"אנחנו נלחמים על העתיד שלנו": לצד האוהלים שהוקמו בתחילת המאבק על הדיור, קמו 15 אוהלים ב"שיכון הצעירים" במודיעין. גם הם חברו למחאה שצוברת תאוצה ומבקשת להיאבק במחירי הדיור בארץ.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
בעוד שבגל המחאה הספרדי שנולד ממחאה אורבנית של צעירים שמאסו בכללי המשחק, הזרז העיקרי למחאה היה האבטלה הגבוהה וחוסר התקווה להתפרנס בכבוד, בתל־אביב היה זה שוק הדיור. בין אם מדובר במחאת הרופאים המתמחים, העובדים הסוציאליים, מחרימי הקוטג', המפגינים בקהיר או המובטלים בספרד - הקו הברור שמחבר בין כל מפגני הזעם הוא דינמיקה של תסיסה שמתחילה מהדור הצעיר.
גם הצעירים במודיעין החליטו להצביע ברגליים ולעבור לגור באוהלים. גם הם חשים במיאוס מהפוליטיקה, שאותה הם רואים ככלי שרת בידי האליטות הכלכליות. הדרישה שלהם היא מאוד פשוטה, להמשיך לגור בעיר בה גדלו. לפני מספר ימים הוקם בכניסה לעיר מאהל אוהלים המאכלס בו צעירים בגילאי 32-16, עבורם קניית בית הוא חלום קשה להשגה.
גם אם צעירי מודיעין לא יצליחו למנף את המומנטום ואת אהדת הקהל לרשימת דרישות ברורה, אין ספק שלמפגינים היתה השפעה, הם אילצו את ההנהגה הארצית להסתכל להם אל הלבן בעיניים. הדור הצעיר שהולך לצבא, משלם מיסים ועובד שעות על גבי שעות הבהיר שאי אפשר להתעלם ממנו יותר.
דיירי "שיכון הצעירים" במודיעין מנסים לשמור על המומנטום של המחאה ומקווים כי היא תניב תוצאות. על אף הנטייה להפוך את המחאה לפוליטית, המפגינים מבקשים להדגיש כי מדובר במאבק חוצה מפלגות, לא מדובר בימין או שמאל, דתיים או חילוניים.
מי שחולל את המחאה הזאת הם מאות ואלפי אנשים צעירים שסחפו אחריהם את אזרחי המדינה. רביד פוגלמן (22), אחת ממקימי מאהל הצעירים, מספרת כי הרעיון נולד בעצה משותפת. "ביום שישי האחרון לאחר שיחה עם ראש המאהל החלטנו ביחד איתו על ראות המחנה, בין היתר על הפרדת המשפחות מהצעירים, וכך בעצם הוקם 'שיכון הצעירים'.
"אנחנו שואפים לגדול, אפשר לראות את זה שמיום ליום הוא גדל ומתפתח. מהיותי עובדת בקניון אני שומעת הרבה אנשים שמדברים בחנות על זה שהמחאה נמצאת במגמת ירידה, אבל במציאות כאן אנחנו רואים את ההיפך. אנחנו רק גדלים, צומחים ומתפתחים. המחאה נושמת ובגדול".
ספרי על בני הנוער שמגיעים למאהל? "מגיעים לפה מדי יום עשרות בני נוער שמחפשים את המקום לשבת בחופש הגדול, הם באים לפה וזה גיל כזה שהם עדיין לא מבינים מה הולך במדינה, על מה לעזאזל מוחים, אז הם שואלים אותנו שאלות ואנחנו מכוונים אותם ומסבירים להם על מה אנחנו נאבקים ועל מהות המאבק שלנו. לא משנה באיזה גיל אתה, אנחנו מקבלים את כולם בחיקנו".
לאן אתם שואפים? "אנחנו היינו בני הנוער הראשונים של העיר מודיעין, היינו רוצים להישאר פה בעיר בה גדלנו, טוב לנו בעיר ואנחנו גאים להיות תושביה. אני גדלתי פה וכאן אני רוצה להישאר ואני לא צריכה לעבור לעיר אחרת זולה יותר ממודיעין. אלו השאיפות של כל הצעירים הלוקחים חלק במחאה בכל הארץ. בנוסף, אנחנו רוצים דיור בר השגה. לכל אזרח צריכה להיות הזכות להיות תחת קורת גג באיזה מקום שהוא רק ירצה".
בשבוע שעבר ראש העיריה, חיים ביבס, פקד את המאהל וסיפר על דיור בר השגה לצעירים. "בשכונת ציפור אנחנו עובדים על אישור דיור בר השגה לזוגות צעירים בו יוקצו דירות לזוגות צעירים ללא ילדים וזוגות עם פחות משלושה ילדים כאשר דירת שלושה חדרים מסובסדת תהיה במחיר משוער של 800-700 אלף שקל".
הצעירים באוהל המחאה. עמק איילון הפך לעמק אוהלון