לכבוד יום נישואיהם, עדי הזמינה לבן זוגה ולה מקומות במסעדת שף ידועה. היא השאירה מספר כרטיס אשראי לביטחון, וציפתה בהתרגשות לבילוי המשותף ולארוחה המפנקת.
2 צפייה בגלריה
הזמינו מקומות במסעדה ולא הגיעו
הזמינו מקומות במסעדה ולא הגיעו
הזמינו מקומות במסעדה ולא הגיעו
(צילום: shutterstock)

אבל תוכניות לחוד ומציאות לחוד: בשל שירות המילואים של בן זוגה, השניים לא הגיעו למסעדה. ימים ספורים לאחר מכן ראתה עדי שכרטיס האשראי שלה חויב בסך של 300 שקלים. עדי נותרה לא רק רעבה, אלא גם כועסת ומתוסכלת: לשלם כסף על סעודה שכלל לא אכלה זה הגיוני?
אז מה עושים?
עוד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: "ביטול עסקה במסעדה נכנס תחת קטגוריה של שירות חד פעמי. על פי החוק, עסקה שכזו ניתן לבטל תוך 14 יום מיום הזמנת השירות או העסקה, ובתנאי שנותרו עוד שני ימי עסקים עד מתן השירות. ההפסד הכספי של אי הגעה למסעדה מובן.
מצד שני, מצופה מבעלי המסעדות לגלות גמישות מסוימת בכל מה שקשור להזמנת מקומות ששולמו מראש.

קראו גם:

הנימוק של מילואים, הגם שהוא שכיח בימים אלה, לא תופס לכל ביטול ולכל סיטואציה. גם לצרכן יש מידה של אחריות, ומצופה ממנו שיבטל את ההזמנה בטווח זמנים כזה, שיאפשר למסעדה לתת את השולחן לסועד אחר.
שאלת הסכום חשובה אף היא, וכדאי לקבוע סכום הגיוני שיאזן בין ההפסד של המסעדה, שפספסה שולחן שיכול היה להישמר ללקוח אחר, לבין ההפסד של הצרכן, שמשלם על שירות שבסופו של דבר לא קיבל.
כדאי לדעת: אם מסרתם את כרטיס האשראי שלכם לטובת הבטחת מקום, בדקו תמיד את מדיניות הביטולים.

2 צפייה בגלריה
בדקו תמיד את מדיניות הביטולים
בדקו תמיד את מדיניות הביטולים
בדקו תמיד את מדיניות הביטולים
(צילום: shutterstock)

אין רישיון עסק, אין חינה


פריאל ועידו הזמינו במזל טוב אולם למסיבת חינה. הם שילמו מקדמה של אלפי שקלים לבעל האולם, ומספר שבועות לפני האירוע, הודיע להם זה האחרון שרישיון העסק שלו בוטל, לכן הוא לא יוכל לקיים את האירוע, והוא יחזיר להם 50 אחוז מן המקדמה בלבד.
מה עושים?
לדברי יעקובסון, תלונות רבות מגיעות לעמותה החדשה לצרכנות בנושא של אולמות אירועים. "בחוזים מול בעלי אולמות מדובר בהרבה כסף, וכל מה שלא מצוין בחוזה - לא קיים.
חשוב שכל מה שסיכמתם עם בעל האולם בעל פה יופיע בחוזה וייחתם. אל תעברו במהירות וברפרוף על החוזה. חשוב שתקראו אותו ותבינו על מה אתם חותמים.
אולמות אירועים לא נכללים בחוק הגנת הצרכן, לכן חשוב שבחוזה יהיה מענה לשאלה מה קורה במקרה של ביטול - שלכם, של כוח עליון, קורונה, מלחמה ועוד.
סכמו את גובה הקנס שישולם ומה הדין לגבי השבת המקדמה.