בעיר שיש בה כ־27 אלף תלמידים, אין ספק שלעומד בראש הנהגת ההורים העירונית יש הרבה השפעה ולא מעט כוח. אייל כהן נבחר לפני מספר חודשים ליו"ר הנהגת ההורים העירונית, אחרי שש שנים שבהן אמציה דויטש מילא את התפקיד.
כהן נבחר פה אחד על ידי חברי הנהגת ההורים העירונית, ועם כניסתו לתפקיד הוא כבר התחיל לקדם מגוון יוזמות. לדבריו, האתגר הגדול ביותר של הנהגת ההורים העירונית הוא התבגרות האוכלוסייה בשכונות הוותיקות, שבגללה נסגרים גנים, ובתי הספר נאלצים לצמצם את מספר הכיתות.
1 צפייה בגלריה
"שההורים יידעו מה קורה בבתי הספר". אייל כהן | צילום: ורד פיצ'רסקי
"שההורים יידעו מה קורה בבתי הספר". אייל כהן | צילום: ורד פיצ'רסקי
"שההורים יידעו מה קורה בבתי הספר". אייל כהן | צילום: ורד פיצ'רסקי
כהן (45), נשוי ואב לשלושה, גר בעיר משנת 1998 והספיק להתגורר בכמה שכונות בה. בעבר היה חבר בהנהגת ההורים בבית הספר 'האלה', וכיום הוא משמש יו"ר ההנהגה בעירוני ד' זו השנה הרביעית. כמו כן הוא היה סגן יו"ר הנהגת ההורים העירונית, ולאחרונה כאמור נבחר ליו"ר לשנתיים הקרובות. הוא מתנדב בסיירת ההורים כבר עשור וביומיום משמש סמנכ"ל תפעול של חברה העוסקת במיחזור ואיכות הסביבה.
מאיפה בא הרצון לתרום? "ממקום של נתינה. זה ממלא אותי וזאת גם דוגמה אישית לילדים. כשהילדים רואים שאתה עושה ונותן ותורם במקומות הנכונים, הם גם הופכים להיות חלק מזה וגם רוצים לתת ולעשות שינוי, גם בתחום החינוך וגם בכלל. תמיד הייתי מעורב. הייתי במועצת תלמידים בילדות. זאת סוג של התמכרות ‑ הרצון לשנות, לייצר שינוי שאתה חלק ממנו, לייצר משהו לעתיד".
טאבלטים לכל בין הישגיו כיו"ר הנהגת ההורים בעירוני ד' מונה כהן את שיתוף הפעולה בין ההורים לבין הנהלת בית הספר. "שיתוף הפעולה עם ההורים בעירוני ד' שימש דגל לכלל בתי הספר בעיר", הוא אומר בגאווה, "בעירוני ד' יש הנהגת הורים מאוד חזקה ויש שם צוות חינוכי שכל כולו מכוון לשיתוף פעולה עם ההורים. זה נותן כוח ועוזר בתקשורת עם ההורים. לא כל ההורים מעורבים מטבעם, וכשאתה מקבל את שיתוף הפעולה מהצוות החינוכי זה עולם ומלואו. אתה יכול לייצר קהילה ופרויקטים לטובת הילדים, אתה יכול לערב את ההורים בתוך בית הספר".
עוד פרויקט שכהן קידם בשנה שעברה בעירוני ד' היה השאלת ספרים דיגיטלית. "מדברים על חדשנות וקידמה, והילדים שלנו מזמן שם, והגיע הזמן שגם אנחנו נהיה שם. בשנה הבאה זה יפעל בעירוני ד' בשכבות ז' עד י', בעירוני ה' זה פועל בכל בית הספר כבר שנה שלישית, ובתיכון מו"ר ובעירוני ג' ועירוני ב' זה יפעל השנה בשכבת י'. הצפי הוא שבתוך שלוש שנים כלל בתי הספר התיכוניים בעיר יהיו בפרויקט בכל השכבות".
נשמעו טענות מצד ההורים שהם ייאלצו לרכוש מכספם טאבלטים יקרים. "צריך להבין שבראייה קדימה זה חוסך כסף, כי הקנייה היא חד-פעמית ויכולה לשמש אותם חמש שנים קדימה. אין התיישנות. בנוסף, עשינו מהלך מול החברות והגענו למצב של הוזלה משמעותית. להורים שידם אינה משגת לקנות טאבלט מוזל, תהיה אפשרות להגיש בקשה למלגה ולקבל עזרה ברכישת טאבלט. גם העירייה אמרה שאם תידרש עזרה, נקבל עזרה לרכישת טאבלטים".
עוד הישג שאליו הגיעה לאחרונה הנהגת ההורים העירונית הוא הסכם עם חברת 'קידום' שתספק קורס פסיכומטרי מוזל לתלמידי י"א‑י"ב. המחיר החדש יעמוד על 1,480 שקל במקום 1,750 שקל. כמו כן, יועברו בקורס תכנים נוספים שעד כה לא נכללו בקורס. ההוזלה הושגה אחרי משא ומתן ממושך עם כלל החברות המספקות קורסי פסיכומטרי בעיר.
"מודיעין, מכבים-רעות תהיה העיר הראשונה והיחידה בשנת 2020 המאפשרת לתלמידים להתכונן לאתגרים הגדולים של החיים בצורה איכותית וכוללת, כאשר במהלך קורס הפסיכומטרי לתלמידי העיר תתבצע סימולציה כלל-עירונית לשם הדמיית תנאי המבחן", הוא אומר.
מהם האתגרים העיקרים העומדים בפני הנהגת ההורים העירונית בשנה הקרובה? "הנושא העיקרי הוא הבעיה הדמוגרפית בעיר. אני לא יכול לפתור אותה כמובן, אבל אני רוצה לייצר את כל הדרכים האפשריות כדי למנוע את ההגעה למצב שבו בתי ספר נפגעים כי כמות הילדים מצטמצמת. הכוונה היא לבנות תוכנית שתקדם פעולות מנע, בין שמדובר באיחודים או בכל תוכנית אפשרית. במהלך החודשים הקרובים נקיים ישיבות עם בתי הספר ועם העירייה.
"העירייה שותפה מלאה לתהליך. גם ראש העירייה עמוק בתוך זה כדי לייצר מצב שלא נגיע לשנה הבאה עם בתי ספר שמאבדים תקנים ותקציבים. העיר מתבגרת בשכונות הוותיקות, ולצערנו לעירייה אין שליטה על התקנים. משרד החינוך קובע כמה ילדים יהיו בכיתה. גם בבית ספר אופק שבו נסגרה כיתת ב' העירייה לא יכולה להכניס יד לכיס ולפתוח עוד כיתה. את זה רק משרד החינוך יכול לעשות. העירייה יכולה רק לתת תמיכה מלאה וזה מה שהיא עושה. אנחנו מפעילים לחץ עצום על הנושא הזה והמטרה שלנו תהיה למצוא פתרונות ולעשות פעולות מנע לפני שתיווצר הבעיה".
עוד נושא שכהן מתכוון לטפל בו הוא תשלומי הורים. "גילינו שכשאנחנו פונים במשותף לספקים, אנחנו מצליחים להוזיל עלויות בבתי הספר", הוא אומר. "זה חזון, זאת עבודה ארוכה וזה אחד הכיוונים שנלך אליו השנה".
כמו כן, הוא מתכוון לחזק עוד את הקשר בין הקהילה לבתי הספר. "המטרה היא שההורים יידעו מה קורה בבתי הספר. יש הרבה פרויקטים שההורים לא מכירים", הוא מסביר.
מה אתה מאחל לשנה הבאה? "אני מאחל שתהיה לנו שנה פורייה עם שיתוף פעולה מלא בין ההורים. שנצליח למנף את הפעילות שלנו ולהביא אותה למקום טוב יותר עם כל מה שמחכה לנו השנה".