סוף לשכונת הקרוואנים: בחודש הקרוב צפוי להסגר מתחם הקרוואנים של העובדים הזרים במודיעין לצמיתות. המתחם, שהוקם ב-1996 על ידי חברת "צורגו", משמש מאז כמקום המגורים של אלפי העובדים הזרים שבנו את העיר על כל מרכיביה - מיסודות הבתים ועד לגשרי הרכבת. העובדים גרים בקרוואן לתקופה הנעה בין שנה לחמש שנים, תלוי בקבלן המעסיק אותם ובעבודה הדרושה.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
את הקמתו של המתחם יזמה העירייה, שאז עוד נקראה "המינהלת לפיתוח העיר". המינהלת הכשירה את תנאי השטח למתחם, כולל סידור קו מים למקום, ומאז היא מעניקה למקום את כל השירותים הדרושים, בתמורה לתשלום בן עשרות אלפי שקלים מדי חודש מהחברה. המינהלת פנתה ל"צורגו" לאחר שהגיעו תלונות מתושבים על עובדים זרים המתאכסנים באתרי בנייה.
אלא שעם סגירתו של האתר יש מי שחושש כי המצב יחזור לקדמותו. "בלי המקום הזה, העובדים יחזרו לרחובות, וישוכנו בתת-תנאים", טוען גורם הקשור במתחם, שהעדיף להישאר בעילום שם. "בלעדינו הם יחזרו לאחריות הקבלנים, שלחלקם לא אכפת מהתנאים הבסיסיים של העובדים. הם יעשו הכל כדי לחסוך כסף".
בסיור שעשינו באתר הבחנו במדרגות רעועות, מקלחות מעופשות. שלא לדבר על כך שאין למקום היתרי בנייה ואישור מכבי אש.
"יש לנו מטפים בכל מבנה ואנחנו שומרים על כל כללי הבטיחות. אנחנו שומרים על העובדים היטב פה. אנחנו מספקים להם ארונות, טלוויזיות ומאווררים בחינם, והם מקבלים עיתונים סיניים וערבי הווי. התנאים פה טובים. המדרגות ממש לא מתנדנדות. יש פה ביקורות של התמ"ת כל הזמן והן עוברות בלי בעיה. אם נדרשים תיקונים קטנים אנחנו נעשה אותם.
"את השירותים מנקים כל יום, ופעם בחודש עוברים על המקלחות בניקוי בחום בלחץ גבוה לחיטוי. באישורי הבנייה קטונתי מלהבין. לגבי אישור מכבי אש, הם דורשים מעברי צינורות בתוך החדרים ומתזי מים וזו הוצאה מטורפת. יש פה מטפים בכל החדרים וביקורות גז כל הזמן. אנחנו שומרים על רמת בטיחות גבוהה פה". במתחם מזהירים
כשנשאל הגורם אם ראש העירייה או חבר מועצה כלשהו באו לבקר במקום, הוא מניד ראשו בשלילה. "המקום הזה הוא רק ניירת בשביל העירייה", הוא טוען. "לא אכפת להם. האנשים האלה בנו את העיר, את הבתים שלהם, ועכשיו הם עלולים להגיע לאתרי בנייה".
המתחם פועל כאמור ללא היתרי בנייה וללא אישור מכבי אש, אך עם ביקורות תכופות של משרד התמ"ת ונציגי השגרירויות. לא המגורים האידיאליים, אך סביר להניח כי הם טובים ממקומות אחרים. מלבד הלוגיסטיקה מספק המתחם גם תמיכה נפשית ורפואית. כך, למשל, ביום שבת שעבר נלקח עובד סיני לבית החולים בשל פיצוץ התוספתן. עובד נוסף שבר את גבו מנפילה בזמן העבודה.
מקרים אלה אינם נדירים, ובמתחם חוששים שמהיום לעובדים לא יהיה מענה מקצועי. "כשהם זרוקים באתרי בנייה, מי יטפל בהם? מי יזמין אמבולנס? לנו יש מתורגמנים. אני חושש העובדים האלה יהיו בסכנת חיים".
במתחם מזהירים כי אם ייסגר, עלולים הקבלנים לאבד עובדים רבים בשל חוסר מקום לינה ולהתפתות להביא עובדים לא חוקיים משטחי הרשות הפלסטינית. "עובד שמביאים מהשטחים לא צריך לשלם עליו ביטוח, זה הבדל של אלפי שקלים", מסביר הגורם.
העירייה בתגובה: "מביקורת שנערכה על ידי שירותי הכבאות איגוד ערים איילון עולה כי במתחם הקרוואנים הכולל את מגורי העובדים הזרים ברחוב עמק זבולון בעיר נעברו עבירות לחוק רישוי עסקים. המקום פועל ללא עמידה בדרישות הכבאות והמצב הנוכחי הינו סכנה לבטיחות ציבור השוהים במקום".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין"