מתנדב עם כל הלב: לדני קצמן, רופא שעלה לישראל מארה"ב, היה ברור שלמרות גילו הוא יתנדב למילואים בצה"ל. המשפחה עלתה לישראל בסיוע ארגון “נפש בנפש”, ובשיתוף משרד העלייה והקליטה, הסוכנות היהודית, קק״ל ו-JNF-USA, השתקעה במודיעין וכבר מרגישה לגמרי בבית, כולל העלייה על מדים.
3 צפייה בגלריה
משפחת קצמן עולה לארץ
משפחת קצמן עולה לארץ
משפחת קצמן עולה לארץ
(צילום: פרטי)
בני המשפחה עלו מסקוקי, אילינוי. קצמן הוא רופא ריאות במקצועו ועובד כיום במוקד telemedicine המספק שירותי רפואה מרחוק למטופלים אמריקאים. כבר בתחילת ההסתגלות לארץ החדשה, פנה קצמן לצבא בבקשה לא שגרתית: לתרום מניסיונו הרפואי ולעשות מילואים.
הוא קיבל תשובה חיובית, והחל לשמש כרופא למלש״בים (מועמדים לשירות) בלשכת הגיוס בבאר שבע, פעמיים בחודש הוא מגיע ללשכה, שם הוא אמון על הבדיקות הרפואיות וקביעת הפרופיל הרפואי של המלש״בים, זאת במקביל לעבודותיו במוקד הרפואי האמריקאי.
אין זו הפעם הראשונה שהוא מתגייס לצבא. בצעירותו היה קצמן חייל בודד, שעשה שירות קרבי בחיל השריון, לאחר סיום שירותו הצבאי למד רפואה בבית הספר לרפואה בשיקגו.
"כשהייתי בן 18 הייתי שנה בישיבה ואז שירתי בצבא בשיריון. גדלתי במשפחה מאוד ציונית. ההורים שלי ניסו לעלות פעם ולא הצליחו. התנדבתי לצבא וזה היה תחילת המסלול שלי עם הארץ. אחר כך חזרתי לארצות הברית ולמדתי רפואה", הוא מספר.
בבית הספר לרפואה פגש את מרים, שהפכה לאשתו, ומשם המשיך למסלול התמחות בריאות וטיפול נמרץ. לישראל הגיעה המשפחה בעקבות הצעת עבודה ורצון לחזור לארץ. שירות המילואים היה בעיניו צעד ברור מאליו.
3 צפייה בגלריה
ד"ר קצמן ואשתו מרים
ד"ר קצמן ואשתו מרים
ד"ר קצמן ואשתו מרים
(צילום: פרטי)
איך אתם מרגישים בישראל?
"אנחנו מאוד מרוצים להיות פה. אני עובד דרך המחשב ומטפל באנשים בארצות הברית. יחד עם זה רציתי לטפל באנשים בארץ, להיות חלק ולהשתתף בצבא לכן אני מתנדב באיחוד הצלה וגם מצאו לי תפקיד בצבא. בהתחלה אמרו לי שאין משהו לגילי אבל בסוף אמרו לי שיש תפקיד שצריך בלשכת הגיוס בבאר שבע וככה התחלתי להתנדב בצבא. במקביל אני ממשיך לעבוד מול ארצות הברית דרך מחשב. זה מאוד נפוץ בארצות הברית - יש הרבה בתי חולים שאין רופא בטיפול נמרץ בלילה ואם צריך להתייעץ עם רופא מתייעצים איתו דרך המחשב. לא חשבתי שהעלייה שלי שלמה בלי לעבוד גם בארץ ובחרתי להתנדב. זה היה לי מאוד חשוב".
למה החלטתם להגיע דווקא למודיעין?
"זאת הייתה החלטה מאוד קלה בשבילנו. שמענו המון על העיר הזאת -מיקום טוב, יש מחלקת קליטה טובה, וזה באמת מה שמצאנו כאן. בנוסף, יש לנו משפחה במודיעין. 'נפש בנפש' עוזרים לכל העולים להתאים להם את מה שמתאים להם ולאיזה קהילה יגיעו. הם גם מאוד עוזרים לרופאים. מאוד קשה לעזוב את הארץ שבה נולדת וללמוד שפה מחדש, אין לך כלום, ונפש בנפש עזרו לנו עם הכל במיוחד בקשר לרישיון רפואה".
ארגון "נפש בנפש" הוקם על ידי הרב יהושע פס וטוני גלברט בשנת 2002 במטרה להקל על תהליך העלייה מצפון אמריקה ולעודד את שילוב העולים החדשים בחברה הישראלית. יותר מ-61,000 עולים הגיעו לארץ באמצעותו, מצפון אמריקה ומאנגליה. בארגון גאים באחוזי ההישארות הגבוהים: כ90%. יותר מ-1,700 בעלי מקצועות פרה-רפואיים ומתוכם כ-650 רופאים, עלו לארץ דרך נפש בנפש. הם מועסקים כיום בבתי חולים, קופות חולים ובמגזר הפרטי.
3 צפייה בגלריה
ד"ר קצמן בפעולה
ד"ר קצמן בפעולה
ד"ר קצמן בפעולה
(צילום: פרטי)
בארצות הברית רופאים מרוויחים ממש טוב. לא היה קשה לוותר על זה?
"קשה אבל מצד שני העלויות פה על חינוך יותר נמוכה ככה שזה מתקזז. אני מאוד שמח להיות פה וגם הילדים שלי שהם בני 15 14 10 מאוד שמחים להיות פה. זה לא כמו בארצות הברית. כאן יש להם הרבה יותר עצמאות. זאת הפתעה גדולה לילדים שלי, והם מאוד נהנים מזה".
פורסם לראשונה: 07:48, 23.06.20