1 צפייה בגלריה
"להשקיע ארבעה מיליון שקלים". גן כלנית | צילום: שירות מיינט
"להשקיע ארבעה מיליון שקלים". גן כלנית | צילום: שירות מיינט
"להשקיע ארבעה מיליון שקלים". גן כלנית | צילום: שירות מיינט
לאחרונה נודע להורי ילדי גן 'כלנית' בשכונת הנחלים כי הגן לא ייפתח בשנה הבאה וכל הילדים יפוזרו בין הגנים האחרים בשכונה, כך שכל גן ימנה 35 ילדים, כחלק מהמגמה לסגור גנים בשכונות ה"מזדקנות". גן 'כלנית' הוא אחד מתוך 11 גנים שנסגרים השנה בעיר.
ההודעה על הסגירה התקבלה בהפתעה בקרב ההורים, מאחר שהיא הגיעה אחרי שנעשו כבר השיבוצים לגן 'כלנית'.
אחת האמהות, שבנה מיועד לעבור לגן 'סחלב', סיפרה על הבלגן שנוצר לדבריה בעקבות סגירת גן 'כלנית': "גן 'סחלב' הינו גן שהחליף גננות בשלוש שנים האחרונות וגם צוות, ובתוך כל הבלאגן הזה הם עומדים לקבל 35 ילדים, ברובם קטנטנים בגילאי טרום טרום חובה. בנוסף, גן 'סחלב' הוא גן משלב, ומצטרפים אליו במשך השבוע ילדים מהגן ליד וסייעת, כך שבסופו של דבר יהיו שם 40 אנשים פלוס בגן אחד ישן"
לטענתה, מלבד ההשלכות של העומס שייווצר בגנים, לא יתאפשר מעבר בין הגנים במידה וילד ירצה לעבור. "נכון שמדובר בשכונה מזדקנת, אבל יש בה גם הרבה משפחות חדשות שמתגוררות בשכירות, והעובדה שהכיתות והגנים גדולים לא מושכת משפחות לגור בשכונה, דבר שהיה מאפשר את התחדשותה. אבל הדבר שהכי מדאיג אותי הוא שהבן שלי קטנטן ואני חוששת שהוא יילך לאיבוד בתוך צוות חדש ולא מאורגן עם 35 ילדים".
לאור המצב שנוצר שוקלת האם שלא להביא את בנה לשבוע הלימודים הראשון. "אני אשבית. לא אוכל להשאיר אותו שם. איך ייתכן ש'עיר החינוך' סגרה השנה 11 גנים? איך היא לא מוציאה מכיסה ונותנת תמריץ לתושבים לגרום להתחדשות אורבנית?".
לדבריה, כתבה מכתב למויש לוי (מחזיק תיק החינוך בעירייה ‑ ר"ב) וביקשה לתאם בדחיפות פגישה עם ההורים כדי למצוא פתרון ולמנוע את פיצוץ האוכלוסין בגן שגם ימנע בסופו של דבר את השילוב עם הגן ליד כי מספר הילדים יעלה על התקן בזמן השילוב. "הבנתי שכבר קרו מקרים במודיעין בו נאלצו להפסיק את השילוב הכל כך מיוחד הזה בעקבות כך", היא אומרת.
"בנוסף, טענתי במייל שמדובר שוב פעם בצוות חדש ולא מסונכרן עם מספר גדול של ילדים שרובם בגילאי הטרום טרום, בגן שהוא גן משלב, שהמתקנים בו מאוד ישנים. יש כמה הורים שרוצים להעביר את ילדם לגן כלנית ומספרם מאפשר לעלות על התקן, ובעצם לפתוח שוב את גן כלנית ולפזר את הילדים בשכונה בארבעה גנים, אבל בעירייה מתעלמים מרשימה זו, ומתעלמים מאיתנו, מהמייל שלי ושל כמה הורים אחרים".
יו"ר ועד הורי הגנים בעיר חנן קלחמן לוינסקי, מכיר את הבעיה מקרוב וסבור אף הוא שעל העירייה לממן מכיסה פתיחת גנים נוספים שימנעו את סגירת הגנים וגם יאפשרו כיתות גן מרווחות עם מספר ילדים קטן יותר.
"התכנון בשנה הבאה במודיעין היה לסגור עשרה גנים ולפתוח שניים בציפורים. אחרי הרישום הודיעו להורים שגם גן 'כלנית' ייסגר, מה שיגרום לכך שבשכונת הנחלים לגילאי שלוש-ארבע יהיו שלושה גנים שבכל כל אחד מהם יהיו בין 33 ל־35 ילדים. מדובר על גנים מאוד צפופים".
יש לציין כי מדובר בבעיה ארצית, מאחר והתקן של הגנים נקבע על ידי משרד החינוך והוא עומד 35 ילדים. "מבחינת התקן העירייה עובדת כמו שצריך", מסביר קלחמן לוינסקי, "אבל העירייה יכולה לעשות דבר נוסף והוא להכניס את היד לכיס, לפתוח גנים נוספים ולשים עליהם כסף. העירייה צריכה לשים 400 אלף לגן, עשרה גנים. זה אומר ארבעה מיליון שקל. בעיר שהדגל שלה הוא חינוך, צריך לחשוב היטב איך מחלקים את העוגה. העיר צריכה להשקיע כסף. אני יודע שזה נעשה בערים אחרות כמו ראשון לציון.
בשכונת מוריה יהיו שני גני חובה עם 33 ילדים. יוצאים לרחובות ומפגינים על גילאי אפס עד שלוש ומה הלאה? הבעיה היא ארצית, אני מבין את זה, אבל אנחנו בבעיה. העיר כביכול מתבגרת, אז סוגרים, אבל מה זה עושה לקיים? זה שם אותנו עם המון ילדים בכל גן ואותי זה מטריד. העירייה צריכה לראות איך היא מוציאה כסף לפתור את הבעיה הזאת".
מעיריית מודיעין נמסר בתגובה: "לאחר קבלת הערעורים על שיבוצי הגנים, מספר הילדים בגן 'כלנית' היה קטן ביותר, דבר הוביל בסופו של דבר לסגירתו, כאשר שלושת הגנים האחרים בשכונה נפתחים כרגיל, עם מכסת ילדים קטנה מזו הקבועה בתקנים.
השיבוצים המחודשים לגנים אלו נעשו מתוך שיקולים של מרחקים גיאוגרפיים והגינות כלפי כלל תושבי השכונה. אכן, גן 'סחלב' נמצא בסמוך לגן 'סביון' שהינו גן תקשורת ויש פעילות פדגוגית לשילוב בין הילדים ועם כמות הולמת של אנשי צוות, כך שאין בעיה מבחינת מספר הילדים והמרחבים.
בגנים שבהם ילדים בגילאי שלוש‑ארבע יש סייעת נוספת, למתן מענה מיטבי. בעניין הצוותים החינוכיים בגנים, כידוע, שיבוץ הגננות הינו באחריות משרד החינוך. יותר ממחצית התקציב העירוני מושקע בחינוך ונעשה בצורה שקולה ומקצועית על פי תקנים ונהלים, כאשר הדאגה לכל ילד וילדה היא הדבר שעומד לנגד עיניה".