מעט מדי מתושבי מודיעין מכירים את תוכניות הבנייה העתידיות של העיר. כאשר הם חולפים במכוניותיהם בכבישים המובילים למודיעין, או מטיילים בגבעותיה המוריקות, מלאות פרחי הבר והשופעות באוויר הצח ומחיה הנפש, הם סבורים ששטחים אלו יישארו ירוקים לעד. אבל מה לעשות חברים, טעיתם בגדול!
1 צפייה בגלריה
המסדרון האקולוגי הופך לדק, אפילו דקיק
המסדרון האקולוגי הופך לדק, אפילו דקיק
המסדרון האקולוגי הופך לדק, אפילו דקיק
(צילום: רונן כרם)
חלק ניכר מהירוק הנפלא הזה מתוכנן להיהפך לבטון ואספלט ושלמת בטון ומלט, כדברי השיר, תכסה אותו לתמיד. ביי ביי לכלניות ולרקפות. שלום ולא להתראות לצבי, לצב ולארנבת. ברוכים הבאים הפקקים, זיהום האוויר, תחושת המחנק והצפיפות, המאבק על מקומות החנייה וגלי החום שיפלוט האספלט השחור והלוהט בימי הקיץ החמים.
אחד האזורים המתוכננים לעבור שינוי כה דרסטי הוא השטח המיועד ל"שכונת גבעת שר". למי שמכיר את גבעת הפטריוטים, אז זה בדיוק שם: מדרום לכביש 431 וממערב לשדרות החשמונאים. שכונה מיותרת, שתהיה מבודדת לתמיד משאר חלקי העיר בשל הכבישים שמקיפים אותה. בת חורגת בנוף העירוני, הממשיכה את רצף הטעויות הקולוסליות בתכנון מודיעין משנות ה-90.
לשכונה הזו – במידה ותיבנה - אין כל תרומה ממשית לעיר מודיעין. שוכנת לה בדד, תושביה יצטרכו להסתמך לנצח נצחים על רכב פרטי. הם יהיו מנותקים מן המרקם העירוני של העיר ויתקשו להתנייד רגלית אל שאר חלקיה. היא תהפוך למעמסה תקציבית כבדה בשל הצורך לספק לה שירותים בסיסיים כגון פינוי אשפה ותחבורה שאינה יעילה, הסעות לבתי ספר וחוגים לילדים משל הייתה עיר נפרדת.
ייתרה מכך, בגבעה נתגלו ממצאים ארכאולוגיים רבים המחייבים שימור, דבר שיצמצם את שטחה ויקטין את הכדאיות שבהקמתה. זו תהיה אבן ריחיים, משקולת כבדה, על צווארה של כל העיר – עשורים רבים קדימה! לא חבל לבזבז הון עתק, 40 מיליון שקל, כך פורסם בתקשורת המקומית, רק על תכנון שכונה שאין בה צורך? ואחר כך סכומי עתק על הקמתה? ובהמשך על תחזוקתה היקרה ללא פרופורציות בשל מיקומה המבודד?
וגם הטבע ייצא ניזוק בגדול. המסדרון האקולוגי שהופך לדק ואפילו דקיק באזור מודיעין יצטמצם עוד יותר. הצבי והצב ייאבדו את ביתם. הכלנית והרקפת תירמסנה תחת שרשראות הברזל קשות הלב וחסרות הרגשות של הדחפורים ותושבי מודיעין ייאבדו עוד גבעה בה טיילו ואותה אהבו.
אז מה ניתן לעשות? לשנות כיוון כמובן ולוותר על הבנייה חסרת התועלת של "שכונת גבעת שר". את יחידות הדיור שהיו מתוכננות בה יש לנייד לשכונות החדשות שצריכות להיבנות בשלב ב' של הרחבת העיר, שתצאנה מחוזקות מן המהלך. בכך נמנע מטעות שתשליך על העיר למשך עשורים רבים קדימה ונשמר את מעט הטבע שעוד נשאר מסביבנו.
אני קורא כאן לעירייה ולמתכנני העיר לעשות חישוב מסלול מחדש ולהשאיר את האזור המיועד לשכונה זו ירוק לעד.
גדעון בכר, חבר עמותת תושבים משפיעים במודיעין