האם ראש עיריית מודיעין ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס מתחיל לסמן לעצמו נתיב לפוליטיקה הארצית? אם לשפוט לפי התבטאויותיו בתקשורת לאחרונה, נראה שהתשובה חיובית.
1 צפייה בגלריה
ביבס
ביבס
ביבס
(צילום: רונן כרם)
קראו גם:
ביבס מונה בשבוע שעבר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו לשמש כמשקיף בקבינט הקורונה בממשלה. מדובר בצעד שיסייע לרשויות רבות בארץ להתמודד עם מיגור הנגיף לקראת השבת תוכנית הרמזור.
צעד זה התווסף לשורה של התבטאויות יוצאות דופן של ביבס סביב משבר הקורונה. בין היתר אמר באחד הראיונות שקיים בשבוע האחרון, כי "הגל השני מנוהל בצורה גרועה", תקף את טיפול הממשלה וקרא להפעיל את מודל הרמזור בהקדם האפשרי כדי להשתלט על התחלואה ביישובים האדומים, ובמקביל לשחרר את אלה שבהם רמת התחלואה נמוכה יחסית. הוא השווה בין התנהלות הממשלה בסגר הקודם, בגל הראשון, לטיפול הנוכחי, ואמר בין היתר כי הציבור לא מאמין יותר בהחלטות שמתקבלות וציין כי הממשלה חייבת לשנות את התנהלותה כדי להשיב את האמון בה.
בנוסף, הוא קרא להעביר בהקדם תקציב לשנת 2021, גם במחיר של רוטציה, כדי לייצב גם את הכלכלה וגם את הבריאות.

יקים מפלגה?

ההצהרות האלה מצטרפות לשלל הספקולציות שנפוצו בתקופה האחרונה לגבי כוונותיו של ביבס במישור הפוליטי הארצי. לאחרונה אף פורסם כי הוא מתכוון להקים מפלגת מרכז חדשה שתרוץ באופן עצמאי ותתחרה בליכוד, או לחלופין תצטרף בסופו של דבר לליכוד. ביבס עצמו הודף את השמועות בכל הראיונות שהוא נותן וטוען כי הוא נשאר בליכוד.
כך או כך נראה שמשבר הקורונה הוא הזדמנות יוצאת דופן לראש העירייה לבלוט בשמי הפוליטיקה הישראלית. חבר מועצת העיר מודיעין אלעד שמעונוביץ, המקורב לראש העירייה, סבור כי ביבס מוכיח את עצמו במשבר הקורונה ויקצור על כך פירות: "הוא עושה עבודה מצוינת בנושא. בתוך הוואקום המנהיגותי שאנחנו חווים ברמה הארצית במשבר הזה, ביבס כמו עוד כמה ראשי ערים, אנשי בריאות ודרגי הביניים, נכנסים לחלל הריק ומוכיחים מנהיגות עם יכולת ביצוע ותהליך קבלת החלטות ענייני. מעבר לכך שהוא הפך את מודיעין כבר פעמיים מאדומה לירוקה ומנהל אותה ביד רמה, גם בתפקידו במרכז השלטון המקומי הוא הקים חמ"ל לרשויות ומשמש עבורן מקור סמכות וידע להתמודד עם המשבר. הצטרפותו לקבינט הקורונה היא החותמת הסופית לעבודה שהוביל מאז פרוץ המשבר, ובהמשך אנחנו נראה גם את הפירות הפוליטיים והציבוריים של התפקוד המוצלח שלו".
גם הפעיל החברתי יואל תמנליס סבור כי ביבס מחפש את דרכו לצמרת הפוליטיקה הארצית.
"הצטרפותו לקבינט הקורונה היא חותמת לעבודה שהוביל מאז פרוץ המשבר, ובהמשך נראה גם הפירות הפוליטיים"
"חשוב שנזכור", הוא אומר, "שכבר למעלה מחמש שנים שרבים אומרים על ביבס שהנה אוטוטו הוא עובר למישור הארצי, אך בפועל זה לא קורה. עם זאת, לדעתי אין ספק שמזה מספר שנים ביבס פוזל לשם והיה רוצה בכך. הוא מרגיש שהוא מיצה את תפקידו כראש עירייה, הוא בן 50 וכבר לא ילד. אם לא עכשיו, אולי זה לעולם לא. הבעיה של ביבס היא כיצד לבצע את המעבר, באילו תנאים, באיזו נקודת זמן מדויקת ובאיזו דרך, כדי להבטיח לעצמו קידום ממשי ולא להישאר בסופו של דבר קירח מכאן ומכאן. לא פחות חשוב מבחינתו של ביבס זה איזה תפקיד הוא יכול לקבל בתמורה לוויתור על תפקיד ראש עיריית מודיעין ועל מעמד משמעותי עם הרבה מאוד כוח של יו"ר מרכז השלטון המקומי.
"נקודה נוספת שלא ניתן להתעלם ממנה בשיקוליו העכשוויים של ביבס היא היחלשותו של נתניהו שמתרחשת ממש לאחרונה. בנוסף, הוא מבין שהסיכויים לקבל מנתניהו תפקיד משמעותי כבר לא ממש קיימים.
"ביבס ייאלץ בינתיים להמשיך לשבת על הגדר, להסס, ולהמתין לרגע הנכון מבחינתו. לאור המצב המעורער של הקואליציה, סביר להניח שלא רחוק היום בו הוא יתבקש לקבל החלטה גורלית מבחינתו. בינתיים הוא מחזק את מעמדו, הן בתוך המפלגה, הן בכובעו כיו"ר המרכז לשלטון מקומי והן בקרב הציבור הרחב אשר לאחרונה נחשף אליו יותר ויותר".
באשר לניהול משבר הקורונה ביבס לא סוטה גם השבוע מדעתו: "ההתנהלות של הממשלה היא בעייתית והיא מושפעת רבות משיקולים ולחצים נקודתיים. אי אפשר להשתמש במקדם הדבקה ארצי לאורך זמן. כולאים ציבור שלם במקום לטפל במוקדים נקודתיים. צריך לתת למודל הדיפרנציאלי לעבוד, הרמזור לא עבד יום אחד. משרד הבריאות מנותק לחלוטין ומציג מתווה של עבודה בעיניים שבו כל עם ישראל ישלם את המחיר. על בסיס קבוצות קטנות שמפירות את הסגר הציבור כולו עתיד לשלם. יש כאן איבוד שליטה של הממשלה ומשרד הבריאות".
באשר לכוונותיו הפוליטיות, אומר ביבס: "קודם כל אני ראש העיר מודיעין מכבים רעות. באשר לשמועות על הקמת מפלגה חדשה או חבירה למפלגה אחרת, אני אומר זאת חד משמעית: אני חבר בתנועת הליכוד עשרות שנים וזה הבית שלי. אני לא הולך לשום מקום".