קבוצה של כשבעה תושבי מכבים בני 30 עד 40, המעוניינים להצעיר את השכונה, יזמו תוכנית בנושא ומתכוונים לפעול בנושאים כמו שפ"ע, נראות, שמירה על מערכת החינוך וקידום המרכז המסחרי.
1 צפייה בגלריה
"הצעירים שותפים". כנס במכבים | צילום: פרטי (ידיעות מודיעין, גיליון 1.11.19)
"הצעירים שותפים". כנס במכבים | צילום: פרטי (ידיעות מודיעין, גיליון 1.11.19)
"הצעירים שותפים". כנס במכבים | צילום: פרטי (ידיעות מודיעין, גיליון 1.11.19)
"הסיבה לשיח על הצערה", מסבירה דנה וובר־הראל, תושבת מכבים ודור שני בשכונה, "היא למנוע מספר תהליכים שכבר החלו במכבים ובהם ירידה במחירי הנכסים וקיפאון במכירת נכסים, איום ממשי על סגירת מערכת החינוך וחוסר טיפוח רציף של נראות השכונה – גינון, שטחים ציבוריים, מרכז מסחרי וכדומה". לדעת וובר־הראל וחבריה לקבוצה, אם השכונה לא תעבור תהליך הצערה ולא יהיו בה ילדים, איכות החיים וערך הנדל"ן ייפגעו.
"על-מנת להביא להצערה של השכונה אנחנו חושבים שצריך להביא למסה של תושבים ממכבים שתפעל אקטיבית בשיתוף העירייה וועד השכונה על-מנת לקדם את הנושאים החשובים לתושבי מכבים", היא מדגישה. "אנחנו חושבים שבמסגרת זו חשוב שנקדם את נושאי השפ"ע והנראות, נקדם את המרכז המסחרי, נשמור על מערכת חינוך פעילה וגם נבחן במשותף חלופות להקמת יחידות ופתרונות דיור חדשים במכבים, תוך שמירה על הצביון של השכונה, בין שעל בסיס חלק מתכנון שבוצע כבר בעבר, או כל אלטרנטיבה אחרת שתתקבל על-ידי התושבים".
"בלי אספירציה פוליטית"
היוזמה של הצעירים זכתה לתגובות חיוביות, אבל היו גם מי שהביעו חשש מבנייה מוגזמת ושינוי אופי השכונה. הצעירים מיהרו להרגיע וציינו שאין להם כל כוונות נסתרות. "לאף אחד מהתומכים ביוזמה אין אספירציה פוליטית או אינטרס כלכלי", הם מדגישים. "המטרה היא אחת – איכות החיים של ילדינו ואיכות החיים שלנו. איכות חיים הנוגעת הן לוותיקי השכונה והן לצעירים. אנחנו נמשיך לנהל את השיח הזה כי הוא חשוב לתושבים כאן. אנחנו חלק מהתושבים כאן. נשמח לנהל כל שיח ענייני ולא מתלהם ולא תוקפני בכל עת. המטרה היא להחזיר את מכבים לגדולתה ולדאוג ביחד לקידום ולפיתוח".
לאחרונה קיימה הקבוצה כנס של תושבים בפאב במכבים שבו הם דנו בנושא. "הגיעו הרבה אנשים", מספרת וובר־הראל, "הרבה מעבר למצופה. הסברנו לכולם את האג'נדה שלנו, הרגענו את הרוחות. הרבה חשבו שמדובר רק בנושא הנדל"ני והרבה התנגדו בגלל זה, אבל הרגענו אותם שזה בכלל לא הנושא העיקרי. הכוונה היא להיפגש שוב בקרוב. ניפגש גם עם ועד השכונה ועם ראש העירייה כדי לקדם את הנושאים האלה".
וובר־הראל הוסיפה כי כמי שגדלה במכבים ונמצאת בה לאורך השנים, היא רואה כיצד היא משתנה. "צריך למצוא את המקום באמצע, להשאיר את המקום כפרי, אבל כן לקדם אותו, שלא יישאר מאחור, שלא יהיה החצר האחורית".
מה התוכניות להמשך?
"המטרה העיקרית היא להחיות את השכונה. התוכנית היא להציף את הדברים ולפנות דרך הצינורות המקובלים שהם ועד השכונה והעירייה. השורה התחתונה לאחר הכנס היא שמכבים מוכנה לשנס מותניים'".
יו"ר ועד השכונה קמי רובינזון, הגיב ליוזמה: "היוזמה של הצעירים היא ברוכה, אבל לא הייתי צריך לחכות עד שהצעירים יבואו. הקמתי לפני פחות משנה ועדה רב-שנתית בראשות יוסי חזאי, בין היתר בנושא של הצערת השכונה, שהוא אחד הנושאים המרכזיים. אחרי שהוועדה תגמור את העבודה שלה בעוד כחודש–חודשיים, כשיהיו המסקנות, נגיש אותן. הם לא צריכים לדחוף אותי לזה. הוועד כבר עוסק בזה בתוכניות הרב-שנתיות שלו. זה לא אומר שהכל יתגשם, אבל ברגע שיהיו ההמלצות אני הולך למליאת הוועד. מה שיאשרו יאשרו ומה שלא נפנה לעירייה וכך הלאה".
הצעירים יכולים להשתתף בוועדות ולהיות שותפים לתהליך?
"ודאי. כל אחד רשאי לבוא לוועדה. אתמול היתה ועדת שפ"ע בוועד השכונה והם באו להשתתף. אנחנו לא עובדים לפי גחמה של בן אדם אחד. הצעירים שותפים גם בוועדה של יוסי חזאי והם גם חברי הוועדה של המרכז המסחרי".