מיילין גוא, השחקנית החדשה של הפועל לוד בכדורסל, כבר רגילה לשאלה שתבוא מיד לאחר שמישהו מביט בה לראשונה. בכל זאת, תווי הפנים והעיניים מסגירים את השורשים שלה. "כשהייתי קטנה, כלל לא חשבתי שאני נראית כמו סינית", היא צוחקת. "לא שמתי לב לזה בכלל, אבל אז הגיעו השאלות, כולם תהו - מה בעצם המקור שלי".
1 צפייה בגלריה
מיילין גוא. מעדיפה משחקי מסירות, למרות שאינה רכזת
מיילין גוא. מעדיפה משחקי מסירות, למרות שאינה רכזת
מיילין גוא. מעדיפה משחקי מסירות, למרות שאינה רכזת
(צילום: יריב כץ)

ביקורים בסין

ומקור מאוד יחודי יש לה. משפחת גוא היא כור היתוך מעניין. האב תאי, שהגיע מסין כדי להרוויח כסף ולשלוח להוריו במזרח הרחוק, הכיר לפני יותר משני עשורים את אילנית מפתח תקוה, השניים התאהבו ולפני 19 שנה יצאה לאוויר העולם מיילין, ילדתם הבכורה. לא מפתיע שתאי החליט להשתקע פה בארץ, אבל מיילין נוסעת לביקורים בסין - כדי לראות את סבא, סבתא וקרובי משפחה מעבר לים.
"הם גרים בכפר במזרח סין, אחים של אבא שלי נמצאים בהונג קונג", היא מספרת. "מה שכן, עד גיל 13 לא ידעתי את שמות בני המשפחה שלי. קראתי להם סבא וסבתא, לא חשבתי כקטנה לשאול את השמות".
מעניין אותך לדעת על התרבות וההיסטוריה של המדינה שהגיע ממנה אביך?
"מאוד מעניין אותי, אני מרגישה שהתרבות הסינית היא חלק מאוד חשוב ממני. כשהיינו הולכים לטייל שם, הייתי אוהבת ללכת לשורה של אתרים היסטוריים, לשמוע על העבר של המקום".
גוא התחילה לכדרר את הכדור הכתום כבר בכיתה א', בבי"ס לכדורסל של מכבי רחובות. שנה לאחר מכן עברה המשפחה לגני תקווה וגוא התחילה לשחק בקבוצות הילדות והנערות של היישוב, מועדון אותו ניהל בעבר אלי רבי. הכישרון שלה בלט מהרגע הראשון ובכיתה י"א עברה לאקדמיה בווינגייט.
גוא: "כשהגעתי לגני תקווה הרגשתי שזה זה. שיחקתי עם בנות גדולות ממני בכמה שנים והבנתי כמה אני טובה בזה. כל יום הייתי מגיעה לאימון שעה לפני, הולכת לספורטק לשחק בערב. לא היה יום שלא הייתי נוגעת בכדור".
"הייתי במיונים לנבחרת הנערות ותמיד הייתי מגיעה במרחק הקשקש ומנופה בסוף. המטרה שלי השנה לעשות את קפיצת המדרגה, להתקדם ולהגיע לנבחרת בשנה הבאה"
בשנים האחרונות היא חוותה שתי פציעות קשות. בשנה האחרונה שלה בווינגייט, במשחק הראשון של אותה עונה - היא נפלה על הפרקט וקרעה את הרצועה הצולבת בברכה. בשנה שעברה, כשהחלימה וחתמה ברמת השרון מליגת העל - באימון השני בלבד שלה אצל האדומות נפצעה שוב - שבר באמצע כף הרגל.
הקיץ החליטה להתחיל שוב מלמטה, כשחתמה בעולה החדשה לליגה הלאומית, הפועל לוד. "התלבטתי מאוד, נפגשתי עם המאמן, ראיתי את האולם. התרשמתי מאוד מאיך שהוא דיבר והציג את המועדון, הערכים שחשובים בבניית המועדון כי זו תהיה קבוצה חדשה בלאומית. הוא גילה תמיכה רבה בעניין השיקום, חשבתי שזה המקום שאוכל לממש בו את הפוטנציאל בצורה הכי טובה".
מה לגבי מטרות?
"לפני שנפצעתי, הייתי במיונים לנבחרת הנערות ותמיד הייתי מגיעה במרחק קשקש ומנופה בסוף. המטרה שלי השנה לעשות את קפיצת המדרגה, להתקדם ולהגיע לנבחרת בשנה הבאה. מבחינה קבוצתית, רוצה שהקבוצה שלנו תשחק ביחד, ככה מגיעים לתוצאות טובות. בעזרת השם אולי אפילו נזכה באליפות. לזה שואפים".
מודל לחיקוי יש?
"שחקנית סיאטל סטורם מה־WNBA ונבחרת ארה”ב, סו בירד. למרות שאני לא רכזת, אני אוהבת מאוד לחלוק את הכדור עם הקבוצה. חושבת שזה יפה יותר. זה מה שהיא עושה בדיוק, מסירות מטורפות, שחקנית על”.

מלאת מוטיבציה

מה ההורים אומרים על התחביב שהופך אט-אט למקצוע?
"מאוד תומכים, עוד מהימים שהייתי קטנה. הם היו מסיעים אותי מרחק רב לאימונים ומשחקים, נסיעות לווינגייט. הם מאוד רוצים בהצלחתי".
"אם יהיה פרסום וגישה אחרת, יותר אנשים יגיעו לצפות בכדורסל נשים. במשחקי המכביה, למשל, היה יותר קהל מאשר בגמר ליגת העל בעונה שעברה בין אליצור רמלה לאשדוד"
אם יש שחקנית שגוא מאוד מתחברת אליה זו דניאל קארש, רכזת נבחרת ישראל ורמת השרון. "כששיחקתי איתה באותה קבוצה, יצא לי לראות את צורת המשחק שלה, כמה שהיא זריזה והמסירות הנהדרות. גם את הגישה המנטלית לגבי כל משחק. היא מעוררת השראה", מסבירה גוא.
קצת חבל שלא בא כמעט קהל לראות אותה או בכלל קבוצות בכדורסל הנשים הישראלי.
"זה בא ממקום של סטיגמה שכדורסל נשים פחות מעניין מכדורסל גברים. זה גם קשור מאוד לפרסום, מיתוג, ואיך הקבוצה והאיגוד משווקים את זה. אם יהיה פרסום ותהיה גישה אחרת, יותר אנשים יגיעו למשחקים. במשחקי המכביה, למשל, שם פרסמו, היה יותר קהל מאשר גמר ליגת העל בעונה שעברה בין אליצור רמלה למכבי אשדוד".
מאמנה של גוא בלוד, תמיר פרץ, מתלהב כבר עכשיו מהגעתה של השחקנית החדשה: "למה החתמתי אותה? הסיבה מאוד פשוטה, היא נתנה לי ישר את התחושה שהיא באה רעבה ומלאת מוטיבציה להצליח ובשבילי זה הספיק. מעבר להיותה שחקנית מוכשרת, השקט שלה וכל ההתנהלות שהיתה מאחורי הקלעים בזמן המשא ומתן סגרה לי את הפינה, שם כבר הבנתי שפגעתי בול במה שרציתי".
"הציפיות שלי הם לגמרי זהים לציפיות שלה מעצמה", הוסיף פרץ. "שזה אומר לחזור לקדמת הבמה ולהוביל את הקבוצה להישגים. אני חושב שתוך כדי תנועה אנחנו נראה אותה הולכת ומתקדמת ומראה לליגה שהיא יכולה להיות אחת השחקניות המובילות. היא תצטרך לעבור תהליך כדי לחזור לכושר משחק ולצבור את הביטחון, אני יכול לומר שכרגע היא עובדת קשה להיות מוכנה לעונה. בטח שאתן לה את הזמן שלה ואלווה אותה לאורך כל התהליך הזה ואני מקווה שהיא תוכיח שהיא שייכת לרמות הגבוהות".