1 צפייה בגלריה
"לקחת אחריות". עמרי קינגסלי | צילום: אליהו אלנתן
"לקחת אחריות". עמרי קינגסלי | צילום: אליהו אלנתן
"לקחת אחריות". עמרי קינגסלי | צילום: אליהו אלנתן
עמרי קינגסלי ממודיעין מאמין שלילדים מגיעה ילדות טובה יותר. לכן בשנה האחרונה הוא עבד על פרויקט בשם "מרימים ראש", שמטרתו להילחם בהתמכרות לטלפון בבתי ספר תיכוניים.
אחרי שהגיע עם הפרויקט ל־51 בתי ספר, ואף התפרסם במספר כלי תקשורת, הוא החליט להוציא לאור חוברת שתאפשר לכל תיכון להפוך לכזה שבו הראשים מורמים מהטלפון.
בימים אלה הוא מגייס כסף בפרויקט מימון ההמונים 'הדסטארט' במטרה להוציא את החוברת, שאמורה להגיע למאות מורים. מטרתה של החוברת היא להדריך כל תיכון, בליווי של "מרימים ראש", וכך להפוך אותו לתיכון עם פחות התמכרות לסלולריים.
"כבר שנה שיצא לי להעביר הדרכות למאות בני נוער על התמכרות לטלפון", מספר קינגסלי בן ה־18, "להופיע פעמיים בטלוויזיה ולהתראיין. מה שמוביל אותי היא האמונה שלכל אדם מגיעה סביבה חברתית שוקקת ומספקת, ויכולת לשלוט על הזמן ותשומת הלב שלו. הטלפון לפעמים פוגע בעולם החברתי‑כיתתי ומבזבז לתלמידים רבים את הילדות, וכאן 'מרימים ראש' נכנס לתמונה. לאחר שבשנה האחרונה 'מרימים ראש' הגיע ל־51 בתי ספר מרחבי הארץ, החלטנו לבנות חוברת הדרכה שתחולק למאות מורים. מדובר בחוברת מפורטת, מעוצבת, וברורה שכוללת הוראות צעד אחד צעד לשינוי מהותי בתיכון".
החוברת כוללת שני פרקים שהם בעצם השינוי שבית הספר עושה: פרק א' נקרא "סור מרע". דרך סדרת שיעורים, שנבנתה יחד עם מטפלים בהתמכרויות, התלמידים בתיכון יקבלו את כל הכלים לשינוי הרגלי הצריכה שלהם בטלפון. פרק ב' נקרא "עשה טוב", והוא כולל הצעות לשיפור תשתיות בית ספר כך שיהיה לתלמידים מה לעשות מחוץ לטלפון.
"התיכון יוסיף שולחן פינג פונג, כדורגל שולחן, משחקי קופסה, ועוד", מסביר קינגסלי. "יחד עם החוברת הזו, צוות 'מרימים ראש' יעביר הרצאות בעשרות בתי ספר, יחלק את החוברות למורים וילווה אותם בהעברת השיעורים והשינוי במוסד בו הם מלמדים".
הנתונים על פי קינגסלי, מטרידים: "הנוער מבצע כ־5,000 אינטראקציות ביום עם הטלפון, פותח אותו כל שמונה דקות, שולח כ־60 הודעות ביום, מקבל כ־250 התראות ביום ומקדיש למסכים כתשע שעות יומיות. החוברת הזו תאפשר לגעת בנושא הזה במדויק ולתת מענה לבעיה הכל כך חשובה הזו שנקראת התמכרות לטלפון".
פרויקט "מרימים ראש" התחיל במסגרת תוכנית "LEAD" למנהיגות לבני נוער, אליה התקבל קינגסלי לפני כשנה וחצי. הוא בוגר תיכון אמי"ת בנים במודיעין ובימים אלה עומד בפני הצטרפות לישיבת הסדר ללימודים לפני הצבא.
לדבריו, מלבד פרק א' ו־ב' בחוברת, החלק השלישי הוא הרצאה למורים ולמבוגרים "שלא תמיד יודעים איך לעזור לבני נוער לצאת הטלפון". המטרה, הוא אומר, היא לעזור לילד, "ולכן צריך לשבת שנייה עם הילד ולטפל בשורש הבעיה. הילדים רוצים לצאת מההתמכרות הזאת. הם רוצים לקבל את הכלים ורוצים לקבל את ההדרכה. לנו יש כל מיני שיטות לעזור לבני הנוער להיגמל מהמסכים, כמו למשל להפוך את הטלפון לשחור לבן בכדי שיהיה פחות מושך, לבטל את כל ההתראות, לשים מסנן יותר חזק לתכנים בעייתיים, ועוד.
צריך לתת לבני הנוער כלים כדי שיצליחו לצאת מההתמכרות. המבוגרים צריכים לקחת אחריות ולצאת הם בעצמם מההתמכרות לנייד. זה מכעיס את הילדים שהמבוגרים מטיפים להם, והם בעצמם מכורים לטלפון. 'נאה דורש נאה מקיים'".