כנסו כנסו: קפה אינטרנט חדש נפתח לראשונה במגזר החרדי בעיר מודיעין עלית. מדובר ביוזמה חדשנית של איש העסקים החרדי יהודה וייספיש שפתח את החנות לאחר שקיבל את אישור הרבנים.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
החנות החדשה נקראת "גלעד נט" והיא פועלת במתכונת של פיילוט וכשרה למהדרין. עבור הציבור החרדי מדובר במהפכה של ממש לאחר שבמשך השנים האחרונות היה האינטרנט מוקצה מחמת מיאוס במגזר החרדי.
לדברי וייספיש, כל יום שעובר מלמד אותו כי אי אפשר להתקדם בלי אינטרנט: "אנחנו הופכים לכפר גלובאלי קטן וכבר אי אפשר להסתדר רק עם פקסים וטלפונים".
את הסתירה שיש בהתנגדות לאינטרנט מצד אחד ואישור הרבנים לחנות שלו הוא מסביר בכך שהציבור החרדי מתנגד לבילוי באינטרנט.
"אבל למטרות העבודה ולצרכי שימוש ותועלת עבור מי שחייב, אין בעיה. אנחנו פתחנו את החנות לאנשים שלא רוצים להכניס מחשב הביתה, ולא צריכים אינטרנט ברמה היום יומית. אני מדבר על אנשים שצריכים את הרשת המקוונת לשימוש וגישה לאימיילים, חשבונות בנק, קופת חולים ומשרדי הממשלה".
בשלב זה נמצאת החנות במודיעין עלית, הנחשבת לעיר השמרנית ביותר במגזר החרדי, במעין פיילוט. "במידה וזה יצליח מבחינה רוחנית וכלכלית, אנחנו מתכוונים לפתוח סניפים בכל הארץ. כבר השבוע פתחנו חדר גם לנשים לאחר שבתחילה החנות הייתה מיועדת רק לגברים ואנו בודקים אם זה רווחי", אומר וייספיש.
בחנות יש חמש עמדות גלישה ולדברי היזמים, הן יותר פרטיות מקפה אינטרנט רגיל. את ההכשר ליוזמה קיבל וייספיש רק לאחר קבלת תקנון הרבנים והכנסת מערכת הסינון של חברת נתיב בה מאושרים לגלישה רק אתרים שנבדקו על ידם.
כך לדוגמה, הדואר של ג'ימייל פתוח לגולשים אולם זה של אתר וואלה לא בגלל התוכן שיש בדרך. גם אתרי חדשות כמו ווינט ומעריב חסומים ואפילו אתרים חרדים כדוגמת "בחדרי חרדים". לעומת זאת כל משרדי הממשלה פתוחים לגלישה וכך גם 'איקאה' ו'יד 2'.
וייספיש: "מה שמנחה את מערכת הסינון שפועלת במחשבים היא לאשר רק אתרים נחוצים. כתוצאה מכך המחיר בחנות נגבה לפי רבע שעה בגלל הזמן המופחת בו נמצאים הגולשים מול מסך המחשב. אנשים שמגיעים לגלוש כאן נשארים מעט זמן כי הם לא באים לבילוי אלא לסידורים ולכן אנחנו גובים חמישה שקלים לרבע שעה. עד עכשיו יש לנו הצלחה וכבר עברנו את מאה הגולשים שהגיעו עד כה".