הכי קל היה עבור בריאן אנגולה, הרכז המצטיין של עירוני נס ציונה, למצוא את עצמו בעולם הפשע. כמי שנולד בקולומביה לפני 26 שנה - הוא לא התפתה למה שראה ברחובות ובחר ללכת בדרך שלו.
2 צפייה בגלריה
בריאן אנגולה
בריאן אנגולה
בריאן אנגולה
(צילום: יאיר שגיא)
"לכן ניסיתי את מזלי בספורט", מבהיר אנגולה (1.98 מ'), אחת ההפתעות הנעימות העונה בקבוצה של בראד גרינברג. "ידעתי שבקלות אני יכול למצוא את עצמי במקומות לא טובים. כנער יש המון דברים שיכולים לגרות אותך. אני עד היום מתגאה שאני הראשון מהמשפחה שלי שסיים תיכון".
ביום חמישי שעבר, אנגולה הצטיין שוב אצל הכתומים, שגברו 66:76 על הפועל ת"א, הודות לרבע רביעי אדיר (13:31). הרכז רשם 20 נקודות ו־10 ריבאונדים ועד כה מעמיד ממוצעים מרשימים של 17.2 נקודות, 8.1 ריבאונדים ו־2 אסיסטים לערב.
"הכרתי את ישראל מהביקור הקודם שלי כאן, כשעוד שיחקתי באוסטנד הבלגית, וממה שדיברתי בזמנו עם חבריי לקבוצה", משחזר אנגולה. "בגלל כל משבר הקורונה חשבתי אפילו להישאר שנה בבית ולא לשחק, אבל החלטתי בסוף להגיע למקום שבו אהיה שחקן משמעותי ואראה דקות. אני לא מתחרט לרגע שהגעתי".

× × ×

רוב הזרים בליגת העל לאורך השנים האחרונות, וזה לא סוד, מגיעים בעיקר מארה"ב. חלק מאירופה, וזה די נדיר שכדורסלנים מדרום אמריקה נוחתים פה. למעשה אנגולה הוא הכדורסלן הקולמביאני הראשון שמשחק בליגת העל בארץ הקודש.
בכלל, הסיפור שלו מעניין. אנגולה נולד בעיירה הקטנה ויג'אנובה לפני שהחליט בגיל 14 לעזוב לבוגוטה, שם נמצאת אקדמיית הכדורסל הגדולה במדינה. כעבור ארבע שנים כבר היה על המטוס בדרך לארה"ב - להגשים חלום ולשחק באחת המכללות בליגת ה־NCAA. “כולם מכירים את קולומביה בגלל פבלו אסקובר”, מודה אנגולה. “רציתי שיכירו אותי בגלל הכדורסל”.
"אני הייתי בסה"כ ילד עם חלום - להפוך לקולומביאני הראשון שמגיע ל־NBA”, סיפר אנגולה לאתר הרשמי של המועדון. “הייתי מוכן להשקיע הכל, גם ללמוד שפה חדשה לגמרי. לא רציתי להיות מישהו שנסע עד לארה”ב וחזר כי הוא לא עמד במה שצעד כזה דורש, ושאנשים שלא מכירים אותי יסתכלו עלי ככישלון. היו לי המון דוגמאות רעות לאנשים שהגיעו רחוק, אבל התמקדו בדברים הלא נכונים - אלכוהול, מסיבות - שהחזירו אותם לנקודת ההתחלה. זה נתן לי את המוטיבציה שהייתי צריך”.
2 צפייה בגלריה
אנגולה
אנגולה
אנגולה
(צילום: יאיר שגיא)
"נהניתי לגדול בעיר קטנה, כולם מכירים שם את כולם", הוסיף אנגולה. "כילד שיחקתי המון כדורגל עם הילדים בשכונה, כמעט ולא כדורסל. אני עדיין נהנה לחזור לשם, האנשים שם מכירים אותי עכשיו גם בזכות הקריירה שלי והדברים שאני עושה למען הקהילה. זה מקום מיוחד".
הציבור הישראלי מכיר את קולומביה, לצערנו, בעיקר מהדברים השליליים שקרו בה.
"צודק, וקשה לשנות פרספקטיבה לאנשים. בגלל ההיסטוריה שלה, אנשים חושבים כך. כל הסרטים והסדרות מראים בעיקר מה שקרה אצלנו 25 שנים אחורה. היום זו מדינה תיירותית, מהמבוקשות בעולם. תשאל כל מי שחזר מקולומביה איך היה שם, והוא יגיד לך שהכל מושלם".

× × ×

לא רק אתם מופתעים מהצעד של אנגולה, אלא גם משפחתו וכמובן החברים הקרובים. הרי קולומביה היא קודם כל מעצמת כדורגל, כזו שהופיעה בשישה מתשעת גביעי העולם האחרונים ורק לפני שבע שנים נעצרה ברבע גמר המונדיאל. "כולם משחקים כדורגל בקולומביה, גם אני משחק כשאני חוזר הביתה", הוא צוחק. "פשוט אין לי עם מי לשחק כדורסל. אני עושה אימונים לבד, ואז הולך לשחק כדורגל עם החברים".
על הבית בקולומביה: "אני עדיין נהנה לחזור לשם, האנשים שם מכירים אותי עכשיו גם בזכות הקריירה שלי והדברים שאני עושה למען הקהילה"
אנגולה מעיד על עצמו כאחד שלא הולך אחרי הזרם. אולי בגלל זה, עד כמה שתופתעו, החליט להתחסן בארץ, בניגוד ללא מעט זרים שסירבו. ביום שישי האחרון קיבל את הזריקה השנייה.
כן ככה זה, אמרתם יוצא מן הכלל - אמרתם בריאן אנגולה. "אני רציתי לעשות משהו שונה מכל שאר הילדים", הוא מספר. "ההורים שלי שיחקו כדורסל ובהתחלה לא התחברתי לזה כל כך - אבל החלטתי לשחק בנוסף לכדורגל גם כדורסל וכדורעף. גם הייתי מתאמן באתלטיקה וברכיבה על אופניים. בכדורסל הכי נהניתי והייתי הכי טוב, לכן המשכתי להשקיע בענף הזה".
ב־2018 הוא חלם להיות ב־NBA ונרשם לדראפט. למרות שלא נבחר, קיבל חוזה לליגת הקיץ מאורלנדו מג’יק. זה נמשך למחנה קדם העונה, אבל כמה ימים לפני תחילת הליגה - נופה ועבר לקבוצת הבת של המועדון, אורלנדו לייקלנד בליגת הפיתוח. לפני שנתיים כבר הבין שאת הכסף הגדול יעשה באירופה וחתם באוסטנד הבלגית.
עדיין יש חלום להגיע באחד הימים ל־NBA?
"לא אגיד שזה חלום, אבל כן מטרה. רוצה מאוד לחזור לשם ולהוכיח שמקומי בליגה הזו. הלוואי שבאחד הימים זה יתאפשר לי".
ועכשיו אתה באירופה.
"הכדורסל באירופה שונה מאשר ב־NBA, אבל הוא מזכיר את זה שבמכללות ואת הסגנון ששיחקנו בנבחרת קולומביה. הסגנון של המאמן שלי, בזמנו, באוסטנד היה מאוד איטי, אבל אני מרגיש שאני שחקן שמתרגל מהר לסיטואציות וזה משהו שעוזר לי בכל מקום שאני מגיע אליו”.
בסיום אותה עונה סיים כ־MVP של העונה וזכה באליפות בלגיה. “זה לא פשוט להגיע באמצע העונה לקבוצה שכבר רצה כמה חודשים ולנסות לעזור מבלי שיאמינו בך. אני שמח שהסתדרנו”. אחרי אותה עונה הוא חזר לארה”ב ושיחק שוב במדי אורלנדו בליגת הקיץ ב־2019, אולם גם הפעם לא קיבל חוזה - וחזר לאוסטנד. משם עבר אשתקד לפרטיזן בלגרד, בעונה הזויה שנעצרה בשל וירוס הקורונה. “קיבלנו אישור לעזוב את סרביה יום לפני שהיא סגרה את הגבולות, אז היה לי מזל גדול - אחרת הייתי נאלץ להיות ארבעה חודשים לבד”. אנגולה חזר הביתה לקולומביה ונשאר שם לאורך הגל העולמי הראשון.
כשחזר לבלגרד, המאמן הוחלף, הוא לא מצא את מקומו בקבוצה וכעבור שבוע, בנובמבר האחרון, נחת אנגולה בארץ הקודש - בעירוני נס ציונה. בינתיים השידוך הזה הוא בינגו. "המטרה שלי היא להגיע עם נס ציונה קודם כל לפלייאוף, ואז לחשוב ולחלום הלאה", הוא אומר. "יש לנו קבוצה טובה, מאמן נהדר. אני מאמין בסגל וחושב שאפשר לעשות דברים יפים".
זה נראה שמכבי ת"א היא רמה אחת מעל כל יתר הקבוצות.
"אני לא בגישה הזו, אלא חושב אחרת. יש להם שחקנים מעולים, מאמן טוב ובעיקר משאבים יותר מכל קבוצה אחרת. ועדיין, בסופו של יום זה חמישה נגד חמישה. גם אם תגיד לי שהמקום הראשון יפגוש את האחרון בטבלה, אני תמיד חושב שהכל יכול לקרות".