2 צפייה בגלריה
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
לראשונה בתולדות מודיעין וככל הנראה גם לראשונה בהיסטוריה: בת עלתה לתורה בבית הכנסת העתיק אום אל עומדאן במודיעין.
דורון סולטנה כהן, בת 12 ממודיעין, ציינה לאחרונה את בת המצווה שלה בדרך ייחודית - בעלייה וקריאה בתורה בבית הכנסת העתיק אום אל עומדאן. בית הכנסת שבאום אל עומדאן פעל ביישוב למן התקופה החשמונאית, באותה עת שבה התקיים בית המקדש בירושלים. בית הכנסת המשיך לתפקד גם לאחר חורבן הבית ועד מרד בר כוכבא.
עלייה לתורה של בנות איננה דבר חדש, אלא רק דבר שתופס יותר ויותר מקום בחגיגת בת המצווה המשמעותית. "גיל מצוות הוא אחד השלבים בחייו היהודיים של אדם שנוהגים לציין במאורע משמעותי", אומרת אמה של דורון, ענבל בן ברית כהן, "בנות רבות בוחרות לציין זאת עיקר באירוע מרכזי באולם שמחות, מה שאנחנו מכנים 'בתמצווש', אבל ישנן גם כאלו שבוחרות לציין את המעבר במעמד המיוחד, המשמעותי והשוויוני בו גם הן עולות לתורה וקוראות בה עם טעמים. בנות לא אסורות, הן רק פטורות מכך".
ענבל, אמה של דורון, בחרה לעשות זאת כבר לפני 38 שנה. "עליתי לתורה בבית הכנסת 'אמת וענווה'", היא מספרת, "שהיה אז ברמת-גן. בתי הבוגרת עלתה וקראה בתורה לפני 11 שנה בבית הכנסת 'דרכי נעם' ברמת השרון, והיא זוכרת שבימים ההם עלייה לתורה של בנות היה דבר בלתי מוכר כמעט.
2 צפייה בגלריה
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
צילומים: שחר בן ברית ואדר כהן
"היא בחרה בזה כי זה היה משמעותי לה כחלק מהערכים שקיבלה בבית ומתוך המשך המסורת המשפחתית, אבל בכל זאת הרגישה אז שהחברים שלה והסביבה לא כל כך הבינו את הבחירה ה'מוזרה' שלה לעלות לתורה בציינם כי 'רק בנים עולים לתורה בבר המצווה'. הפעם הייתה זאת הצעירה שלי דורון סולטנה כהן, שעלתה לתורה וקראה בה בפרשת 'פנחס' בטקס בת המצווה שנערך באתר הארכיאולוגי אום אל עומדאן בעיר מודיעין, במקום שבו עמד בעבר בית כנסת".
דורון נפגשה מספר פעמים עם פרח הרבנות דויד אזולאי שלימד אותה את החלק אותו בחרה לקרוא מתוך פרשת "פנחס". "דויד עשה זאת בצורה נעימה ומעניינת", מספרת ענבל האם, "שיצרו לימוד מעניין ומשמעותי גם לדורון וגם לי כמלווה קבועה שלה. זו ההזדמנות להודות לדויד אזולאי ולהמליץ לכל מי שעתיד להצטרך שירותי לימוד קריאה בתורה להיעזר בו. את הטקס עצמו שכלל תפילת מנחה ועלייה וקריאה בתורה, ערך המוכשר והמקצועי, אחי הצעיר חן בן-ברית (בונדהיים) שפירא, שכבר שנים עורך טקסי מעגל החיים היהודיים".
בטקס נכחו כ-50 חברים קרובים, בני משפחה ומספר מצומצם של חברות של דורון. "היה טקס מיוחד", מספרת ענבל, "דורון הייתה מדהימה, בוגרת, נרגשת ועשתה עבודה נפלאה ואיכותית בעלייה לתורה, קריאה בה ונשיאת דרשה משמעותית שכתבה בעצמה במהלך שנת כיתה ו', במסגרת שיעורי תרבות יהודית ישראלית בבית הספר 'קשת' בו למדה.
"אחת הנקודות המרגשות באירוע הייתה כאשר חן הפתיע את הנוכחים ושיתף שבבוקר, לאחר שדורון התלבטה ושקלה במהלך השנה, ניגשה דורון בליווי של שנינו ההורים למשרד הפנים והוסיפה לשמה שם שני – סולטנה. דורון בחרה בזה מתוך רצון להזכיר ולכבד את זכרן של שתי סבתות משני הצדדים. אמא של סבתא רשל, שהיא אמא של אבא יניר והשנייה אמא של סבא רפי, אבא שלי".