חבריו של שמעון, שסובל מכאבים בגב, המליצו לו לרכוש מזרן איכותי, ואכן, יחד עם אשתו יפית הגיעו השניים לרשת רהיטים גדולה ויצאו ממנה עם מיטה חדשה ומזרן.
2 צפייה בגלריה
בהזמנה מיוחדת, בדקו היטב את תנאי הביטול
בהזמנה מיוחדת, בדקו היטב את תנאי הביטול
בהזמנה מיוחדת, בדקו היטב את תנאי הביטול
( צילום: shutterstock)

לדברי שמעון, השניים בחרו בחנות לאור פרסומים, בהם הובטחה האפשרות להחזיר את המזרן (בתנאי שהניילון לא הורד ממנו) תוך שבועיים במידה ואינם מרוצים.
הם שילמו, קבעו תאריך להובלה, וכשהמיטה והמזרן הגיעו, הם השאירו את הניילון, פרשו מצעים חדשים, ניסו לישון עליו כמה לילות - ולא הסתדרו. הם התקשרו לחנות וביקשו להחזיר את הפריטים שנרכשו. בחנות הסכימו לקבל את המזרן אבל לא את המיטה. "אנחנו לא זקוקים למיטה עצמה, שמתאימה רק לגודל המיוחד של המזרן", הם מבהירים.
האם החנות חייבת לקבל גם את המיטה?
מה עושים?
עו"ד הדס יעקובסון, מנכ"לית העמותה החדשה לצרכנות: סעיף 6(א)(2) לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010 קובע כי צרכן לא יכול לבטל עסקה, במקרה שהמוצרים שהזמין "יוצרו במיוחד בעבורו על פי מידות או דרישות מיוחדות, כאשר המוצר כבר מוכן".
במידה והחנות מאפשרת שימוש במוצר לתקופה מסוימת לשם ניסיון, והצרכן הביע חרטה במסגרת הימים הקצובים, החנות צריכה לקבל את המזרן.
לגבי המיטה, מאחר ומדובר בהזמנה מיוחדת, כלומר, בגודל ובמידות לא סטנדרטיים, לאחר שיוצרה, כבר לא ניתן לבטל את הזמנת המיטה.
כדאי לדעת:
במקרים של הזמנה מיוחדת חשוב לבדוק את תנאי הביטול, מה בדיוק ניתן לבטל מההזמנה ובאילו תנאים.

2 צפייה בגלריה
חוזרים לפעילות
חוזרים לפעילות
התאמה אישית או מוצר מדף?
(צילום: pixabay)

הטעיה כפולה, נזק משולש


גילי מקפידה לרוץ כמה פעמים בשבוע, וכשהחלה לסבול מכאבים בכף הרגל, המליצו לה לרכוש מדרסים. במכון אליו הגיעה טען המוכר שהטביע את כף רגלה בחומר מיוחד ושמדובר בהתאמה אישית.

קראו גם:

הוא גבה אלפי שקלים והבטיח הקלה בכאבים. גיל קיבלה את המדרסים אך לא חשה הקלה בכאב.
אורטופד אליו הלכה אמר לה שהמדרסים לא מתאימים לה, ושמדובר במוצר מדף שנמכר בחנויות נעליים וסנדלריות בעשרות שקלים בלבד.
מה עושים?
יעקובסון: "הבטחה של מוצר בהתאמה אישית ואספקה של מוצר גנרי (מוצר מדף) מהווה הטעיה כפולה: הן בניגוד לסעיף 2 לחוק הגנת הצרכן בנוגע לטיב המוצר ולתועלת שניתן להפיק ממנו; והן לזכות הצרכן לבטל עסקה.
במוצר מדף לצרכן שמורה הזכות לביטול העסקה בתנאים מסוימים, ובמקרה של התאמה אישית, זכות הביטול נשללת מרגע שהוחל בייצור המוצר.
כשמדובר במדרסים, הפגיעה בצרכן כפולה ומכופלת: לא רק שקיבל מוצר שאינו מותאם לו כפי שהובטח, לא רק שנשללה ממנו זכות הביטול, הוא גם ממשיך לסבול מכאבים פיזיים.