רק בחודש מאי האחרון פתחו בעיריית מודיעין את השמפניות - עירוני מודיעין בכדורגל נשים העפילה לליגת העל, והפכה לקבוצה הראשונה בתולדות עיר העתיד, שתבטיח את מקומה בליגה בכירה בענף כלשהו.
3 צפייה בגלריה
בנות עירוני בימים שמחים יותר
בנות עירוני בימים שמחים יותר
בנות עירוני בימים שמחים יותר
(צילום: פרטי)
אולם למרות הברכות החמות והשבחים, ההבטחה להעמיד תקציב ראוי עבור הקבוצה התפוגגה. לפני כשבועיים, המועד האחרון לרישום לליגה, גילו הבנות שהן לא אחת מאותן הקבוצות שישחקו בעונה הקרובה בליגת העל. "יש פה שחקניות שנתנו את הנשמה, אנשי מועדון שהשקיעו שעות ארוכות, בני משפחה שתמכו, עירייה שעודדה אבל ברגע האמת אין לנו קבוצה", אומרת חבר המועצה גילעד ביהרי, "מי שייכנס לאתר ההתאחדות לכדורגל יגדלה שאין יותר דבר כזה עירוני מודיעין בכדורגל נשים".

אין ערבויות - אין כסף

המשמעות המיידית של אי רישום הקבוצה לליגה, היא ירידתה של עירוני מודיעין נשים לליגה הלאומית (השנייה), צעד שבאופן טבעי מעורר כעס רב בקרב שחקניות המועדון העירוני, שכולל גם קבוצת גברים שמשחקת בליגה ב' החובבנית (הרביעית), ומחלקת נוער וילדים מהגדולות בארץ.
השחקניות המאוכזבות פנו ללשכת ראש העירייה חיים ביבס, וביקשו לדעת מדוע לא נמצא תקציב המינימום שיאפשר את השתתפותה של הקבוצה בליגת העל, אולם לדבריהן הן לא זכו למענה.
בפועל, טוענות השחקניות, הוצעה להן תמיכה עירונית בגובה של 250 אלף שקלים לעונה, שביחד עם מענק ההתאחדות (500 אלף שקל), הייתה אמורה להספיק כדי להגיע לתקציב המינימום הדרוש. אומנם סירוב העירייה להעמיד ערבויות לכסף המובטח, מנעו מהבנות את המענק של ההתאחדות ובכך גם את כרטיס העלייה.
3 צפייה בגלריה
ביהרי
ביהרי
ביהרי
(צילום: פרטי)
בשלב השני החליטו בקבוצה לפנות למשרד התרבות והספורט ובמקביל ביקשו את עזרתם של חברי מועצת העיר, שאחד מהם, סגן ראש העירייה, אלי סבח, משמש גם כיו"ר מועדון עירוני מודיעין. אך מי שהרים את הכפפה והחליט לסייע היה דווקא חבר מועצת העיר ('מודיעין חופשית') גילעד ביהרי, שהעביר שאילתא בנושא ללשכתו של ביבס – ושאילתא זו, שהפכה להצעה לסדר, נדונה ביום שלישי שעבר בישיבת מועצת העיר.

סגירה שקטה

ביהרי, שבעברו ניהל קבוצת ספורט חובבנית, פנה כבר במהלך חודש יוני השנה, זמן קצר לאחר העפלת קבוצת הנשים לליגה הבכירה, ללשכת ביבס, וביקש לקבל מידע אודות תקציבה הצפוי של הקבוצה בעונה הקרובה – אולם הוא לא זכה לדבריו לכל מענה. "חודשיים אחרי השאילתא הזו פניתי שוב ללשכת ראש העירייה וביקשתי לדאוג שתקציב קבוצת הנשים יושווה לזה של קבוצת הגברים המשחקת בליגה הרביעית וביקשתי לקבל תשובה מאלי סבח אבל שוב לא קיבלתי שום מענה", אומר ביהרי.
"כעסתי מאוד על הדבר מאחר שאלי סבח אמור לטפל בנושא, ובמיוחד מכיוון שנודע לי שלקבוצת הגברים נמצא תקציב של מאות אלפי שקלים, צעד בלתי הוגן מבחינתי".
3 צפייה בגלריה
פיטובי
פיטובי
פיטובי
(צילום: פרטי)
ביום שלישי שעבר שילב ביהרי להילוך גבוה יותר כאשר העלה הצעה שלישית הנוגעת למועדון הנשים, ובה ציין כי הצטער לשמוע כי פעילות הקבוצה הופסקה לחלוטין בשל היעדר המימון – וביקש לדעת מה הביא למצב הנוכחי. "מה הוביל להתפרקות מועדון הכדורגל עירוני מודיעין נשים", שאל ביהרי, "ומדוע לא הופיעה הודעה רשמית על פירוק המועדון, ומה האחריות של יו"ר עירוני מודיעין אלי סבח?".
במהלך הדיון עצמו, כנהוג בישיבות מועצת עיר, הוגשה לביהרי ולשאר חברי המועצה שנכחו בישיבה, תשובתו הקצרה של סבח. "מועדון הכדורגל עירוני מודיעין גברים ונשים – חי ונושם", נרשם בתשובה, "מספר השחקניות הבוגרות שנענה להצעת מנהל המועדון לשחק בקבוצה הבוגרת היה בחוסר לפתיחת עונה".
עוד נכתב בתשובה הקצרה: "מדובר בתופעה לאומית, מהתקשורת למדנו כי קבוצות רבות נמצאות באותה בעיה, כאשר הגורמים לכך הם תקציב, היעדר שחקניות ובעיית מגרשים".
תשובתו של סבח והנהלת העיר הכעיסה מאוד את ביהרי. "העובדה היא שעברו חודשים עד שקיבלתי תשובה וגם היא אינה מספקת וחבל שאלה הם פני הדברים", אומר ביהרי, "יש פה שחקניות שנתנו את הנשמה, אנשי מועדון שהשקיעו שעות ארוכות, בני משפחה שתמכו, עירייה שעודדה אבל ברגע האמת אין לנשים קבוצה".

האכזבה מהעירייה

בנסיבות שנוצרו, ובעקבות הכעס הגדול ותחושת התיסכול, מעדיפות רוב השחקניות שלא להתייחס לדברים. מי שלקחה על עצמה את האחריות להביא את גרסת השחקניות היא מי ששימשה במשך שנים כקפטנית קבוצת הנשים, יעל פיטובי. "הסיפור הוא מאוד פשוט ושלא יעבדו פה על אף אחד", אומרת פיטובי.
"קבוצה שעולה לליגת העל צריכה לעבור בבקרה התקציבית של התאחדות לכדורגל ולהציג תקציב מינימום מוגדר".
"מה שהעירייה עשתה הוא שהיא הכריזה שהיא תיתן לקבוצה שלנו 250 אלף שקל ושאת יתרת התקציב היא תממן ממענק של הטוטו, שאמור להיות מועבר לקבוצות, בגובה של חצי מיליון שקלים. ההתאחדות הודיעה לעירייה שאי אפשר להסתמך על כספי הטוטו, וכך יצא שנשארנו ללא תקציב מינימלי נדרש והורדנו חזרה לליגה הלאומית".
לטענת פיטובי, מי שאחראים למצב הם אנשי העירייה שנקטו בסחבת בכל הקשור לאישור הקבוצה בהתאחדות לכדורגל. "משכו אותנו עד למועד האחרון שהיה אפשר להעביר את התקציב וגם אז לא קרה כלום, וגם לא עירבו אותנו בשום שלב, ואז שחקניות עזבו כי היתה חוסר ודאות", מסבירה פיטובי.
"אם היו אומרים לנו קודם שלא נקבל תקציב ייתכן שהיינו פועלות אחרת ולדעתנו מה שקרה הוא שהוחלט לסגור את המועדון, אז אני בלית ברירה, כמו שחקניות אחרות, חתמתי בקבוצה אחרת, וזה לגיטימי".
"אני לא הייתי עוזבת את המועדון אם היתה אפשרות להישאר בו, המערכת פשוט ויתרה עלינו, ואני מאמינה שויתרו עלינו כי 'יצאנו' על המערכת, ביקשנו בקיץ לקבל תשובות, פנינו למשרד הספורט ולגופים שונים וכנראה שמישהו בעירייה כעס".
על סבח אומרת פיטובי: "אלי סבח עשה עבורנו עבודה מדהימה ואחרי משחק העלייה חיכה לנו בעיר עם שמפניות, אבל במאני טיים, בסוף, ברגע האמת, השאיר אותנו בחוץ. היינו בטוחות שיתנו לנו גב מהעירייה, בהתאחדות רק ביקשו מהעירייה ערבות, בטוחות, אבל גם את זה לא היו מוכנים לתת לנו, כנראה שלא רצו להמשיך את זה, וזה ממש עצוב".
מהעירייה לא נמסרה תגובה עד מועד סגירת הגיליון.