המבדיל בין קודש לחול: בצל המאבקים והמחאות בריח יולי אוגוסט שאפיינו את שנת 2011, מאבק האוהלים, מחאת העגלות, הרפתנים, הקוטג', הרופאים, המילואימניקים, המתמחים בפסיכולוגיה, נעדר מהתקשורת הארצית מקומו של מאבק אחד, מחאת הממ"ד.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
מאבק שדווקא הצליח וניצח את המערכת. טוב, תלוי את מי שואלים. מחאת החינוך הממ"ד (ממלכתי דתי) התחילה בחודש יולי, עת התפרסם מסמך מתנ"ה (מארז תיכנון, ניהול והיערכות) מטעם משרד החינוך. המסמך עסק בין היתר בשינויים מערכתיים במוסדות הלימוד וביניהם גם בחינוך הממלכתי דתי.
"ראינו את המסמך בתחילת החופש הגדול, המנהלים לא ראו אותו הרבה זמן לפני כן", משחזר יעקב כהן, ממובילי המחאה, "הם קיבלו אותו בסמוך לתקופה שהם היו צריכים לבנות מערכת".
צוות ההורים שקראו את המסמך שנשלח במקור למנהלים ולמפקחים במערכת החינוך גילו שעל גבי הדפים הסגולים והתמימים למראה ישנן בשורות קשות, ושמסמך מתנ"ה הוא הרבה דברים אבל בהחלט לא מתנה.
"גילינו במסמך שתי בעיות. הבעיה הראשונה נכונה לכלל מערכת החינוך, לבתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים", מפרט כהן. "בעבר היו שעות ליבה שמשרד החינוך מחייב על פי חוק את כל בתי הספר ללמד. מעבר לשעות האלה היו למנהלים בין 40 ל־50% שעות שהם יכלו לשבץ במערכת השעות על פי מה שמתאים לבית הספר".
נועם מורגנשטיין, גם הוא ממובילי המאבק, אשר שימש בעבר יו"ר הנהגת ההורים בבית ספר "שבטי ישראל" רואה בחומרה את המהלך של משרד החינוך. "מה שבעצם חייבו במסמך היה הקצאה הרבה יותר גדולה לשעות שיעורי קודש על חשבון שיעורי חול", מסביר מורגנשטיין.
וכהן מוסיף: "בתכל'ס ירדו שעות השכלה כללית והנקודה היא ששעות לימודי הקודש לא באו כתוספת אלא במקום". הנחיות החדשות גרמו להורים לצאת למאבק בניסיון לשנות את רוע הגזירה. הם אף רתמו לצידם את ראש העיריה, חיים ביבס.
למארגנים חשוב מאוד להדגיש כי הם תומכים מושבעים של לימודי קודש בבתי הספר הממלכתיים דתיים, וחוששים לאורך כל הדרך כי יובן ההיפך. "גם כשמלמדים עברית, חשבון ואמנות בבית ספר ממ"ד, הדבר נעשה מתוך רוח וערכים של תורה ומצוות. אין מדובר בשני תחומים שונים", מוסיף מורגנשטיין.
הסיבה לשינוי היתה לדעת מארגני המחאה ברורה. הם סבורים כי משרד החינוך ראה את זליגתו של הציבור החרדי־לאומי (חרד"לי) אל מסגרות החינוך הפרטיות, והחליט להחזיר אותם אל החינוך הממלכתי דתי. הדרך לכך היתה על ידי תיגבור שעות הקודש, כך שאותו מגזר שמעוניין לחנך את ילדיו בחינוך תורני, ימצא את מקומו גם במסגרות הציבוריות.
ראש העיריה ביקש מנציגי המאבק לכתוב מכתב לשר החינוך, אותו העביר לו אישית. בנוסף, ההורים התאגדו בקבוצת "פייסבוק" שנקראת "ממ"ד לכתחילה" ובתפוצה רחבה מאוד במייל. פגישות התקיימו במוצאי שבת בהן ניתן היה להעלות דעות ולהתעדכן במהלכים שנשאו פרי.
התשובה החיובית לא איחרה להגיע. ההורים התבשרו כי משרד החינוך קיבל את דרישתם ו־20% של גמישות בשיבוץ שעות הלימודים במערכת תושב למנהלי בתי הספר. "זה מספק אותנו", אומר יעקב כהן. "גם משום שגרמנו למערכת לתת גמישות לקהילה, וגם מפני ששאלנו את מנהלי בתי הספר האם 20 האחוזים שניתנו מספיקים כדי להחזיר את מערכת הלימודים למקור וברוב מוחץ, הם השיבו שזה מספיק".