לפני כשנה מאיה קיבלה כרטיס מתנה על סך 200 שקלים לרשת בגדים גדולה. כשביקשה לממש אותו, נאמר לה שכל ההנחות וכל מבצעי ה-1+1 אינם תקפים בעת שימוש בכרטיס.
2 צפייה בגלריה
השובר לא תקף במבצעים
השובר לא תקף במבצעים
השובר לא תקף במבצעים
(צילום המחשה: Shutterstock)
גם אורנה פנתה למועצה לצרכנות עם סיפור דומה: היא קיבלה גיפטקארד, ואחרי כמה חודשים, כשרצתה לקנות בחנות, הסתבר לה שהחברה נסגרה ואין לה איך לקבל את שווי השובר, שעליו שילמה חברתה במיטב כספה.
כ-3 מיליון עובדים שכירים (כ-75% מהעובדים השכירים במשק), מקבלים מדי חג מתנה ממקום העבודה. במרבית המקרים העובדים מעדיפים לקבל כסף, גם אם הוא בדמות תווי קנייה, שוברי מתנה או כרטיס נטען, על פני כל מתנה אחרת. למועצה לצרכנות מגיעות עשרות תלונות בשנה, בעיקר אחרי החגים, מצרכנים שביקשו לממש את תווי השוברים ונתקלו בקשיים. המועצה לצרכנות גיבשה כמה כללים שיעזרו לנצל את המתנה בצורה מיטבית:
על מה מתלוננים? מרבית התלונות הן על קבלת זיכוי אחרי ביטול עסקה (ולא כסף מזומן כעודף); איבוד התו ואיתו כל הסכום; אובדן מוחלט של הכסף במקרה שהחברה או החנות הפסיקו להתקיים; אין אפשרות לשלם באונליין בחלק מהחנויות; אין כפל מבצעים.

2 צפייה בגלריה
קניון שופינג
קניון שופינג
שופינג
(צילום המחשה: shutterstock)

חשוב לדעת: חובה לציין על גבי התו או הכרטיס, באותיות ברורות ובולטות את מועד ההנפקה ופקיעת התוקף של השובר ואת הסכום הכספי שלו. החוק קובע כי התוקף לפקיעה לא יהיה פחות מ-5 שנים ממועד הנפקה. אם המנפיק פושט רגל , לא ניתן להשתמש בתו גם אם נותרה בו יתרה.
החוק קובע כי הסכום הכספי של תו הקנייה הוא הסכום הקבוע שלו. לפני שהחוק תוקן, היו שקבעו שערכו בחנויות מסוימות יהיה למשל 90%. כיום פרקטיקה זו אסורה.
חלק מהתווים מאפשרים רכישה במספר רשתות - או ששייכות לחברת בת, או כחלק מהסכמים בין רשתות. אם רכשתם בחנות מסוימת בחלק מהסכום ונותר עודף, החוק קובע כי על העוסק לתת לצרכן זיכוי על העודף. הזיכוי יהיה תקף לכל חנויות הרשת אבל לא לחנויות עם שם מסחרי אחר כלומר: במידה ורכשתם בגדים ברשת בגדים מסוימת באמצעות תווי קנייה וקיבלתם זיכוי, לא תוכלו להשתמש בו בחנויות אחרות שמופיעות כאפשרויות למימוש על גב הכרטיס.
חוק הגנת הצרכן לא אוסר על הגבלה של תווי הקנייה, אולם על המנפיק לציין את כל המגבלות: מבצעים, הנחות, הגבלת סכום קנייה ועוד.

קראו גם:

שובר מתנה: הטיפים החשובים


  • מהנפקה עד פקיעה: קיבלתם או קניתם תו קנייה? ודאו שעל גבי התו צוין הסכום, מועד ההנפקה ומועד הפקיעה – שאינו פחות מ-5 שנים.
  • שובר שוויון: אם אומרים לכם שתו הקנייה שווה פחות כסף ברשת כזו או אחרת – מדובר בעבירה על החוק.
  • בלי חרטות: רכישה באמצעות תווי קנייה אינה מאפשרת ביטול עסקה לפי התקנות, ועוסק יכול לסרב לבטל עסקה.
  • האותיות הקטנות: קראו היטב את "האותיות הקטנות" לפני היציאה לקניות, כדי שתוכלו להשתמש בכרטיס בתבונה.
  • זהירות, פג תוקף: למרות שמדובר בתוקף ארוך של 5 שנים, מומלץ לעשות שימוש בתו בהקדם האפשרי כדי שהשובר לא יישכח בארנק ותוקפו יפוג. וגם: ככל שהמחירים עולים, ערכו של התג פוחת.
  • החברה נסגרה או פשטה רגל? הצרכנים נמצאים בסוף רשימת הנושים, לכן הסיכוי לדרוש מהחברה את הכסף בחזרה קטן.