טייס בחיל האוויר שהשתתף במבצעים חשאיים, חוזר בתשובה והופך לאיש היי טק מצליח שמקדם תעסוקת חרדים. יש דברים שיכולים לקרות רק בישראל, וסיפורו המרתק של נסים חזן ממודיעין עלית, מייסד חברת webit הוא אחד מהסיפורים האלה.
חזן, 48, שנחשב כיום לאחד מהיזמים הבולטים בקידום העסקת חרדים בהיי –טק, עבר דרך ארוכה מטייסת ההרקולסים בחיל האוויר עד להקמת החברה שלו, שנרכשה באחרונה על ידי מלם תים, קבוצת שירותי ה-IT המובילה בישראל. היזם החרדי ממודיעין עלית, שמעסיק עשרות נשים חרדיות במגוון תחומים בתחום פתרונות התוכנה, מסביר כי חברות רבות, המחפשות פתרונות תוכנה, מוציאות את עבודות הפיתוח לחברות זרות במזרח אירופה, בזמן שמאות חרדיות שלמדו הנדסאות תוכנה מתקשות להשתלב בעבודה. זאת הייתה אחת הסיבות שהניעו אותו להקים את webit ולמקם אותה דווקא במודיעין עלית. "יש מאות נשים, שהשקיעו ולמדו הנדסאות תוכנה, אבל מתקשות למצוא עבודה, כי הן לא גרות סמוך למרכזי הפיתוח במקומות הביקוש", הוא אומר. "אז המטרה שלי להיות הגשר, להעסיק את אותן הנשים המקצועיות והמסורות, ולספק להן תעסוקה ליד הבית. זה מצב שממנו כולם נהנים".
2 צפייה בגלריה
נסים חזן, כטייס בחיל האוויר
נסים חזן, כטייס בחיל האוויר
נסים חזן, כטייס בחיל האוויר
(צילום: פרטי)
התגלות במסע במדבר
נסים חזן נולד בפתח תקוה למשפחה שאותה הוא מגדיר כמסורתית. "כנער הסתובבתי עם כיפה על הראש, אבל אחרי הגיוס הסרתי אותה", הוא מספר. מכיוון שאובחן כתלמיד מחונן, הוא למד בתיכון הטכנולוגי בר אילן, שם נחשף לעולם ההיי טק, ואף סיים את לימודיו התיכוניים עם תואר הנדסאי מחשבים.
בתום לימודיו, התגייס לקורס טיס, שבסיומו הוצב בטייסת הרקולסים. "השתתפתי בהרבה מבצעים, בין השאר ב'ענבי זעם' ו'דין וחשבון', אבל רוב הפעילות תישאר חשאית לתמיד", הוא מספר. "עם זאת, אחד המבצעים שנחרטו אצלי בזיכרון יותר מכל הוא מבצע הסיוע לפליטים ברואנדה, באמצע שנות ה-90'. אני זוכר שבאחת הטיסות של משלחת הסיוע של חיל האוויר, טסנו מעל ים סוף ובדרך ראינו מטוסים שלנו שחזרו משם. זה נראה כאילו ישראל היא איזו מעצמה גדולה שמנהלת רכבת אווירית כדי לעזור לפליטים ברואנדה". במקביל לשירותו כטייס, תודות לידע שצבר, חזן נטל חלק גם בפרויקטי מחשוב בטייסת ובחיל האויר, ותודות לכך מינף את הידע והמומחיות שלו.
בגיל 22 הוא נישא לפנינית, וזמן קצר לאחר מכן חזר בתשובה. לתהליך התחזקותו קדם סוג של התגלות לילית במדבר: "נסעתי עם חברים לטייסת לטיול אופנועי שטח במדבר, ונתקענו על צוק בנחל כרכום. זה היה מצוק שממנו אי אפשר היה לרדת עם האופנועים, נשארתי לבד בלילה והחברים המשיכו ברגל לראות איך אפשר להיחלץ משם. אז בלילה במדבר פניתי לבורא עולם, ועשיתי איתו הסכם שאם נצא בשלום, אז אני מוכן לשמוע על יהדות בסמינר". כך הגיע חזן למפגש ייחודי ובלתי אמצעי עם קבוצת אנשי מדע ורוח חרדים, שממנו חזר אדם אחר. הוא החל לשמור מצוות ולהתחזק, יחד עם אשתו, שסיימה את לימודי המשפטים.
לאחר שחרורו מהצבא, החל חזן ללמוד בכולל, ובמקביל עבד כיועץ מחשוב לארגונים. אחד מהתורמים לארגון שהיה לקוח שלו ביקש ממנו להקים מערכת מידע, וכך הוא נחשף לעובדה שיש נשים חרדיות רבות שלומדות תכנות, אך אינן יכולות להשתלב בשוק העבודה, דבר שהביא להקמת webit. "זיהיתי את העובדה שיש הרבה נשים חרדיות שלמדו הנדסאות תוכנה ומתקשות להשתלב בתעשייה, ואז הקמתי חברה שמצד אחד נותנת שירותי תוכנה ופיתוח מתקדמים, ומצד שני תאפשר לשלב נשים חרדיות בתעשייה".
מה המגבלה של אותן נשים?
"לרובן אין רישיון נהיגה ולכן הן מחפשות משרה קרוב לבית", מסביר חזן. "אישה חרדית לא יכולה לצאת מהבית ליותר משמונה שעות כי הבית והמשפחה עומדים בראש מעיניה. במובן הזה, ל-webit יש ערך מוסף בכך שהיא מספקת מקום עבודה ליד הבית. דבר שני, זה הנושא של סביבת עבודה– אישה חרדית לא תעבוד בחדר אחד עם גברים בגלל ענייני צניעות. אז אנו דואגים לספק סביבת עבודה שמתאימה לאורח החיים שלה, ומכבדת את סולם הערכים שלה. בנוסף, יש אצלנו גמישות בעבודה. אני דוגל בעמידה ביעדים ומאפשר גמישות – כדי לעמוד במכסת שמונה שעות, עובדת יכולה לבוא ביום ששי או במוצאי שבת כדי להשלים שעות. המוטו שלנו: לתת את המקסימום בעבודה, לא על חשבון הבית, ולתת את המקסימום בבית, לא על חשבון העבודה.
2 צפייה בגלריה
נסים חזן, אחרי החזרה בתשובה
נסים חזן, אחרי החזרה בתשובה
נסים חזן, אחרי החזרה בתשובה
(צילום: פרטי)
"אסור לשכוח גם את שיעור הילודה הגבוה במגזר החרדי", מוסיף חזן, שבעצמו אב ל-15 וסב ל-4. "היום יש בחברה כ 60 עובדות, שיולדות בממוצע אחת לשנה וחצי. זה חלק מהתפיסה שלנו וחלק מההבנה וההכלה של העסקת חרדיות".
ומה עם גברים חרדיים?
"ניסיתי להעסיק גם גברים חרדיים, הבעיה היא שמרביתם לא לומדים לימודי ליבה, וזה מהווה מגבלה בעולם הטכנולוגי. בניגוד לגברים, נשים חרדיות לומדות לימודי ליבה ולכן ההשתלבות שלהן בתעשיה הנה טבעית וקלה יחסית. כדי לסבר את האוזן, לשם השוואה, מדי שנה מסיימות כ- 1,200 נשים חרדיות מסלול הנדסאות תוכנה, לעומת כ-20 בוגרים חרדים. אז הלכתי לאיפה שיש היצע גדול יותר של כוח אדם".

להשאיר את העבודה בארץ

תחת ניהולו של חזן, זכתה webit, שמספקת שירותי דיגיטל לחברות מובילות במשק ולמשרדי ממשלה, להערכות ולפרסים. לפני כחצי שנה נרכשה החברה על ידי מלם תים, קבוצת ה-IT המובילה בארץ, כחלק מהרחבת פעילות הדיגיטל של הקבוצה. כיום ממשיך חזן לנהל את החברה גם תחת הבעלים החדשים, ומתגאה ביכולתו לספק שירות מקצועי בתחום הדיגיטל בזכות העובדות החרדיות.
"יש המון ביקוש לדיגיטל, ומנגד יש מחסור במפתחים", הוא אומר. "משום כך, הרבה חברות בוחרות להוציא את העבודה לחו"ל, בעיקר למזרח אירופה. לנו יש היצע של מפתחות חרדיות שבכוחן לתת מענה איכותי, יציב ונגיש לביקוש הקיים, ועל הדרך להשאיר את העבודה בארץ ולהבטיח לעסקים מענה איכותי במחירים תחרותיים".