משמרות הצניעות גירסת האולפנא: בכל מוסד לימודי מנסים להקפיד כמה שניתן שהתלמידים יגיעו בלבוש הולם. בבתי הספר החילוניים יש מקום ליותר גמישות, ובבתי הספר הדתיים השמירה יותר הדוקה. אבל לטענת בנות האולפנא "אורות מודיעין", באחרונה הוחמרה במיוחד רמת הצניעות בלבוש שבית הספר דורש.
בטבריה מצאו דרך מקורית להיאבק בחוסר הצניעות בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
"שתי מורות עומדות בכל בוקר בכניסה לבית הספר ובודקות האם הלבוש צנוע והאם הבנות הגיעו בתלבושת אחידה", מספרת ד'. "זו כנראה הדרך של בית הספר לחנך את הבנות לעמוד בדרישות".
"מצד אחד, זה בית ספר דתי והתלמידים אמורים לנהוג לפי החוקים", מוסיפה נ', תלמידת י"ב, "אבל מצד שני, אני חשה שהרב והמורים קשוחים יותר מדי בנושא וזה מכביד עלינו". איך זה בא לידי ביטוי? "המורות עומדות בכניסה וכל מי שיש לה סנטימטר מעל הברך או החולצה שלה לא צנועה מספיק לטעמן אז לא נותנים לה להיכנס לבית הספר".
ניסיתן לדבר עם הרב או להתלונן? "היו בנות שאמרו למורות ולרב אבל התשובה שלהם היתה שמדובר במסגרת דתית ולכן הבנות צריכות להתלבש איך שאומרים להן".
תלמידה אחרת מספרת שהיא חוששת ללכת בלבוש פחות צנוע גם מחוץ לאולפנא. "באולפנא אנחנו נאלצות להתלבש כפי שמבקשים מאיתנו ומחוץ לאולפנא כפי שאנחנו רוצות. אבל כשאני מסתובבת בחוץ עם מכנסיים, חולצה קצרה או כל לבוש הנוגד את הרוח הדתית של האולפנא, אני מפחדת להיתקל במורות או ברב. היה מקרה שאני וחברתי ראינו מורה מרחוק ברחוב והתחלנו לרוץ כדי שלא תראה אותנו במכנסיים. אנחנו מפחדות שיעיפו אותנו מבית הספר בגלל חוסר צניעות".
העיפו אותך פעם על חוסר צניעות? "כן, אני יודעת שיש גם בנות אחרות שהעיפו בגלל תלבושת לא הולמת לרוח האולפנא. המורות שעומדות בכניסה מסתכלות על פרטים נורא קטנים".
התלוננתן? "אין לנו מה לעשות עם זה, הם לא מתפשרים וחוזרים על התשובה שבמידה שלא טוב לך להתלבש כמו שאנחנו דורשים, יש עוד בתי ספר בעיר בהם את יכולה ללמוד".
אבל יש גם תלמידות שחושבות אחרת. "האולפנא החליטה השנה להראות את הרמה הדתית שאליה היא שואפת להגיע", אומרת אחת הבנות. "יש חולצה אחידה ומבקשים לבוא עם חצאיות לפי ההלכה. צריך לדעת לכבד את המקום שאתה לומד בו ואת הדת. זו לא בעיה לכבד את מה שמבקשים ואחרי בית ספר שכל בת תעשה את מה שהיא רואה לנכון".
העיריה בתגובה: "הנהלת האולפנא קבעה בתקנון בית הספר שעל התלמידות להגיע בלבוש צנוע כאשר שני המדדים לכך הם לבישת חולצת בית הספר ולבישת חצאית המכסה את הברכיים. הפיקוח על נוהל זה מתבצע על ידי מורות ומחנכות האולפנא בלבד, כאשר המורות מקבלות את הבנות, ובמידה שיש צורך בכך הן מדברות איתן בצניעות על מנת להימנע בעתיד מהישנות המקרה. ראש האולפנא לא עוסק בנושא זה אלא רק המורות והמחנכות".
מנהל האולפנא בתגובה: "לא החמירו שום נוהלי צניעות באולפנא. האולפנא הוא בית חינוך דתי שהולך לפי 'שולחן ערוך'. יש לנו קוד לבוש מאוד פשוט שהוא תלבושת אחידה שמשרד החינוך מחייב וגם אנחנו וחצאית שמכסה את הברכיים. המחנכת מסבירה לתלמידה שלא באה לפי קוד הלבוש שזה בניגוד לתקנון האולפנא. כמובן שאני כגבר בשום פנים ואופן לא מעיר לבנות על נושא הלבוש והצניעות. יש לעשות את זה בעזרת מורות ומחנכות שמקבלות את הבנות בכניסה לבית הספר. מי שקוד הלבוש שלנו לא מתאים לה, אנחנו לא נגד אף אחד, יש הרבה בתי ספר במודיעין ויש בחירה חופשית".