"אנחנו בבעיה. המצב הכלכלי בבית לא טוב ואנחנו צריכים להתאים את עצמנו לסיטואציה החדשה. אנחנו מקבלים דמי אבטלה ויש לנו גם חסכונות, אבל הכל השתנה. החופשה השנתית שתכננו כמובן בוטלה ואנחנו מוותרים על דברים שרצינו לקנות, אבל עיקר הבעיה היא מול שלושת הילדים, בני 17, 11 וחצי ושש.
"לגדולה הבטחנו לעזור בשיעורי הנהיגה. ילדת הסנדוויץ' מתחילה לדבר על חגיגת בת מצווה והקטן עולה לכיתה אלף. מה אומרים? מה עושים? אנחנו חוששים להבהיל את הילדים, גם ככה כל דיבורי הקורונה מלחיצים".
3 צפייה בגלריה
איך מתמודדים עם הקורונה הכלכלית?
איך מתמודדים עם הקורונה הכלכלית?
איך מתמודדים עם הקורונה הכלכלית?
(צילום: shutterstock)
תיווך זה שם המשחק
כולנו נמצאים כרגע במצב חירום. כמעט כל שיחה, כותרת בחדשות וסטורי באינסטגרם קשורים לקורונה ואווירת הדאגה מחלחלת אל הילדים. אין לכם אפשרות להתעלם מהמצב באלגנטיות, אבל תוכלו לתווך אותו בצורה שמתאימה לגיל הילדים ולמצב במשפחה.
אבל איך? הוראות הפעלה מישהו?
כשהילדים שואלים, חשוב שתציגו בפניהם את האמת המעודנת באופן שנותן תשובות וגם מקנה ביטחון: נכון, אנחנו צריכים להצטמצם. נכון, יש סיכוי שנצטרך להצטמצם עוד יותר. כן, נצטרך כרגע לדחות את מימון שיעורי הנהיגה וגם את מסיבת בת המצווה נדחה או נערוך במתכונת מצומצמת. לא, אנחנו לא נמצא את עצמנו ברחוב. אנחנו עושים מאמצים, מחפשים פתרונות ונצליח לעבור את זה ביחד כמשפחה.
3 צפייה בגלריה
אתגר הקורונה
אתגר הקורונה
דברו איתם באופן שמותאם לגיל, למצב ולצרכים
(צילום: shutterstock)
חשוב שתדברו איתם באופן שמותאם לגיל, למצב ולצרכים. ילדים שחוששים שלא יהיה בבית כסף, ושהם יידרשו לוויתורים משמעותיים, צריכים לשמוע תשובות אמיתיות ולא סתם "יהיה בסדר" מתחמק. תסבירו להם שבתקופה הקרובה דברים משתנים בהרבה מאוד בתים, וגם אצל חלק מהחברים שלהם קניות נדחות, כבר לא הולכים למסעדות ומצמצמים בהוצאות - כולל ממתקים, מעדנים ודמי הכיס.
ילדים יכולים לצאת לעבוד?
התשובה תלויה בילד, בגילו, באופיו ובצורך המשפחתי. יש משפחות שבהן זה בלתי נמנע וכולם צריכים להתגייס - וכמובן שאפשר להתייחס לכך כאל אלמנט חינוכי חיובי ולא תקלה או "עונש". לגבי שיעורי נהיגה: אפשר לברר עד כמה זה קריטי לילדה והאם היא יכולה לעבוד ולממן את השיעורים? ואולי עדיף לדחות לעת עתה כל מה שכרוך במחויבות כספית יקרה? מה שחשוב הוא שתדברו על זה באופן פתוח ועם נתונים גלויים. בני נוער מסוגלים להכיל את השינוי ולהתמודד עם ההבנה שאי אפשר לבקש דברים כמו פעם.
3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
גבשו "תוכנית עסקית" ושתפו אין הילדים בלי גמגומים והתנצלויות
(צילום: shutterstock)
אמא ממאדים, אבא מנגה
בבואכם להציג תמונת מצב בפני הילדים, חשוב שתהיו מתואמים. זה צריך לקרות אחרי שגיבשתם "תוכנית עסקית", בדקתם מה המצב ומה ההוצאות השוטפות ואתם יודעים בדיוק מה אפשרי ומה לא. כשהסיטואציה ודאית, קל יותר לעמוד בפני הילדים ולהודיע – בלי גמגומים ובלי התנצלויות - שהשנה אין חופשה שנתית באילת, וגם על גלידת טילון יומית נצטרך לוותר. נימת הביטחון בקולכם חשובה לפחות כמו הטקסט.
תנו מקום למומחים
לא יודעים לעשות סדר בהוצאות? פנו ליועץ כלכלי שיעזור לכם לגבש תוכנית ולקצץ היכן שאפשר. לא יודעים איך להבהיר לילדים שהמצב השתנה וחוששים מתגובתם? פנו להדרכה הורית וקבלו כלים.
חצי הכוס
תזכירו להם שיש גם דברים טובים במצב: למשל, אתם נמצאים יותר בבית, פנויים יותר עבורם ומבשלים ביחד אוכל בריא.
תפתחו להם אופק
תנו לאופטימיות לנצח: תנו להם תחושה שהמצב זמני והוא ישתפר. תכננו ביחד תוכניות לטווח הרחוק, לקיץ 2021 אולי, דברו על חופשה משפחתית עתידית ועל דברים שכיף לצפות להם – ויתממשו כשהמצב ישתפר.
נעמה צובל - יועצת זוגית ומדריכת הורים. טל. 052-5555339. חפשו אותי באינסטגרם