התקופה לא פשוטה לכולם וגם עסקי הנדל"ן במודיעין נפגעו. אנשי הנדל"ן בעיר מדווחים על עצירה כמעט מוחלטת של העסקאות בעיר אבל מעריכים שאחרי שהכל ייגמר - השוק יחזור לעצמו - ובגדול.
"אין לנו עבודה", מדווח ירון ישראל מ'השקעות מודיעין'. "יש מעט מאוד טלפונים אבל רק לשכירות לתקופה קצרה (שבועיים) לאנשים שחוזרים לארץ לבידוד. אין אפשרות להראות דירות, קונים לא רוצים לראות דירות, העסקאות שיש לנו גם ביטלו ומחכים למצב שישתפר (ואז יחליטו). מוכרים שולחים לנו הודעות שבינתיים לא רוצים למכור וגם לחכות. בקיצור המשרד סגור וכולם מחכים ולא יודעים כמה זמן זה יקח. מקווה לטוב ובריאות טובה".
1 צפייה בגלריה
סוכני הנדל"ן במודיעין: במימין: נטלי תורג'מן, סופי ימיני, ענת סביר ואלון אשכנזי
סוכני הנדל"ן במודיעין: במימין: נטלי תורג'מן, סופי ימיני, ענת סביר ואלון אשכנזי
סוכני הנדל"ן במודיעין: במימין: נטלי תורג'מן, סופי ימיני, ענת סביר ואלון אשכנזי
(צילומים: פרטי, דוברות עיריית מודיעין)
גם נטלי תורג'מן מ"רילוקשיין תיווך וייצוג נדל"ן" מתארת מציאות לא קלה: "המצב לא פשוט", היא אומרת, "האמת היא שרוב הנדל"ניסטים מעדיפים לקחת צעד אחורה ולחכות עד שיעבור כי באמת המצב לא פשוט. הורדנו הילוך, אנחנו לא מפרסמים, רוב העבודה בדרך כלל היא סיורים בבתים של לקוחות והיום מאוד קשה לעשות אותם.
"ברמה האישית אני חושבת שזה לא נכון לעשות סיורים בבתים של לקוחות. אמרתי ללקוחות שלי: 'בואו נחכה'. אנחנו נמצאים בתקופה מאוד בעייתית. מה הדחיפות להכניס אנשים זרים לתוך הבית? אני אישית חושבת שזה סיכון גם בשבילי וגם בשבילם. קונים מתקשרים וכן רוצים ואני מסבירה להם שכרגע שמים בהולד את הכל. גם כדי לשמור על הבריאות של המוכרים שלי וגם ברמה המנהלתית. מאוד קשה להוציא עסקאות אל הפועל. היו לי שלוש עסקאות שהיו אמורות להחתם ושלושתם, כמו דומינו, החליטו שכרגע עוצרים את הכל. אני מבינה אותם לגמרי".
איך זה ישפיע על המחירים בהמשך לדעתך?
"אחרי שנעבור את כל הדבר הזה אני לא רואה שיהיו שינויים גדולים. יכול להיות שמוכרים שחייבים למכור יתגמשו במחיר. אבל עד שהגלגל לא ינוע דברים לא יזוזו הן מבחינת המוכרים והן מבחינת הקונים. כרגע זה נכון לעצור, לחכות, יש דברים הרבה יותר חשובים מעסקאות. הבריאות יותר חשובה. צריך לחכות עד שיעבור זעם. את הגלגל תמיד אפשר להניע. אנשים תמיד יצטרכו דירות. הכל יהיה בסדר. אין מה לעשות, גם אני סופגת כמו כולם אבל הבריאות לפני הכל".
גם סופי ימיני מ"סופי ימיני MYHOME" מדווחת על עצירה של רוב העסקאות אבל לא של כולן. "מי שחייב לקנות קונה. מי שקונה בעצם אלה לקוחות שמכרו והם לא נחים עד שהם לא ימצאו בית. ביום שישי נחתמה עסקה בין מוכרים שקנו כבר לבין קונים שמכרו חצי יום קודם . הכל נעשה באמצעות ייפויי כוח. אף אחד לא היה שם פיזית.
"עורכי הדין עשו את הכל. לדעתי רוב האנשים משהים כרגע החלטות על קנייה או מכירה מחשש שדברים ישתנו בשוק הכספי. רוב העסקאות נדחות אבל אני עדיין מראה דירות. מחר אני אמורה להראות בית. הדיירים לא יהיו בדירה, כולם יבואו עם כפפות ולא יגעו בשום משטחים. רואים ויוצאים. הכל לפי ההנחיות של משרד הבריאות. זאת המציאות שנכפתה עלינו ואין מה לעשות. לדעתי יקח לשוק זמן להתאושש ואחרי זה המחירים יעלו מאוד. משפחות לא מפסיקות לגור בבתים".
ענת סביר, יועצת נדל"ן רימקס מור, מודיעין: "ביקוש לנדל"ן לא ייגמר כל עוד בני אדם חיים ביקום. ועם זאת, משבר הקורונה לא דומה לאף אסון שפקד אותנו בעבר ובנדל"ן בפרט. השבועיים האחרונים לוו בתחושות של חוסר וודאות. תנועת הקונים ירדה באופן משמעותי. קיימים לקוחות רציניים הנמצאים כבר בתוך עיסקאות אצל עורכי דין. מתקיימים משאים ומתנים בהתאם להוראות ובמגבלות האפשריות. כשברקע קיים חשש מאי רישום הערת אזהרה בטאבו בשל המצב".
מה צופה לנו העתיד הקרוב?
"'הנבואה ניתנה לשוטים' ואסון בסדר גודל כזה טרם פקד אותנו. ולכן לא ניתן להסתמך על תחזיות עבר וללמוד על תגובות השוק אחרי משברים גדולים שפקדו אותנו, כמו מע"מ אפס, מחאה חברתית ואירועים ביטחוניים. קשה לנבא מה יקרה למחירי הדירות בעיר בעוד חודש או בעוד חצי שנה. ההיגיון אומר, שמי שחייב למכור ימכור כי התחייב לדירה אחרת (משפחות שקנו דירות יד ראשונה מקבלן בנופים או במורשת וצריכים את הכסף). ומי שחייב לקנות יקנה. ולגבי כל השאר – אני מאמינה שניכנס לקיפאון תקופה מסוימת. אנשים 'ישבו על הגדר'.
מה לגבי המשקיעים שברחו מהבורסה ושוק ההון?
"השפעת המשבר תקרין גם על התשואה של שכירות. מובטלים בעלי משפחות יתקשו לעמוד בתשלום שכ"ד גבוה (3 חדרים בין 4600 ל-5000 שקל). זוגות צעירים ישקלו חזרה לבית ההורים, בעלי דירות להשקעה יצטרכו להוריד מחיר שכירות או להסתכן בהישארות עם דירה ריקה. ולכן כל התרחיש הזה יהפוך את כל הסיפור של השקעה בנדל"ן לפחות כלכלי בנקודת הזמן הנוכחית".
אלון אשכנזי, משווק פרויקטים למגורים במודיעין מביע אופטימיות ואמונה בשוק שיתאושש: "להערכתי יש סבירות נמוכה מאוד לירידה משמעותית במחירי הדיור. כן יכולה להיות השפעה נקודתית בטווח הקצר ועליה משמעותית בטווח הארוך. במידה וההערכה של הבנקים נכונה שעד סוף מאי השוק יחזור לשיגרה עסקית, בטווח הארוך, השוק יפעל בכל הכוח והמחירים יטפסו מעלה. וכמו שמישהו כבר מזמן אמר: 'אל תמתין לקנות נדל"ן .קנה נדל"ן ותמתין'".