3 צפייה בגלריה
משתתפים שהופיעו במסיבה | צילום פרטי
משתתפים שהופיעו במסיבה | צילום פרטי
משתתפים שהופיעו במסיבה | צילום פרטי
לפני כשבועיים הודיעה המשטרה כי חשפה מסיבת טבע ביער סמוך למודיעין. השוטרים עיכבו שני צעירים בני 23 לחקירה ופיזרו את האירוע. מאחורי ההודעה היבשה מסתתרת אולי מציאות קצת שונה. שני צעירים שהיו בין מארגני האירוע מספרים השבוע על אירוע שהיה בעצם מופע מוזיקלי ייחודי. לטענתם, המשטרה נוהגת להתנכל לצעירים שמקיימים אירועים בטבע ללא כל הצדקה.
ר' ו־ד' בני ה־23 שניהם תושבי מודיעין. הם צעירים נורמטיביים, אחרי שירות צבאי, מוזיקאים העומדים לפני לימודי מוזיקה. ר', גיטריסט, יתחיל ללמוד חינוך במוזיקה, ו־ד', מתופף, ילמד הפקה וסאונד.
"שנינו מנגנים מגיל 15", הם מספרים, "משתתפים בכל מיני הרכבים, מארגנים הופעות, וגם במודיעין היינו מעורבים באירועים מוזיקליים ב'גג האדום' ועם מחלקת הנוער".
ביחד הם הקימו לפני כשנתיים וחצי מיזם ייחודי שנקרא "המפלט", שבמסגרתו נהגו לקיים מדי פעם מפגשים מוזיקליים ואמנותיים בחיק הטבע באזור, עד למפגש האחרון שנסגר כאמור על ידי המשטרה.
"'המפלט'", מסביר ר', "זאת בעצם קבוצה לא מוגדרת של אנשים, שזזה ‑ אנשים שבאים והולכים. קבוצה של מוזיקאים בעיקר ואמנים בכלל שאוהבים לעשות דברים ביחד באזור מודיעין".
במסגרת המיזם הם נהגו להיפגש מדי פעם בחיק הטבע ולנגן ביחד. "בגדול החבר'ה שלנו הם אמנים, קולקטיב חברתי של מוזיקאים, בעיקר ממודיעין אבל לא רק", הם מסבירים. "באירועים היינו נפגשים ומנגנים בעיקר רוק, אינדי, מוזיקה אלקטרונית, ראפ, מוזיקה אלטרנטיבית, ג'אז. באנו לעשות ביחד מוזיקה מכל הקצוות".
3 צפייה בגלריה
"רצינו ליצור מרחב יצירתי נעים". אחד מאירועי "המפלט" | צילום פרטי
"רצינו ליצור מרחב יצירתי נעים". אחד מאירועי "המפלט" | צילום פרטי
"רצינו ליצור מרחב יצירתי נעים". אחד מאירועי "המפלט" | צילום פרטי
הרעיון, אומר ד', היה לארגן ג'אם חברים בטבע. "רצינו לצאת מהאולפן, מהחדרים ומכל המקומות הסגורים, ולעשות מוזיקה במקום שאנחנו אוהבים להיות בו, בטבע, וזה באמת היה משהו שונה", הוא מסביר. "התארגנו, כל אחד דאג למשהו, הבאנו ערכת תופים, ציוד, מערכת הגברה, גנרטור, והאמת שזה היה ממש כיף".
"לחגוג את המוזיקה"
במהלך השנתיים האלה התגבשה קבוצה שהתאחדה מדי פעם למפגשים מוזיקליים בטבע. "עשינו מפגשים של חצי לילה", הם מספרים, "באים בשישי בצהריים, מקימים את המקום, וביום שישי לפנות בוקר מתחילים את הקיפולים".
למה קראתם לזה "המפלט"?
ר': "כשמו כן הוא ‑ המפלט - בריחה מחיי היום יום, מעבודות, לימודים, לחצים. מגיעים למקום לא שגרתי בכלל, לא בתל אביב, שונה ממה שאנחנו מכירים, בטבע, וזה כל היופי. בשבילי זה חלק גדול מהקסם. הגיעה קבוצה של אנשים שיש להם מטרה משותפת - לחגוג את המוזיקה בטבע. כל אחד הביא מעצמו ויצא משהו מדהים".
לשניהם חשוב להדגיש כי לא מדובר במסיבת טבע, על כל המשתמע מכך. "המשטרה פרסמה שזו היתה מסיבת טבע", אומר ר', "וזה ממש רחוק מזה. לא שיש לי בעיה עם מסיבות טבע, אבל זה לא מה שהיה. זה לא מה שהקבוצה עושה. יש לי המון ביקורת על המשטרה אחרי מה שהיה. בעיקר עיצבנו אותי הכתבות שהתפרסמו אחרי זה. כשהם הגיעו היה מאוד קשה לדבר איתם. היינו בערך 50 איש בסך הכל, המוזיקה היתה ברמות הגיוניות, היה שקט. הם לא הסכימו להקשיב לשום דבר. מבחינתם הם מצאו מציאה. בסופו של דבר, אחרי שדיברנו איתם הם הבינו אותנו, אבל עדיין בתקשורת זה הוצג כמסיבת סמים ואלכוהול".
"נולד מתסכול"
ר' ו־ד' מאוכזבים מיחס המשטרה אליהם. "לקחו לנו ציוד", הם מספרים, "עיכבו אנשים. יש כאן ניסיון לחסל את התרבות הזאת של אנשים שאוהבים טבע. זה ממש ניסיון לקשר את מי שאוהב טבע לסמים. כן. יש חלק שמשתמשים בסמים, אבל המון אנשים שאני מכיר לא צורכים סמים בכלל ונהנים בטבע. יש הרגשה שיש למשטרה אג'נדה לעצור ולמנוע אירועים כיפיים בטבע. הם ממש נלחמים בזה ולא ברור למה".
3 צפייה בגלריה
אחת המסיבות. "המשטרה לוחמת את המלחמות הלא נכונות" | צילום פרטי
אחת המסיבות. "המשטרה לוחמת את המלחמות הלא נכונות" | צילום פרטי
אחת המסיבות. "המשטרה לוחמת את המלחמות הלא נכונות" | צילום פרטי
למרות שהאירוע התקיים ללא רישיון, לדבריהם מדובר באירוע חוקי. "בהתייעצות עם עורך דין הבנו שמדובר באירוע חוקי לחלוטין", הם אומרים. "יש מפגשים משפחתיים יותר גדולים מהאירוע שלנו. היינו ערוכים עם מים, מטפים, קומפוסט. דאגנו לסביבה ברמה הכי גבוהה שיש. באנו מוכנים מכל הכיוונים. בהרגשה שלנו הם לא הסכימו להקשיב בכלל. זאת הרגשה כואבת שלא משנה מה ‑ הם סוגרים את האירוע. יושבים 50 אנשים בשבת ונהנים מהטבע והמשטרה באה ומגרשת אותנו. זה לא ברור לנו. אני מבין את הצד של החוק, אבל זה מרגיש שיש כאן משהו יותר עמוק".
לטענתם, המשטרה נלחמת במקום שלא נכון להילחם בו. "ניסיתי להבין בשבועיים האחרונים מה הבעיה הבסיסית פה", אומר ר', "ולדעתי הכל זה רק סימפטומים של תפיסה שגויה. לדעתי, המשטרה לוחמת את המלחמות הלא נכונות נגד אנשים שבכלל לא מנסים לעשות בלגן. רצינו ליצור מרחב יצירתי מאוד נעים ובאמת הצלחנו. במהלך האירוע היתה הרגשה מאוד מכילה ומקבלת, מאוד יצירתית ומוזיקלית. כל אחד נתן מעצמו. בסופו של דבר היה אירוע עם הרבה אמנות והרבה שמחה ביער. באו אנשים מכל הארץ והרבה ממודיעין".
לשניהם חשוב גם לציין כי אחת הסיבות לכך שהם החליטו לצאת אל הטבע היא בשל המחסור בבילויים לבני גילם במודיעין. "זה גם נובע מהמצוקה של הצעירים בעיר", הם מסבירים.
"אין שום דבר לאדם צעיר לעשות בעיר. יש אולי ארבעה-חמישה ברים, וכמעט אין מופעי מוזיקה חיה. זאת עיר צעירה עם המון צעירים בגילאי 30-18 שבחרו לגור במודיעין, ועדיין חסרים בה דברים לצעירים. אין אף מקום שפתוח 24 שעות. זה יצר תפיסה בקרב הצעירים של מודיעין שאם רוצים לעשות משהו צריכים או לנסוע לתל אביב או ליצור אירועים בעצמנו. מהתסכול שלנו נולד הרעיון לעשות בעצמנו".
"ניסיון לדכא"
שבוע לפני שהאירוע שלהם סגרה המשטרה את פסיטבל דוף (למוזיקת טראנס) למרות שהיו לו את כל האישורים הנדרשים, מה שעורר הרבה רעש תקשורתי והפגנה שארגנו המשתתפים המאוכזבים. "מדובר באירוע תרבותי ותיק שנסגר לדעתי על שטות", אומר ר'. "זה רק מתווסף לרשימה אירועים גדולים וקטנים, אירועים מאושרים וחוקיים, שנסגרו בגלל כל מיני סיבות. ככה נסגר עוד פסטיבל ועוד פסטיבל. במקום לעבוד איתנו ביחד יד ביד הם פשוט סוגרים בלי שום סיבה".
כשברקע מותה של הצעירה טוהר דוד ז"ל במסיבת טבע לפני כשנה, הם טוענים כי אין קשר בין הדברים. "זה קרה באירוע לא חוקי", הם אומרים. "אנחנו כועסים מאוד על מה שקרה שם כי אף אחד לא מתנהג ככה. המנהלים יושבים בכלא וזה מה שמגיע להם. חבל רק שזה משליך על כל התרבות של מוזיקה בטבע. לתחושתנו יש כאן ניסיון לדכא את התרבות הזאת. זה מרגיש כמו מלחמה שאין לנו שום סיכוי לנצח בה. במקום זה צריך לטפח את התרבות הזאת יד ביד עם המשטרה בסינרגיה בין כל הגופים. מבחינתנו בכל מקרה זה היה האירוע האחרון. אנחנו את הלקח שלנו למדנו. הכל נעשה באהבה. לא רצינו לפגוע באף אחד וחבל שזה הצטייר ככה".
בדוברות המשטרה בחרו לשלוח כתגובה את הודעת הדוברות שנשלחה לאחר האירוע: "בפעילות יזומה של משטרת ישראל, נחשפה היום ביער הסמוך למודיעין מסיבת טבע שנערכה ללא אישור וללא רשיון. במסיבה השתתפו עשרות משתתפים. השוטרים שהגיעו למקום הבחינו במספר רב של משתתפים כשהם שיכורים וחלקם נתונים על פי החשד להשפעת סמים. במקום נתפסו חומרים החשודים כסמים מסוגים שונים ועשרות בקבוקי אלכוהול שנשפכו על ידי השוטרים. השוטרים עיכבו לחקירה שני תושבי מודיעין (23) בחשד שארגנו את המסיבה. השוטרים הפסיקו את המסיבה ופיזרו מהמקום את המשתתפים. משטרת ישראל לא תאפשר קיומן של מסיבות טבע המתקיימות בניגוד לחוק ללא רישוי, ותפעל בנחישות כנגד שימוש בסמים".