ג'ואי התאחד עם סבתא: ג'ואי, קוף לבקן מזן מנגבי שנולד באחת מפינות החי במרכז הארץ, הוא בסך הכל בן חמש. אמו נטשה אותו וסבתו אימצה אותו מחדש. השבוע, הוא עבר דירה, ואתם מוזמנים להגיע לחנוכת הבית שסוגרת מעגל לסיפור הכה מרגש הזה.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
מי שטיפל בו בשעת מצוקה היו אנשי "מקלט הקופים" ביער בן שמן הסמוך למודיעין, המקלט היחיד במזרח התיכון המטפל בקופים במצוקה. למקלט מגיעים קופים רבים, ששרדו לאחר שעברו ניסויים שונים במעבדות ניסוי, קופים מוברחים וקופים אחרים במצוקה.
ג'ואי וסבתו. הסבתא תחזור להעניק לו חום. צילום: שרית ניסים
במקלט משקמים אותם ומחברים בינם לבין קופים אחרים בני מינם, שנמצאים במקלט כדי להחזיר להם את הביטחון וללמדם איך להתנהג מחדש בחברה קופית. לאחר שהקופים שוקמו וסיגלו לעצמם התנהגויות חברתיות בקבוצה, צוות המקלט מאתר עבורם מקום למגורי קבע ברחבי העולם.
התפקיד של המטפלים הוא לדאוג לצרכי הקופים - האכלתם, ניקיון הכלובים ודאגה למשחקי העשרה לקופים. למעלה מ־200 קופים נקלטו ושוקמו במקלט עד היום וקופים נוספים נקלטים כל הזמן. אחד מהם הוא ג'ואי, לאמו יש מוניטין מפוקפק והיא נודעת בקרב ציבור מטפלי הקופים כקופה שלא יודעת להיות אמא.
ד"ר תמר פרדמן, מנהלת פארק הקופים ועמותת מקלט הקופים הישראלי, מספרת שזאת תופעה מוכרת אשר רווחת בעיקר בין קופות אשר לא גדלו בסביבה נכונה או טבעית. אמו של ג'ואי התעללה בכל גוריה עד מוות.
"היא היתה חובטת בהם או פשוט לא מטפלת בהם", מספרת ד"ר פרדמן בצער. אנשי מקלט הקופים כבר פנו פעמים רבות לפינת החי המדוברת והתחננו בפניהם שלא יתנו לקופה להתרבות אך הם התעלמו וכך גורים רבים ניזוקו. "בבוקר שג'ואי נולד, הם התקשרו אלינו ואמרו שצדקנו. הם ביקשו שנגיע בהקדם ונציל אותו".
ד"ר פרדמן מתארת את הגור הלבקן שהגיע חבול ומכיוון שהיה כל כך לבן וחיוור, כל פצע וחבורה על גופו בלטה לעין.
לאחר שג'ואי הועבר לחסותו של מקלט הקופים, אנשי הצוות תרו אחר קופה שתסכים לאמץ את הגור הצעיר. "חיפשנו מישהי שתאמץ את התינוק", משחזרת ד"ר פרדמן, "נסענו לפינת החי וניסינו לראות מי מהקבוצה הקטנה אליה נולד תמצא בו עניין".
קופה קשישה שאנשי המקלט הניחו שהיא סבתו, היתה היחידה שהתייחסה אליו. הקופה הובאה אל המקלט יחד עם נכדה הפעוט וזכתה לשם המתבקש "ספתי". אך ג'ואי לא היה יכול להישאר בשלב הראשוני תחת טיפולה המסור של ספתי שלא היתה מסוגלת להניק אותו כפי שגור זקוק. לכן בהתחלה ג'ואי הקטן הוצמד למטפלת ממקלט הקופים אשר היתה לו כאם במשך 24 שעות ביממה.
מקלט הקופים קלט עד היום כ־280 קופים שנזקקו לשיקום או טיפול, כשלמעשה בטבע הישראלי אין בכלל קופים. כלל הקופים מגיעים מפינות חי, מהברחות שונות או ממעבדות ניסוי.
"המקלט גורם להם להתנהג כקופים אחרי זעזוע פיזי ונפשי. המטרה היא להחזיר אותם לטבע ואם אפשר גם לארץ אבותיהם", אומרת ד"ר פרדמן. המקלט מנסה להחזיר לקופים את ההתנהגות הקופית שנשכחה אצל רבים מהם בזמן שהיו בשבי וכמו כן את הביטחון.
לד"ר פרדמן חשוב להדגיש כי העמותה הינה ללא מטרות רווח, וכי הכניסות של המבקרים למעשה מאפשרות למקלט להמשיך בשיקום הקופים שהוא תהליך ארוך מאוד וכרוך בעלויות רבות.
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין"