כפי המסתמן - לא תתאפשר גביית דמי כניסה לפארק ענבה במודיעין.
השבוע הודיע שר הפנים, אריה דרעי, כי לא יתיר לרשויות המקומיות לגבות דמי כניסה לגנים ציבוריים בשטחן, למרות שהוציא טיוטת קריטריונים שיתירו גביית תשלום. בכך נסתם ככל הנראה הגולל על האפשרות שרבים מתושבי העיר צידדו בה ‑ לגבות דמי כניסה מהמגיעים לפארק.
מה דעתכם על ההחלטה? בואו להשתתף במשאל התושבים שלנו:
מאז פתיחתו של פארק ענבה לפני כעשר שנים נהנים תושבי העיר מאחד הפארקים היפים בישראל. האטרקטיביות ויופיו של הפארק, כמו גם הנגישות שלו והכניסה החופשית, מושכים אליו תושבים רבים מהעיר, אך גם מהאזור ומיישובים סמוכים.
העובדה שהפארק מתמלא בתושבי חוץ בעיקר בחגים, מעוררת בכל פעם מחדש תרעומת מצד תושבי העיר, שטוענים שבשל הצפיפות הם לא יכולים ליהנות מהמקום, ובשל העובדה שהפארק מתלכלך ונהרס.
בעיה זו נדונה ונבחנה בעירייה פעמים רבות, והצעות לגבות דמי כניסה בפארק מתושבי חוץ נבלמו בעקבות בג"צ רעננה, שקבע שאין לגבות דמי כניסה בפארקים ציבוריים.
לפני כמה שנים אף נעשה ניסיון להגביל כניסת תושבי חוץ בחול המועד סוכות, שזכה לביקורת חריפה מצד ארגוני זכויות אדם ואיומים בתביעה משפטית, וירד במהירות מהפרק.
1 צפייה בגלריה
פארק ענבה. צילום: דוברות עיריית מודיעין
פארק ענבה. צילום: דוברות עיריית מודיעין
פארק ענבה. צילום: דוברות עיריית מודיעין
"עומדים בתנאים"
בחודש מאי האחרון פרסם שר הפנים דרעי טיוטה לתקנה חדשה שתאפשר לרשויות מקומיות לגבות דמי כניסה לגנים ציבוריים בימים מסוימים בשנה, לשבוע בלבד או לתקופה מוגבלת, על פי קריטריונים מסוימים. אחד מהם הוא כי שטח הפארק עולה על 100 דונם, השני ‑ קרבה לגנים ציבוריים אחרים, וקריטריון נוסף ‑ הוא מפעיל שירותים מיוחדים כגון אגם מלאכותי. פארק ענבה עומד בכולם.
בעקבות פרסום הטיוטה, פנה חבר המועצה אלעד שמעונוביץ בחודש מאי במכתב לראש העירייה, חיים ביבס, וביקש ממנו להקים צוות עירוני על מנת להכין את הבקשה והמסמכים הנלווים לה ולפרסם את המהלך לפי דרישת המשרד באתר העירייה. "על פניו נראה שאנחנו עומדים בכל התנאים וכל הדרישות של משרד הפנים", ציין אז שמענוביץ במכתבו לראש העירייה. "מאז פתיחת הפארק ניסינו לעשות מהלכים רבים על מנת לתת פתרון לסוגייה ללא הצלחה... יש לנו הזדמנות אחרי עשר שנים לפתור את העניין ולהחזיר את פארק ענבה לתושבי מודיעין לאורך כל השנה".
הנושא עלה אז לדיון בישיבת הנהלת העירייה וראש העירייה הורה להקים צוות מקצועי שיבחן את הנושא מכל היבטיו.
אולם השבוע נראה כי הרעיון לא ייצא לפועל בסופו של דבר בעקבות החלטתו של השר דרעי, שהודיע כאמור שהוא מסרב לקבוע קריטריונים וכי לא יחתום עליהם מחשש שאוכלוסיות מוחלשות עלולות להיות מודרות מהגנים הציבוריים. הוא אף אמר כי יקדם הצעת חוק ממשלתית שתבטל את סמכות שר הפנים להתיר לרשויות המקומיות לגבות דמי כניסה לגנים ציבוריים ובכך יבטל את האפשרות המעשית לכך.
חבר המועצה אלעד שמענוביץ הגיב להתפתחות: "הקריטריונים שכביכול קבע משרד הפנים לפני מספר חודשים, ובהם פארק ענבה עומד, היו תרגיל הסחה של דרעי לבג"צ, שחייב אותו לתת מענה ולקבוע כללים, אך הוא לא באמת התכוון לממש אותם. לעירייה צריכים להיות כלים מסוימים, במקומות וזמנים ספציפיים, להגביל כניסה של תושבי חוץ על מנת לתת מענה לתושבים שלה.
"הקריטריונים שנקבעו בהתחלה היו מדודים ומאוזנים, ודווקא עשו סדר בסוגייה. נותר לנו רק לקוות שאחרי הבחירות דרעי לא יישאר במשרד הפנים, והשר החדש לא יגיע מתוך שיקולים סקטוריאליים אלא ראייה רחבה של כלל תושבי מדינת ישראל, בסוגיה הזו ובסוגיות פנים נוספות העומדות על סדר יומה האזרחי של המדינה".