גבול דק: כמו שאר אזרחי ישראל גם תושבי מודיעין עקבו בדאגה אחר אירועי "יום הנכבה" ביום ראשון. כשראו את התמונות של מאות סורים פורצים את הגבול וחודרים לישראל כמו גם ניסיונות דומים בגבול עם לבנון ועזה אולי חלפה במוחם המחשבה שהם עלולים להיות הבאים בתור.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
בין בית סירא למכבים למשל מפרידים בסך הכל כמה מאות מטרים ושתי גדרות. גם כביש 443 נפתח לאחרונה לתנועת פלסטינים. האם אנו עלולים לראות מאות מפגינים פלסטינים חודרים לעיר? ניסינו לענות על השאלה בעזרתם של אנשי ביטחון.
הצבא - "מתרגלים תרחיש כזה באזור"
בכל הקשור לאירועי יום הנכבה, האירועים עברו בשקט יחסי באזור והתרעות על התפרעויות ומפגעים התבדו ברובן. אירוע בודד נרשם בכפר אורנים, שם הוקפצו כוחות הביטחון לאחר שזוהה סולם על גדר המערכת. לאחר סריקה לא נמצא דבר והיישוב חזר לשגרה.
באזור מודיעין מפטרלים באופן קבוע כוחות ביטחון רבים. "אני לא יכול להעריך אם יכול להיות או לא יכול להיות אירוע כזה אצלנו", אומר גורם בכיר בפיקוד מרכז. "אבל תרחיש כזה הוא לא חדש אצלנו בפיקוד. אנחנו מתרגלים אותו בקביעות. צריך גם להבין את ההבדלים - בגבול סוריה היו בין 400 לאלף מפגינים שחצו. בבילעין כל שישי יש הפגנה של כמעט חמשת אלפים איש, והם לא פורצים את הגדר".
גם תת אלוף יואב (פולי) מרדכי, דובר צה"ל החדש ותושב מודיעין ותיק, מרגיע: "אם מנתחים את מיקום העיר לעומת הכפרים בסביבה, רואים שבית סירא הוא באמת נקודת הגישה הקרובה ביותר למכבים, ומודיעין עצמה נמצאת במיקום נוח יותר ללא איומים מיידיים.
המשטרה - "רמת כוננות גבוהה"
במודיעין פועלים שני כוחות משטרתיים: משטרת מודיעין האמונה על הנעשה בתוך העיר, ומשטרת בנימין האמונה על המעטפת הכוללת את יישובי הסביבה ועל אירועים בכפרים הערביים הסמוכים. "יש לנו כוחות מיומנים בכפרים הפלסטינים באזור המצויידים באמצעי פיזור", אומר סגן מפקד משטרת בנימין, רפ"ק מוטי שושן. "יש פה הרבה כוחות שיודעים לטפל בהפרעות סדר".
אתה רואה תרחיש כזה קורה במודיעין? "לא. זה יכול לקרות בעזה או בגבול סוריה ולבנון, שם יש מקורות אנושיים גדולים. מדובר פה על התאספות של מאות, אפילו אלפי אנשים. זה לא משהו שמגיע מכפר אחד ליד עיר. אם דבר כזה יקרה אנחנו נקבל ידיעות מודיעיניות וניערך בהתאם".
העירייה - "פעילות מעל ומתחת לפני השטח"
עיריית מודיעין מפעילה מערך הגנה מטעמה, הכולל סיורים של "מוקד אמון" והפעלת מחסומים בכניסה לרעות ולמכבים. בעיר פועלת גם כיתת כוננות המורכבת מעשרות מתנדבים, העושים סיורים ברחבי העיר ומדווחים במידת הצורך.
תושבים במכבים איתם שוחחנו הביעו חשש נוכח חוסר הידע שלהם בדבר הצעדים שעליהם לנקוט באירוע חבלני. לדברי חבר מועצה ומחזיק תיק הביטחון בעירייה, יצחקי חן, ישנה סיבה לכך שתושבי מודיעין אינם מעורים בפרטים. "אני מתנגד בתוקף לערב תושבים בתרחישים מסוג זה. זה יוצר פאניקה", הוא טוען.
התושבים - בטוחים, לא רגועים
בכל מה שקשור לתושבים, נראה כי האופטימיות שולטת. מרבית התושבים ששוחחנו איתם בשכונת מכבים, שבתיהם פונים לכיוון בית סירא, טענו כי תרחיש כזה לא נראה להם סביר. "אני כנראה אופטימית מדי", אומרת מיכל בן-דוד.
"אבל אם הם לא עשו את זה עד עכשיו, קשה לי להאמין שזה יקרה. אני לא חושבת שיש להם אינטרס שיהיה פה בלגן. הם רוצים לחיות בשקט. מצד שני, אני לא חושבת שאנחנו ערוכים למקרה כזה. יש פה כוחות מפטרלים על הגדר, אבל זה לא יספיק במקרה של אירוע בסדר גודל כזה".
"לדעתי התושבים ממש לא מוכנים לאירוע כזה", אומרת א', תושבת השכונה. "אף פעם לא בדקתי איפה יש מקלט באזור, או מה עושים במקרה כזה. אנחנו לא ממש חושבים על זה פה".
ראש מועצת בית סירא שבשטחים, אבו זיאד: "אני לא יודע מאיפה צצות מחשבות כאלה. אין לנו פעילויות מהסוג הזה. לא שמעתי על זה מעולם ואני לא מתעסק עם פעילים מהפת"ח ומהחמאס. אני לא מכיר שום בעיות שהיו לתושבי הכפר עם תושבי מודיעין או עם החיילים".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".