביטול של הצרכן, אולם כאשר מופע בוטל על ידי המארגן (בשל המצב הבטחוני), נהוג על פי דיני החוזים להשיב את הכסף בתוך 30 ימים.
מה קורה כשההפקה מציעה כרטיס למועד אחר, ולא השבה של הכסף?
לעמדת המועצה לצרכנות, דחיית המופע למועד עתידי מהווה שינוי מהותי של העסקה ולא ניתן לכפות שינוי כזה על הלקוח, אלא להציע לו לכל הפחות אפשרות לקבל את כספו בחזרה.
בתחום המופעים והבידור ביטול המופע על ידי האמן או על ידי חברת ההפקה הוא דבר שבשגרה (למשל, בשל מצב בריאותו של האמן). ללא כל קשר למצב הביטחוני, הצרכנים מקבלים החזר כספי, קל וחומר בשעת חירום.

קראו גם:

פסטיבל מידברן למשל הודיע שההחזרים יבוצעו אוטומטית בתוך כשבועיים על פי תנאי הביטול בתקנון האירוע, לפיו רוכשי הכרטיס יקבלו חזרה 75% מעלות הכרטיס.

2 צפייה בגלריה
הופעות של מיטב האמנים
הופעות של מיטב האמנים
לא ניתן לחייב צרכן לצפות בהופעה במועד שלא מתאים לו
(צילום המחשה: canva)

החזר כספי מלא


מובן שביטול כל המופעים פוגע בכיסן של חברות ההפקה המשווקות את המופעים והכרטיסים, אולם מאחר והצרכן לא קיבל את התמורה, לא ניתן לכפות עליו עסקה אחרת (מופע במועד אחר).
במקרה שהמופע בוטל על ידי המארגנים, מדובר בהפרת חוזה ולצרכן מגיע החזר כספי מלא. יש לפנות לחברה שממנה נרכשו הכרטיסים וכן לחברת האשראי (בתנאי שחשבונכם טרם חויב) בדרישה לעצור תשלומים עתידיים בשל היעדר תמורה.
סירבו להחזיר לכם את הכסף?
אם לא הצלחתם להגיע להסכמות, לבית המשפט יש את הסמכות לקבוע מה סכום ההחזר שמגיע לכם.
"בשעת חירום זו, אנו קוראים להתחשבות בנסיבות הייחודיות ולנהוג בהבנה כלפי הצרכנים המבקשים לקבל את כספם בעקבות ביטול המופע ולאפשר להם לבחור בין החזר כספי או שובר זיכוי למועד שקט יותר", אומרים במועצה להגנת הצרכן.
"לא ניתן לדרוש מהצרכנים לשלם את מחיר המלחמה. רוכשי כרטיס מיום 23/9 ואילך - 14 הימים שקדמו להודעה על אי קיום האירוע במועדו, יקבלו בחזרה 95% מסך עלות הכרטיס בהתאם לחוק.