מכה שלא כתובה בספר: אלפי תלמידים ב־24 בתי ספר במודיעין משאילים בתשלום את ספרי הלימוד במסגרת פעילותה של חברת "בוקמרקט" בעיר, במטרה לחסוך כסף להורים. אך כעת מתברר שהחברה לא נותנת מענה בימים אלה.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
במשרדי החברה כבר לא עונים לטלפונים. המכשירים הסלולריים של הנציגים בשטח אינם זמינים, והניסיונות לברר מה עולה בגורלם של ספרי הלימוד עולים בתוהו. לפני שבועיים קיבלו הלקוחות - הורים ותלמידים - מכתב בו מתארים נציגי החברה את המצוקה הכלכלית אליה נקלעו, מתנצלים ומקווים להתארגנות מחדש אחריה כולם יקבלו את התמורה המגיעה להם.
במכתב מאשימה החברה את משרד החינוך ואת שירות הדואר בליקויים רבים בשירות ואת היעדר התקציב לפעילות הולמת לשירות הלקוחות. "אנחנו נמצאים בימים אלה בעיצומו של משא ומתן עם מספר גופים רציניים שהביעו עניין בפרויקט ורואים את עצמם שותפים לחזון שלנו", נכתב במכתב.
"ברצוננו להתנצל על עוגמת הנפש שנגרמה למי מכם שלא קיבל מענה ואותן משפחות שלא קיבלו את מלוא סל הספרים. ברגע שנסיים את תהליך ההתארגנות מחדש, נפנה לכל אותן משפחות שלא סיימנו את הטיפול בהן (אספקת ספרים במקרה הצורך, מתן זיכויים, גמר התחשבנות כספית) במטרה להמשיך ולעמוד בכל התחייבותנו כלפיכם".
תמונת המצב העולה מהשטח מעלה בדבר המשך הפעילות של החברה. "ממה שידוע לנו בהנהגת ההורים קיים צו עיקול על החברה מצד הספקים", אומר יו"ר הנהגת ההורים, מיגל הרף. "במכתב הם טוענים שבימים הקרובים ייכנסו לחברה משקיעים חדשים כדי להשלים את החובות, אבל אני לא אופטימי. אני אומר את זה בכנות ובצער רב. אני מקווה שאני אופתע והם אכן יקומו לתחייה וייפצו את ההורים".
הנפגעים העיקריים הם תלמידים שלא קיבלו את ספרי הלימוד ונשלחו לקנות את הספרים בעצמם, בטענה שהחברה תחזיר להם את העלות. כמו כן, הורים רבים טוענים כי נעשתה מהם גביית כספים חורגת ונדרשים החזרים. לצידם ייוותרו ללא מענה גם תלמידים שקיבלו ספרים מלוכלכים ומקושקשים משנים קודמות.
"הורים רבים כבר קנו ספרים כי הגיעו מים עד נפש", אומר הרף. "גם אני ביניהם. כך שבעיקר מדובר על נזק כספי והחזרים. העיריה לא צד בעניין וכל הורה עומד בפני עצמו מול בוקמרקט. כהנהגת ההורים אנחנו שוקדים על פתרונות חלופיים על מנת להוזיל את ההוצאות סביב ספרי הלימוד. הכניסה של גורם חיצוני נעשתה מפני שלא מדובר בפרויקט פשוט, ולא כל מנהל רוצה ויכול להוביל פרויקט כזה".
מנכ"ל חברת בוקמרקט, עומר קריזה: "עצרנו את הגבייה ואת הפעילות. כרגע אנחנו מגייסים משקיעים. הושקעו מיליונים בהרמת הפרויקט והשנה משתתפים בו 80 בתי ספר ברחבי הארץ, מתוכם 24 בתי ספר במודיעין. נעשתה הרבה מאוד עבודה במטרה לחסוך כסף להורים. 97% מהספרים סופקו, אבל כמובן שעבור אותו הילד שחסר לו ספר אחד הנתון הזה לא מספיק. אני חושב שגם מי שנפגע עדיין חסך, אבל ברגע שיוזרמו הכספים אנחנו נזכה ונפצה".
בשנה הבאה תפעלו במודיעין? "אני מאמין שנמשיך".
משרד החינוך בתגובה: "מדובר בחברה פרטית שאין לה קשר למשרד".