מתנדבי עמותת 'אור ירוק', בהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין בשיתוף מתנדבי תוכנית פר"ח, יצאו לאחרונה לבחון אם רוכבי האופניים הלא חשמליים בישראל רוכבים כחוק ובאופן שאינו מסכן את התנועה. המתנדבים ערכו תצפיות בכ־100 רשויות וצפו בכ־2,800 רוכבים.
מהתצפיות שנעשו עולה שרוב רוכבי האופניים אינם מכירים את חוקי התנועה החלים עליהם ואינם מקפידים לחבוש קסדה. בין המקומות שנעשתה בהם התצפית גם מודיעין.
התצפיתנים בדקו בין השאר אם הרוכבים חבשו קסדה, אם רכבו על המדרכה שלא כחוק, אם צייתו לרמזורים ולתמרורים, אם הרכיבו עוד אדם ואם רכבו כשהטלפון הנייד בידם או עם אוזניות.
מתוצאות הבדיקה במודיעין עולה כי 58 אחוז מהרוכבים לא חבשו קסדה, 16 אחוז רכבו על המדרכה, 11 אחוז הרכיבו נוסע נוסף, 47 אחוז לא צייתו לרמזורים ולתמרורים ו־16 אחוז רכבו בהיסח דעת.
"רבים בוחרים להשתמש באופניים על מנת להגיע ליעדם כיוון שזהו כלי רכב זול, ידידותי לסביבה, תורם לכושר הגופני ומתאים לשכבות גיל רבות", אומר מנכ"ל עמותת 'אור ירוק', ארז קיטה, "אך לצד היתרונות הרבים שברכיבה, מצויים הרוכבים בסכנה מאחר שאין להם שכבת הגנה ואביזרי בטיחות כמו שיש למי שנוסע במכונית, ובשל כך כל פגיעה בהם עלולה להיות קטלנית. המדינה והרשויות המקומיות חייבות לדאוג להגביר את האכיפה הממוקדת שתבהיר לאותם הרוכבים שעליהם לרכוב על פי החוק, ולדאוג להסברה נרחבת שתגיע לכלל חלקי האוכלוסייה. בנוסף צריכות הרשויות לקדם סלילת שבילי רכיבה רצופים ובטוחים עבור הרוכבים ובכך נוכל לצמצם את מספרי הנפגעים ולמנוע את הרוכב ההרוג הבא".
לפי נתוני עמותת 'אור ירוק', המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים 220 רוכבי אופניים, מהם נהרגו 16 רוכבים ו־65 נפצעו פצעים קשים.