דורון ממן כבר חשב שהוא לא יחזור עוד לעירוני מודיעין. לפחות לא כאיש מקצוע בתפקיד כלשהו. לפני ארבע שנים, אחרי שתי עונות כמאמן קבוצת הבוגרים, הראו לו במועדון את הדרך החוצה. הזמן, מסתבר, עשה את שלו ועכשיו הוא שוב כאן.
1 צפייה בגלריה
דורון ממן. צילום: חורחה נובומינסקי
דורון ממן. צילום: חורחה נובומינסקי
דורון ממן. צילום: חורחה נובומינסקי
"מאז התחלפו במועדון כמה אנשים", מסביר מי שמונה הקיץ למנהל המקצועי של מחלקת הנוער ב"עיר העתיד". "אלי סבח (יו"ר המועדון - ר.ו) קיבל כנראה המלצות טובות ופנה אליי. נפגשנו והיה קליק ראשוני: התאים לי, התאים להם. ואני שמח שחזרתי, כי בזמנו לא רציתי לעזוב".
לטווח הארוך
עוד נחזור לימים ההם, אבל בינתיים נעסוק בכאן ובעכשיו. ממן נכנס לנעליו של תומר כרמל, שעזב במהלך העונה שעברה לבית"ר ירושלים. המינוי של ממן, יש לציין, די מפתיע מאחר שהוא מזוהה כמאמן קבוצות בוגרים, והדריך בשנים האחרונות בלא מעט מועדונים בליגות הנמוכות. "אין ספק שאני אוהב את הדשא. אוהב לאמן", הוא אומר. "במקביל לתפקיד העיקרי שלי, אאמן את אחת הקבוצות במחלקה ואני מניח שזה יספיק לי".
בכל זאת, אימנת בוגרים כל כך הרבה שנים ברציפות. לא מוזר קצת להגיע פתאום לתפקיד ניהולי במחלקת נוער?
"מילאתי תפקיד כזה בהפועל באר שבע ובעירוני מודיעין בשתי קדנציות. אני אוהב את התפקיד ורואה בו אתגר. הפוטנציאל פה טוב, ויהיה מעניין מאוד. מה עוד שבשנים האחרונות למדתי שאימון בוגרים נהפך ללא רציני. ההתנהלות של קבוצות היא לא מקצועית, השחקנים עצמם לא מקצוענים במיוחד, התנאים לא טובים ומוסר התשלומים הוא ירוד מאוד. כך שכרגע, אחרי 22 שנות אימון בכל הרמות, למעט ליגת העל, מתאים לי להגיע למחלקת הנוער במודיעין. ובין היתר בשל ההיכרות הקודמת שלי עם המועדון".
ולא מדגדג לך עדיין לאמן בוגרים?
"אולי ידגדג בעתיד. כרגע לא מתאים לי".
ואם תגיע הצעה באמצע העונה מקבוצה בליגה לאומית, תגיד 'תודה' ותעזוב?
"בקדנציה הראשונה שלי במודיעין כמנהל מקצועי אכן קיבלתי הצעה מהלאומית, רציתי בכך מאוד וביקשתי מהיו"ר דאז, אמיר אורלי, שיתן לי לעזוב. הוא קיבל את הבקשה, ואכן עזבתי. גם לפני שנתיים כשאימנתי במודיעין קיבלתי הצעות, אבל לא עזבתי. לעצם השאלה, גם הפעם אם זה יקרה - לא אלך לשום מקום. רק הצעה מליגת העל אולי תגרום לי ללכת, אבל אני לא מאמין שתבוא אחת כזאת. הגעתי לעבוד במודיעין לכמה שיותר שנים".
ממן הדריך, כאמור, בשנים האחרונות קבוצות בוגרים. במהלך העונה האחרונה הוא הגיע להפועל מחנה יהודה כאשר במאזנה היה אפס נקודות, הצליח לשקם אותה, אבל ברגע האמת הקבוצה הפסידה וירדה לליגה ב'. במסגרת מעמדו במודיעין ממן לא יהיה בעל תפקיד מקצועי בקבוצת הבוגרים.
מה הן המטרות שהצבת לעצמך במחלקת הנוער?
"כמו בפעם הקודמת שבה הייתי כאן בתפקיד הזה - לקדם שחקנים. רק שיש בעיה מסוימת. שחקנים צעירים ומוכשרים עוזבים למועדונים הגדולים יותר. נרצה לקדם גם את השחקנים הבינוניים, הפחות מוכשרים, מהדרג השני מבחינת כישרון, לרמה אפשרית מסוימת".
מודיעין היא עיר עם חתך אוכלוסייה צעיר מאוד. כל כך הרבה ילדים ועדיין אין אף קבוצה במחלקה שנמצאת ברמות הגבוהות?
"הסיבה העיקרית לכך היא שכאמור הרבה מאוד שחקנים עוזבים, ואני יכול להבין אותם. המוכשרים הולכים למועדונים הגדולים, וקשה להתמודד עם זה. בקבוצות הגדולות יש יותר אופק. ההבדל העיקרי בינינו לבין מועדונים אחרים הוא שהבוגרים שלנו משחקים בליגה ב'. ואם הם יהיו בלאומית, מספר השחקנים שעוזבים את מחלקת הנוער יירד למינימום. בנוסף, בגלל שהאוכלוסייה במודיעין חזקה ומבוססת - הרבה מאוד מהשחקנים הטובים הולכים בגיל 18 ליחידות קרביות בצבא. קשה לפתות אותם או להשאיר אותם אצלנו. הם רוצים להיות רמטכ"לים...".
אז מה הפיתרון?
"לתת להם את המאמנים הטובים ביותר וגם תנאים שלא נופלים מאלה שקיימים באגודות הגדולות. האמת היא שבשנים האחרונות התנאים במודיעין השתפרו: נוסף מגרש, ישנם מאמנים טובים, ובסך הכל ניתן מענה לצרכים של הנערים".
ההורים היום מתערבים יותר מפעם?
"כבר שנים שההורים מאוד מעורבים, ויש אגודות שבהן הם גם מתערבים. בקדנציה הקודמת שלי במודיעין הצלחתי למזער את התופעה הזאת למינימום. וכך יהיה גם השנה. לא ניתן להורה להחליט במקום המאמן. לצערי, כולם חושבים שהבן שלהם הוא מסי. בשנים האחרונות ילדים עזבו את המועדון בעיקר בגלל דינמיקה כזאת. אני רואה הורים שלוקחים את הילדים שלהם בגיל תשע לירושלים או לתל אביב, ואומר לעצמי: 'תן לילד להתפתח עד גיל 13. שיהיה ליד הבית. אם תראה שהבן הוא טאלנט יוצא דופן, המסי הבא, אז קדימה. אבל אם הוא בינוני פלוס, למה לשגע אותו?'".
ככה עוזבים?
מחלקת הנוער במודיעין סוערת בחודש האחרון. לא בגלל ממן, אלא בשל מי שהיה שם לפניו בתפקיד: תומר כרמל. כרמל עבר באמצע העונה שעברה, כאמור, לתפקיד המנהל המקצועי במחלקת הנוער של בית"ר ירושלים - ולטענת האנשים במודיעין לקח איתו כנדוניה לא מעט שחקנים ומאמנים. לא מעט הורים טענו כי קבוצות שלמות התפרקו, וכי יהיה קשה להם להסיע את ילדיהם לירושלים כדי לשחק עם החברים שלהם.
ממן שמע על הדברים, וכמובן שדעתו אינה נוחה מכך: "תומר לקח הרבה ילדים לירושלים, וזה משהו שלא עושים. כשאתה עוזב - תמיד תגמור יפה. אומרים 'תודה רבה' ומסיימים בלחיצת יד. חבל שהוא עשה את מה שעשה. זאת הדעה שלי, גם אם רק שמעתי על כך ולא הייתי כאן כשזה קרה. בגילאים האלה לא נהוג לגרום לילדים לעזוב בעקבות איש מקצוע שעוזב. עבדתי הרבה שנים במחלקות נוער, וכמובן בקבוצות בוגרים, ועד היום לא שמעתי שקרו דברים כאלה. אבל מה כבר יש להגיד על דבר כזה, ואני בטח לא אהיה מי שיחנך את תומר. שיהיה בריא".
המטרה של ממן תהיה, בין השאר, לייצר שחקנים שבשנים הקרובות יוכלו להוביל את הקבוצה הבוגרת. בקדנציה האחרונה של דני רודיטי כמאמן הבוגרים, וגם בזאת הנוכחית של אהוד כחילה - לא מעט בוגרי המחלקה, כמו עומר טולדו, בר כהן, שחק בן שבת וקרל רודיטי מקבלים במה להציג את כישוריהם. "זה גם הרצון של המחלקה. לייצר כמה שיותר שחקנים, ומאמן הבוגרים יחליט אם הם מספיק טובים או לא. אם הוא ימצא לנכון שהשחקנים האלה מתאימים - נשמח וניתן לו את הכלים", מצהיר ממן.
בוא נדבר קצת על הבוגרים. מתי לדעתך הקבוצה תשבור את תקרת הזכוכית ותעלה סוף-סוף לליגה א'?
"ניתן לעלות ליגה גם בסיום העונה הקרובה. בדימונה ובשדרות משקיעים בקבוצות הבוגרים סכומי כסף גדולים, ומשלמים לשחקנים משכורות של 10 ו־15 אלף שקל בחודש. וכשיש לך את הכסף הגדול, הכל קל יותר. אבל עדיין, גם בכסף יותר קטן אפשר לבנות קבוצה יפה. יש פה רצון לעלות ליגה, ויש גם משאבים. אמנם לא עם שמות מפוצצים, אבל עם מספיק שחקנים טובים בסגל. בליגה הזאת אתה צריך לבנות שלד של שחקנים רעבים, ולצדם ארבעה או חמישה ותיקים מנוסים".
ממן, כאמור, אימן את קבוצת הבוגרים במשך שתי עונות, האחרונה ב־2014/15. פעמיים נבנתה אז במודיעין קבוצות גלאקטיקוס, אבל היא לא הצליחה לעלות לליגה א'. בעונתו האחרונה של ממן במודיעין הוא הצליח להגיע עד גמר הפלייאוף, אבל הפסיד בפנדלים לקריית אונו.
"אם מדובר בכישלון? ממש לא. לדעתי אלו היו שנתיים טובות למועדון", אומר ממן ולא מוכן לקבל את האכזבה שמשתמעת מהשאלות. "הפסדנו בפנדלים, היינו קרובים לעלייה - ופקששנו".
אולי בגלל זה החליטו שלא תמשיך. לא עמדת במבחן התוצאה והציפיות.
"בזמנו כשחנן דנציגר (מנהל המתנ"סים במודיעין ואחד האנשים המשפיעים בספורט המקומי - ר.ו) החליט שלא אמשיך - הופתעתי. מה הם עשו בארבע השנים מאז? כולם רואים. הפריע לי שלא רצו שאמשיך, ולדעתי. אם היינו ממשיכים יחד - הקבוצה היתה עולה ליגה. אבל מי שהחליט את מה שהחליט - שיבושם לו".
הוא אמנם יעבוד במחלקת הנוער בלבד, אבל כמובן שלממן יהיה קשר עקיף עם קבוצת הבוגרים, שם ניצב המאמן אהוד כחילה. השניים, שהיו כמובן גם שחקני עבר, מכירים זה את זה היטב, ובכמה מקרים אף היו מועמדים לחתום באותה קבוצה בליגות הנמוכות. יש מי שטוענים כי הכימיה ביניהם אינה משובחת, אבל ממן מדגיש כי יחסיו עם כחילה תקינים: "לא תהיה לי נגיעה ישירה לבוגרים, אבל אם ירצו להתייעץ איתי - אעשה זאת בשמחה. את אהוד אני מכיר כבר שנים רבות. בזמנו אפילו המלצתי בחום להביא אותו למכבי ב"ש, ואין בינינו שום יריבות או תחרות. יהיה בינינו שיתוף פעולה מלא. הרי המטרה של מחלקת הנוער היא לייצר שחקנים לבוגרים - ונעשה את זה באהבה גדולה".