תושבים המתגוררים בשכונת השבטים פנו לאחרונה אל חברי סיעת 'מודיעין חופשית' ודיווחו שמתחילת חודש נובמבר נעשה שימוש בבית המדרש שבמתחם הישיבה התיכונית ברחוב ראובן, גם בסופי שבוע.
לטענת התושבים, מאות אנשים מגיעים בכל שבת בבוקר ובערב לבית המדרש כדי להתפלל ומקימים רעש רב.
1 צפייה בגלריה
בית המדרש בשכונת השבטים במודיעין
בית המדרש בשכונת השבטים במודיעין
בית המדרש בשכונת השבטים במודיעין
(צילום: רותי בוסידן)
בעקבות התלונות, כתב חבר המועצה ויו"ר 'מודיעין חופשית' אבי אלבז מכתב בנושא לראש העירייה, חיים ביבס. "פניית התושבים אלינו נעשתה לאחר פניות אחדות בנושא אל העירייה בחודש האחרון והתעלמות מוחלטת של העירייה מפניות התושבים", כתב במכתבו.
לטענת אלבז, ועדת הערר המחוזית קבעה באפריל 2012 שרק לתלמידי הישיבה מותר להשתמש בבית המדרש בשעות הלימודים וכי אסור כל שימוש של גורמים חיצוניים. "מאז תחילת השימוש בבית המדרש לאחר בנייתו ועד לאחרונה נשמרה ההחלטה זו, אך לאחרונה הופרה ההחלטה ואינה מכובדת עוד", כותב אלבז.
כמו כן כותב אלבז כי קיר התמך שנמצא במקום, "נבנה שלא כדין וללא היתר, תוך הפרת החלטת ועדת הערר".
עוד הוא טוען, כי "לדברי התושבים למרות פניות חוזרות ונשנות, העירייה ממשיכה להתעלם מפניותיהם ולא לקיים את ההחלטות. זאת ועוד, נציגי התושבים נפגשו לפני כשנה בנדון עם המשנה למנכ"ל העירייה גיא עידו וגם העבירו אליו מכתב, אך עד עתה פנייתם לא נענתה. התושבים פנו במייל גם אל מנהל הישיבה שמכיר היטב את ההחלטה משנת 2012 ומתעלם ממנה, כשבנוסף הם הקימו באותו אופן בית כנסת נוסף גם במבנה החדש שהוקם במתחם, מבנה שהייעוד שלו כיתות מעבדה".
אלבז מסכם את מכתבו: "חברי סיעת 'מודיעין חופשית' מבקשים ומצפים ממך, שכראש העירייה ששמירת החוק והמינהל התקין הם נר לרגליו, תפעל להפסקה מיידית של השימוש בשבתות בבית המדרש ובכל חדר, כיתה או אולם שבמתחם הישיבה התיכונית ברחוב ראובן, להרוס חלק קיר התמך שנבנה שלא כדין וללא היתר ולוודא שלא תתאפשר כניסה של אף אחד למתחם הישיבה התיכונית בשבתות, על-פי החלטת ועדת הערר".
במכתב נוסף שכתב לראש העירייה מציין אלבז שביום שבת שעבר נערכה תפילה ב"בית המדרש השני" במתחם הישיבה, מבנה שבמקור משמש מעבדה. המעבדה ממוקמת במבנה החדש, צפונית לבית המדרש שבו היו התפילות עד יום שבת הקודם. "החלטת ועדת הערר המחוזית שלא להשתמש במבנה בית המדרש לשימוש חיצוני בפרט בשבתות תקפה גם למבנה החדש שבו נמצאת המעבדה", מציין אלבז. "בתי ספר אינם פועלים בשבת, ואין כל סיבה שהישיבה התיכונית או בית המדרש, או כל כיתה או אולם אחר בישיבה יפעלו בשבת. ולכן אנו מבקשים להפסיק מיידית ולאלתר את השימוש בבית המדרש, או במבנה המעבדה ובכלל במתחם הישיבה התיכונית בשבתות ומבקשים לנעול את שערי מתחם הישיבה בשבתות ולא לאפשר לאף אחד להיכנס לשם בשבתות, בדיוק כפי שעושים בבתי ספר ברחבי העיר".

"לא נגד הדת"

"מדובר במתחם של הישיבה שבשנת 2012 הוציאו שם תוכנית להקמת בית מדרש לתלמידי הישיבה", אומר תושב המתגורר סמוך לישיבה. "נאבקנו לא מעט שכנים ברחוב למזער את הנזקים כדי שלא יפעל בשעות הפנאי ולא בשבתות והגשנו ערר בוועדה המחוזית. זכינו בערר והמבנה הוקטן. הוועדה החליטה לקבוע את הגדלים של המבנה בקומה אחת ולא שתי קומות והוחלט שלא יהיה שום שימוש חיצוני ולא על ידי הפעלה של בית הספר. כוח יוצא של ההחלטה הוא שאסור להפעיל את בית המדרש בשבתות. הישיבה התיכונית היא בית ספר לכל דבר ולכן הוא לא יכול לפעול בשבת. ראש העירייה חתום על היתר הבנייה שבו כתוב שלא יהיה בו שימוש בשבתות. הם כיבדו את החלטה כל השנים. חשוב לי להדגיש שכל העניין הוא לא נגד הדת. חלק מהשכנים פה הם חובשי כיפה. הם כיבדו את הדבר הזה ובית המדרש לא פעל בשבתות אף פעם עד לאחרונה. הגיעו חגי תשרי 2019 והם אמרו בואו ננסה. נכנסה חבורה של מתפללים והתחילו להתפלל שם בחגים. גם אחרי החגים הם לא נטשו. זה לא היה חד פעמי".
לדברי האיש, התושבים החליטו לפנות לעירייה כיוון שהמתפללים לא מכבדים את ההחלטה ולבקש להפסיק את הדבר לאלתר. "בשבוע שעבר מנכ"ל העירייה ענה לי ובשורה התחתונה הוא הודיע שהם יפסיקו לפעול שם. בשבת הזאת ירדנו לראות מה קורה שם ונוכחנו לדעת שהם שמו מנעול על השער של בית המדרש ושמו פתק על הדלת של בית המדרש שהתפילות עברו לבית המדרש השני. מסתבר שהקימו עוד מבנה במתחם שנמצא צפונית לבית המדרש הראשון של חדרי מעבדות. מסתבר שהמעבדה במרכאות הפכה להיות בית מדרש שני שגודלו מאות מטרים מרובעים והם עברו להתפלל שם בשבתות. נשאלת השאלה - אם יש החלטה שלא לקיים אירועים במבנה אחד אתם עוברים למבנה אחר? זאת כבר שיטה".
גם הוא מציין כי נבנה במקום קיר תמך בצורה לא חוקית, דבר שלא נאכף. "הם עושים מה שהם רוצים, מצפצפים עלינו, לא ממלאים הוראות וזה הזוי. הוצאנו עשרות אלפי שקלים במאבקים האלה. אנחנו כבר עייפים אבל לא נוותר להם. זה לא יעבור בשתיקה. למעשה האיסור לקיים פעילות חורגת תקף גם למבנה השני. וגם אין שום ביטחון שהם לא יחזרו למבנה הראשון. זה צחוק מהעבודה וזלזול".
מהעירייה נמסר בתגובה: "הפעילות בבית המדרש הופסקה כבר לפני כשבועיים, לאחר שהעירייה הורתה לבית הספר כי פעילות המניין בבית המדרש בסופי השבוע אסורה. כידוע, מדיניות העירייה היא שהקרקע הינה משאב יקר ויש להעדיף לקיים פעילות במשאבי העירייה על פני הקצאת קרקע, לכן מאפשרת העירייה מאז ומתמיד בכל העיר שימוש במוסדות חינוך לטובת מנייני תפילה במקום הקצאת קרקע לטובת מבנה בית כנסת נוסף. במבנה בית הספר פועלים החל מהקמתו שני מנייני תפילה. כאשר נבנה בית המדרש פנו תושבי האזור לוועדת הערר של משרד הפנים בניסיון למנוע את הקמת בית המדרש. הערר נדחה. יחד עם זאת קבעה הוועדה כי במבנה בית המדרש לא ייעשה שימוש למניין תפילה שאינו מתלמידי בית הספר. משנודע לעירייה כי אחד המניינים החל לעשות שימוש בבית המדרש הדבר הופסק באופן מיידי והמניין חזר להתפלל כבעבר".
פורסם לראשונה: 08:25, 15.12.19