ירידה או עלייה בתאונות? תלוי את מי שואלים: נתונים מעניינים הוצגו בוועדת התחבורה העירונית שהתכנסה ביום שני השבוע. הנושא הראשון שנדון היה העלאת והורדת נוסעים באזור הרכבת במרכז העיר. מהנדסת התנועה של העיריה, אורנה מוזס, אמרה שהוכשרו מקומות לעצירה והעלאת נוסעים ברחוב הרכבת הנמצא בין תחנת הרכבת לבין קניון עזריאלי וברחוב ערער הנמצא בגב התחנה.
מחזיק תיק התחבורה, חבר המועצה חנן ברנשטיין, אמר שבכל מקרה לא תתאפשר הורדה והעלאת נוסעים בחזית הרכבת, בתוך כיכר התחבורה, בשל שמירה על רצף הנסיעה של הרכבים במעגל. עוד ציינה מהנדסת התנועה כי עם סיום עבודות שיקוע שדרות החשמונאים יתווספו מקומות נוספים להעלאת והורדת נוסעים במפרץ שעל שדרות החשמונאים כפי שהיה בעבר.
ברנשטיין גם הודיע כי מדיניות אכיפת החנייה במרכז העיר זוכה להצלחה ותימשך כאשר בעיריה התקבלו 15% ערעורים בלבד על הדו"חות שניתנו עד היום, לדבריו מספר נמוך מהממוצע הארצי.
נציג החברה הלאומית לדרכים, נתי הר־לב, הציג את פירוט התאונות החמורות שהתרחשו בעיר בחמש השנים האחרונות. על פי הדו"ח, חלה ירידה של 40% בכמות התאונות החמורות בעיר, כאשר הגורם המרכזי לכך לפי כל הבדיקות הוא תהליך שיפור התשתיות והגברת הבטיחות כגון הוספת כיכרות, פסי האטה והצרת צמתים שהביאו להורדת מהירות הנסיעה והפחתה במספר התאונות החמורות.
אלא שמול הנתונים אותם מציגה העיריה, טוען חבר ועדת התחבורה שרון מעוז כי מדובר במצג שווא המשתמש בנתונים בצורה המעוותת את המציאות בשטח. לדבריו, בעוד העיריה מתפארת בהפחתת מספר התאונות החמורות בזכות השקעה בפסי האטה ותשתיות, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים דווקא על עלייה במספר תאונות הדרכים בשנים האחרונות.
בעוד בשנים 2008-2007 היו 98-90 תאונות, ב־2009 מדובר ב־115 וב־2010 היו 114 תאונות. הנתונים לגבי 2011 מעודכנים עד אוקוטובר ועומדים על 108. כך למשל, בחודש יולי השנה כמות התאונות היתה גדולה ב־300% מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. לפי הממוצע החודשי, מסתמן ששנת 2011 תשבור את השיא במספר תאונות הדרכים בשנה במודיעין מאז יומה הראשון.
"במהלך השנתיים האחרונות הוספו עשרות פסי האטה ברחבי העיר ולמרות התקנתם ישנה מגמת עלייה בכמות תאונות הדרכים ברחבי העיר", טוען מעוז. "פסי ההאטה לבדם לא מספיקים להפחתת כמות תאונות הדרכים בעיר. ללא תוכנית פריסה עירונית של כיכרות בצמתים בעיר, ללא אכיפה נוקשה של חוקי התעבורה והחנייה בכל העיר, הן על ידי המשטרה והן על ידי העיריה, וללא מתן אלטרנטיבה אמיתית ואיכותית לכלי הרכב ההפרטיים בצורת תחבורה ציבורית לא תופחת כמות תאונות הדרכים במודיעין".
מעוז מציע כחלק מתהליך הפתרון לחייב את הקבלנים בהקימם את השכונות החדשות בעיר לבנות כיכרות בכל הצמתים בהם הדבר מתאפשר. "הניסיון של העיריה ודובריה לייפות את המצב בכבישים בעיר חמור מאוד. אסור לטאטא את הדברים. חייבים להבין שמה שנעשה לא מספיק ולא עובד, ומוכרחים לטפל כמו שצריך בצמתים בעיר".
בוועדה גם הוצגו עקרונות עבודת הצוות העירוני הפועל להתמודדות במכרז משרד התחבורה בנושא תחבורה בת־קיימא. לפני מספר שבועות פירסם משרד התחבורה מכרז יוצא דופן בהיקף של 250 מיליון שקל לעיר שתקדם תחבורה ירוקה וסביבתית של שבילי אופניים, תחבורה ציבורית, עידוד הליכה ברגל וכדומה.
בישיבה הוצגו תוכניות ורעיונות לקידום תחומים אלה כגון הרחבת רשת שבילי האופניים בעיר, עידוד הליכה ברגל וחיבור בין שדורג מערך התחבורה הציבורית ושימוש באופניים. הגשת התוכניות נדחתה לחודש מאי 2012. עד אז יציג הצוות העירוני, המלווה גם ביועצים חיצוניים, את תוכנית התחבורה הירוקה למודיעין על מנת לזכות במכרז.