בבית הספר לכישוף וקוסמות 'הוגוורטס', סליחה - בבית הספר לסקרנות וסביבה 'מעוז המכבים', עומד להתקיים בקרוב טורניר 'קווידיץ'' מסעיר. אין צורך בניסיון בתעופה על מטאטא, אבל כן נדרשים רוח ספורטיבית והרבה דמיון.
כחלק מהחינוך ליזמות בבית הספר, ולכבוד חגיגות 20 שנה לצאתה של סדרת הספרים הפופולרית, תתקיים בבית הספר ליגת קווידיץ' בהשראת סדרת הספרים 'הארי פוטר'. מדובר ביוזמה משותפת של תלמידים, הורים והצוות המוביל משחקי קווידיץ', בהם השחקנים עפים על מטאטא ומתחרים בקליעת כדורים ותפיסת ה'סניץ''.
1 צפייה בגלריה
השחקנים ממעוז המכבים. צילום: קובי קואנקס
השחקנים ממעוז המכבים. צילום: קובי קואנקס
השחקנים ממעוז המכבים. צילום: קובי קואנקס
כל זאת לרגל השקתה של תוכנית לימודים בבית הספר, המעודדת יזמות, סקרנות ודיאלוג עם הסביבה, שבמסגרתה התלמידים מובילים פרויקטים בעלי אופן חברתי וקהילתי ומולידים רעיונות יצירתיים רבים. אחד מרעיונות אלה הינו משחקי הקווידיץ'.
הקווידיץ' הינו אחד המוטיבים המרכזיים המלווים את סדרת הספרים. בעולמם של הקוסמים והמכשפים, זהו הספורט הפופולרי ביותר, ועל כל התלמידים בבית הספר 'הוגוורטס'. המשחקים הכוללים תחרות בין שתי קבוצות של קוסמים ומכשפות, הרוכבים על מטאטא ומנסים לקלוע כדורים אל חישוקים המוצבים בשני צדי המגרש.
כיום, במסגרת יוזמה של שלושה תלמידים – רועי חן, ויהל ושחר דייגי, המשחק מגיע גם אל בית הספר 'מעוז המכבים'. היוזמה הדביקה את ההורים והמשפחות ואף את אנשי הצוות, ובכללם ספרנית בית הספר, המורה לחינוך גופני ומנהלת בית הספר, עינת גרימברג.
"לעודד סקרנות"
"בקיץ האחרון", מספר טל חן, אביו של רועי חן, מיוזמי הטורניר, "רועי התחיל להתעניין בהארי פוטר ורצה לקרוא את הספרים. התחלנו לקרוא אותם ביחד. בקיץ נסענו לאנגליה והיינו בחנות ובתחנת הרכבת של הארי פוטר. כשחזרנו לארץ דיברנו על איזה רעיונות ופרויקטים אפשר לקחת מזה. הוא מאוד רצה לשחק קווידיץ' וביקש לקחת את זה על עצמו. ביררנו וראינו שיש קווידיץ' לילדים רגילים, שהם לא קוסמים. רועי שיתף חבר מהכיתה, יהל דייגי, ואת האח הגדול שלו שחר, שגם אוהב את הספרים. כולם מאוד התלהבו לשחק את זה ביחד".
חן האב שיתף ברעיון את הנהגת ההורים, את המחנכת והמנהלת. "מיד הצוות נרתם", הוא אומר. "כולם מאוד התחברו בגלל אותה תמה שיש לנו של לעודד סקרנות ולעודד תלמידים להוציא פרויקטים לפועל. גם הספרנית שרון אביב התלהבה והציעה שהתלמידים היוזמים יתחפשו בסגנון הארי פוטר, יעברו בכיתות ויהיו שגרירים שמגייסים את התלמידים. השאיפה היא שייקחו בזה חלק תלמידים מכל השכבות. רועי ויהל גם הסבירו לכולם את החוקים של המשחק, הקריאו קטעים מהספר והראו קטעים מהסרט שמדברים על המשחק. הם גם הכינו בריסטול עם כל החוקים של המשחק".
לדבריו, המשחק כולל גם חוויה ספורטיבית וגם חוויה קהילתית: "מורים והורים שעובדים ביחד, וכמובן חוויה של עידוד קריאה. יש ירידה באחוזי קריאה, ואם יש משהו שיכול לעודד קריאה אלה הדברים האלה".
עוד הוא אומר, כי במסגרת חגיגות 20 השנה לספרי הארי פוטר יתקיים אירוע גדול על הדשא מחוץ לבית הספר. "יהיה הפנינג באחד מימי שישי. התלמידים ישתתפו, ויהיה טורניר מבוגרים, שנהנים מזה לא פחות. התוכנית היא לקיים ליגה אחת לכיתות א' עד ג' ועוד ליגה לכיתות ד' עד ו'".
איך התאמתם את המשחק אליכם?
"יש למשחק חוקים בעולם. יש ליגות בעולם ובארץ שמשחקות באופן קבוע. יש כמה התאמות לחוקים של המשחק בגלל שלא כולם יודעים לעוף. צריך להחזיק את המטאטא בין הרגליים, ואסור שהוא ייפול. אנחנו משתמשים במקלות גומי במקום מטאטא כי יש דגש על הבטיחות. בעולם הקסם יש שלושה סוגי כדורים - בעולם האמיתי אלה כדורי ספוג. כשפוגעים בשחקן הוא צריך לרדת מהמטאטא. הכדור הכי חשוב הוא הסניץ', שצריך לרדוף אחריו. בעולם האמיתי זה עוד שחקן - ילד שיש לו זנב שצריך לתפוס לו את הזנב ומי שתופס מקבל 30 נקודות והמשחק נגמר. הילדים למדו ולימדו".
האימון הראשון, הוא אומר, יתקיים ביום ראשון הקרוב. "הכנו קצת תלבושות וסרטים שמכניסים לאווירה. אולי נארגן גביע לזוכים בטורניר שנעשה לכולם כנראה בדצמבר. אנחנו מזמינים את כל תושבי העיר לבוא ולצפות. אולי יהיו עוד בתי ספר שירצו להקים קבוצות קווידיץ'. נשמח לעזור להם".
"עבודה משותפת"
ליאור דייגי, אמם של יהל ושחר, גם הם מיוזמי הטורניר מספרת שקראה את ספרי הארי פוטר יחד עם בנה שחר. "יהל קרא עכשיו וקראתי גם כמה פעמים איתו, וזה נורא מגניב כל העולם הזה של ג'יי.קיי רולינג בעיניי, מגוון את המציאות. יש בזה המון קסם שאתה יכול להכניס משהו מהעולם הזה לחיים האמיתיים. כשרועי חן העלה את הרעיון מאוד התלהבתי. היתה התלהבות אדירה גם בכיתה ב' וגם בכיתה ה'. אנחנו מחכים שנוכל להתחיל לעשות טורנירים רציניים של קווידיץ' ומאוד מתרגשים מזה".
לדבריה, היא והילדים הכינו ביחד את הוראות המשחק. "הם קוראים את הספרים ובעיקר יהל בתוך הארי פוטר. לא היה צריך הכנה מאוד גדולה. הוא מכיר טוב את הספרים. הכנו ערכת ציוד שצריך. הם מאוד מתרגשים מזה. כשהם התחילו לעבוד על זה בשיעורי ספורט גם ילדים שלא קראו את הארי פוטר נדלקו. זה מאוד מלהיב גם את מי שלא בתוך זה. יש עבודה משותפת מדהימה של הצוות עם ההורים והילדים שנרתמו לזה. עכשיו כולם רוצים לקרוא את הארי פוטר. אם זה רק יגרום ליותר ילדים לקרוא, עשינו את שלנו".
המוגלגים באים
רועי חן, בן שבע וחצי, הוא אוחד מיוזמי הרעיון. "הכל התחיל ממני", הוא מתגאה. "התחלתי לקרוא הארי פוטר בגיל שבע בערך. אהבתי את הסיפור ואהבתי את המשחק. זה כמו כמה משחקים ביחד – כדורגל, כדורסל ותעופה. התאימו את המשחק לילדים רגילים וזה נקרא 'קווידיץ' מוגלגים'. מוגלגים אלה אנשים שהם לא קוסמים. כתבנו את כל החוקים של המשחק על בריסטול. לכל שחקן יש צבע משלו. במקום מטאטא יש מחבטים. אני רציתי להיות בתפקיד רודף אבל בסוף אני מאמן. אני שמח שזה קורה".
גם יהל ייגר, בן שבע וחצי, תרם את חלקו. "התחלתי לקרוא את הארי פוטר קצת לפי החופש הגדול ומאוד אהבתי", הוא מספר. "אני אוהב פנטזיה, קסם, את הדמויות ואת העלילה. שמעתי על הארי פוטר מאחי הגדול שחר, שקרא לפניי. המשחק הוא אחד החלקים הכיפיים בספר. הכנו סרטים לכל שחקן עם צבעים שונים ולכל תפקיד יש צבע אחר. הסניץ' זה ילד עם חגורה עם סקוטש וצריך לתלוש את הסקוטש. אני אוהב לקרוא. אני מקווה שיהיה כיף. אני בינתיים בתפקיד סניץ'. אני מהיר אז זה טוב".
"שפה יזמית"
כרגע המשחק מתקיים כפיילוט בכיתות ב', והשאיפה היא שהוא יתקיים בכל השכבות ובהמשך בעוד בתי ספר בעיר.
מנהלת 'מעוז המכבים', עינת גרימברג, מספרת על התהליך של קביעת הזהות שבו נמצא בית הספר בשנה וחצי האחרונות. "מדברים על לעודד את הילדים לסקרנות ועובדים איתם בפדגוגיה בשלושה מעגלים - יזמות, דיאלוג וסביבה", היא אומרת. "השפה הפכה להיות יזמית: אני חושב, מסתכל ומקשיב כדי לאתר הזדמנויות. זה בא לידי ביטוי ביוזמות של הילדים".
לדבריה, אחת היוזמות היתה הרעיון של הקוודיץ'. "בואו ניצור משחק חדש בבית הספר. אנחנו מאוד מתלהבים כשזה מגיע מהילדים. הם מגייסים אותנו ואנחנו לגמרי שם. הילדים העלו רעיון ואנחנו זרמנו איתם. התחלנו לעבוד ביחד כדי להוציא את הרעיון לפועל. הילדים רואים שהרעיון שלהם קורם עור וגידים וזה מאוד מעלה להם את הביטחון העצמי. מאוד היה חשוב לנו שזה לא יישאר ברמת הרעיון, אלא יקרה הלכה למעשה, שיראו שגם אנחנו שותפים, גם ההורים וגם הצוות. חשובה לי באמת ההוליסטיות של כל העניין הזה, שפה יזמית וגם הלכה למעשה, שותפות הורים, צוות וילדים, ומה שבהחלט מאוד חשוב - עידוד קריאה, מתוך זה מעוררים את הסקרנות של הילדים ללכת לספר ולקרוא. זה מחזיר אותנו לספר, שזה עוד ערך מוסף של כל התהליך, ועל הדרך פעילות ספורטיבית. אנחנו מחפשים לחגוג את הלמידה, שיהיה מעניין ורלוונטי להם".
שרון אביב היא הספרנית ב'מעוז המכבים' כבר 12 שנה, והיא מתארת כיצד תהליך כזה מעודד קריאה. "פעילויות עידוד קריאה מתקיימות כל הזמן במעוז המכבים", היא אומרת. "תלמידים נכנסים לספרייה פעם בשבוע ומקבלים פעילויות של עידוד קריאה, ותוך כדי זה עושים פעילויות שהן נלוות. אנחנו מאוד בעניין של יזמות, והילדים האלה - יהל, שחר ורועי, יזמו פעילות שהיא גם עוזרת לעידוד הקריאה וגם משהו שהוא ספורטיבי. זה שייך לשני התחומים וגרם לשיתוף פעולה ביני לבין המורה לחינוך גופני. הילדים מרוויחים משני העולמות.
"היום יתקיימו מפגשי הכנה לגבי כללי המשחק והזמינו אותי להשתתף. המורה לחינוך גופני הכינה מצגת משוכללת עם ההסברים למשחק שהילדים הכינו, וגם קטעים מסרטים של הארי פוטר, כדי להכניס אותם לעולם הקסום. אני אדבר איתם על כתיבת הספרים וננסה להכניס את העולם הקסום הזה אלינו בעזרת הקווידיץ'. אני חושבת שהילדים שמתחילים לטעום מהארי פוטר, אם דרך המשחק ואם דרך הספרים, זה בטח מעודד קריאה. העובדה שילדים יזמו את הכל זה עוד יותר מעצים את העניין הזה ואת עידוד הקריאה. זה לא מבוגר אלא ילדים שממליצים על ספרי הארי פוטר".
יש עלייה בביקוש לספרי הארי פוטר מאז תחילת המיזם?
"הספרים של הארי פוטר מבוקשים כל הזמן גם ככה, ואני מאמינה שאראה עוד עלייה בביקוש בעקבות המשחק. אני מאוד מתלהבת. נתמוך בכל מה שאנחנו יכולים ונסייע לילדים להגשים את החלום".