האירועים הביטחוניים שפקדו את ישראל לאחרונה ושלחו אותנו למקלטים ולממ"דים רק הוכיחו לנו, שוב, כמה חשוב לשפץ ולשדרג את המקלטים, ויפה שעה אחת קודם.
4 צפייה בגלריה
שדרוג המקלט
שדרוג המקלט
שדרוג המקלט
(צילום: קובי קואנקס)
בישראל של 2021 מצבם של המקלטים והממ"דים בכי רע: הם מיושנים ומוזנחים ונראים כאילו הזמן קפא בהם מיום הקמתם, וודאי שאינם מותאמים לשהייה ממושכת.
קראו גם:
אז איך בכל זאת אפשר לשדרג בזריזות את המקלטים ולהפוך אותם לתקינים, נעימים ונוחים לפני שתנחת עלינו מתקפת הטילים הבאה?
ממש כמו כרוניקה ידועה מראש, המציאות בישראל מוכיחה לאורך ציר הזמן כי אחת לכמה שנים אנו נדרשים לשהייה קצרה או ממושכת במקלטים ובממ"דים.
לרוב מדובר בחוויה מסויטת. חלקם הגדול של המקלטים עמוס בליקויים בטיחותיים ותברואתיים והם חשוכים, מלוכלכים ונטולי תשתיות ראויות של אינסטלציה וחשמל ומינימום של ניקיון ואסתטיקה.
4 צפייה בגלריה
חלק מן המקלטים חשוכים, מלוכלכים ונטולי תשתיות ראויות
חלק מן המקלטים חשוכים, מלוכלכים ונטולי תשתיות ראויות
חלק מן המקלטים חשוכים, מלוכלכים ונטולי תשתיות ראויות
(צילום: אסף פרידמן)
שיפוץ מהיר וזול יכול להפוך אותם ליפים והנכונים, כי מי אמר שמקלט בטון אפור ומכוער לא יכול להפוך לברבור?
תיקון סדקים ושלד
הדבר הכי חשוב, עוד לפני שפוצחים במלאכת השיפוץ, הוא ביצוע בדיקת תקינות השלד והבטון וסקירת התקרה, הקירות והרצפה כדי לוודא שאין בהם סדקים.
במידה ונמצאו ליקויים בשלדת המקלט יש לתקן אותם ולקבל אישור רשמי ממהנדס בנייה על תקינותם ועמידת המקלט בתקן.
שדרוג תשתיות ביוב ואינסטלציה
במקלטים רבים השירותים נראים כמו שירותים ציבוריים מהסיוט הכי גדול שלנו והאינסטלציה זועקת ׳הצילו׳. שיפוץ בסיסי ביותר יכול לשנות את האווירה ולשדרג את חוויית המשתמש.
4 צפייה בגלריה
במקום לשבת באפלולית מלחיצה, התקינו תאורה מתאימה
במקום לשבת באפלולית מלחיצה, התקינו תאורה מתאימה
במקום לשבת באפלולית מלחיצה, התקינו תאורה מתאימה
(צילום: אסף פרידמן)
תחילה כדאי לבדוק האם יש במקלט מים זורמים ראויים לשתייה והאם מערכת הביוב מתפקדת או שיש שם סתימה.
במידת הצורך יש להחליף את צנרת המים והביוב. בשלב הבא כדאי להחליף את הכיור המיושן והמלוכלך ליחידה של כיור אינטגרלי – דהיינו כיור אמבטיה המותקן במקשה אחת עם דלפק וארון המאפשר אחסון של תכשירי ניקוי והיגיינה למיניהם.
ריבוי נקודות חשמל
בחלק גדול מהמקלטים אין מספיק ולעתים אין בכלל נקודות חשמל, שהן קריטיות, במיוחד בעידן שבו לכל אחד יש נייד, טאבלט, לפטופ ושאר ירקות. כחלק מעבודת שיפוץ מהיר, כדאי להתקין כמה שיותר נקודות חשמל.
4 צפייה בגלריה
גל בכר
גל בכר
גל בכר
(צילום: דורון לצטר)
מחושך לאור
אחת הבעיות העיקריות במקלטים היא היעדר תאורה מספקת. ברוב המקלטים קיימת אפלולית מעיקה שלבטח לא מוסיפה לסטרס ולחרדה המתעוררים עם כל אזעקה.
בשלב הראשון כדאי לבדוק את מצבן של הנורות הקיימות ולהחליפן במידת הצורך. לאחר מכן חובה לשפץ את מערכת תאורת החירום שבמקלט וכמובן להוסיף נקודות חשמל שייצרו במקום תאורה מספקת ונעימה.
אפשר להוסיף מתג דימר, שיאפשר עמעום האורות למצב שבו יש צורך לישון במקלט.
צביעה מחודשת
צביעה מחודשת של קירות המקלט אחת לכמה שנים הכרחית לרענון הקירות. מצב הקירות במקלט משפיע רבות על איכות השהייה בו ולכן אם יש במקלט שלכם קירות מתקלפים זה הזמן לצביעה כדי שתרגישו קצת יותר בבית.
במקלטים רבים פתחי החירום והיציאה נצבעו בצבע זוהר כדי להבליט אותם גם בתנאים של עלטה מוחלטת. הצבע הזוהר מתכלה עם השנים ולכן חשוב לצבוע אותו אחת לכמה זמן. במצב של עובש ורטיבות כדאי לעשות 'איטום שלילי' למקלט, דהיינו, איטום בחלקו הפנימי של המקלט שיעלים את העובש והריח הנוראי הנלווה אליו.
רצפה חלקה ונעימה
רצפת המקלט עשויה מבטון כעור, גס ולא אחיד וכל מי שחווה נפילה על בטון בשעת הצפירה יעיד כי מדובר בחוויה כואבת ולא נעימה. ניתן לשדרג את הרצפה ע"י שימוש בסילר, חומר איטום המיועד להגן על המשטח מפני שחיקה וכתמים ויהפוך את רצפת המקלט לחלקה, נעימה ואסתטית יותר.
ה'פשניסטים' ביניכם אף יוכלו לערבב את הסילר עם גוונים צבעוניים וליצור רצפה אמנותית. אפשר אפילו להחליט לחפות את רצפת המקלט בפרקט, טריק שיהפוך את חווית השהייה במקלט להרבה יותר נעימה, ובתוספת טקסטיל כמו וילון, אפילו יעניק למקום חמימות שלא חשבתם שיכולה להתקיים בכלל במקלט משותף.
מערכת סינון אוויר
בכל מקלט יש צינורות אוורור ומערכת סינון אוויר ואחת לתקופה כדאי ואף רצוי לבדוק את תקינותה ובמידת הצורך להחליף את הגומיות המותקנות בדלת ובחלונות המקלט.
בנוסף, רצוי להוסיף מערכת של מיזוג אוויר שתאפשר שהייה ממושכת ונעימה יותר במקלט, תפחית את תחושת הדחיסות והדוחק במקרה של צפיפות במקלט ותסייע לסירקולציה.
הכותב הוא בעלים ומנהל חברת מטאור קונסטרוקשיין, המתמחה בבנייה, הקמה ושיפוץ עסקים ומשרדים בשליש מהזמן