הזמן: שעות הלילה. המקום המועדף: הכבישים באזורי הבילוי של מודיעין - ליגד סנטר, ישפרו סנטר וכביש מכבים. רעש המנועים מסגיר את מטרת המפגש: בעבר קראו לזה "רייסים", היום פשוט תחרות מכוניות. המשתתפים: בני נוער ממודיעין.
"אתה רוצה להוכיח שאתה הכי טוב, הכי מצליח", מספר הנער נ' ממודיעין. "היינו מגיעים גם ל־220 קמ"ש". נ' יודע על מה הוא מדבר. הוא אמנם, לדבריו, מעולם לא אחז בהגה כמשתתף פעיל בתחרויות מהסוג הזה אך בהחלט היה מעורה בסצינה, שתפסה לה אחיזה בקרב בני הנוער בעיר.
איך התבצעו המרוצים? "נסענו ברחבי העיר, לרוב במכוניות של ההורים, והתחלנו לערוך מרוצים בין שתיים, ולעיתים אף שלוש מכוניות. היינו יוצאים לבלות במרכזי הבילוי של מודיעין, ובדרך חזרה היינו מחליטים לערוך מרוץ. היינו נוסעים מהר ועושים חארקות בכביש. המהירות היתה תלויה בסוג המכונית, אבל היינו מגיעים ל־220 קמ"ש".
המכונית נמעכה בסוף שבוע שעבר נהרג שמעון פרץ (18) מבית שמש וחמישה נערים נוספים נפצעו בתאונת דרכים בשדרות מנחם בגין במודיעין. התאונה התרחשה ביום שישי בסביבות השעה 4:00. כאן חשוב לציין כי נכון לזמן כתיבת שורות אלה, נסיבות התאונה עדיין אינן ברורות.
ראש לשכת התנועה של מרחב השפלה, רפ"ק שי מזרחי: "ברגע זה כל הכיוונים פתוחים. אנחנו בוחנים כמה כיוונים, ביניהם נהיגה שאינה תואמת את תנאי הכביש, נהיגה תחת השפעת אלכוהול וקיום תחרות בין שני כלי רכב. לנערים נעשו בדיקות מעבדה למציאת אלכוהול בדם". פרץ ז"ל ישב ליד הנהג של אחת המכוניות, שעלתה על אי תנועה והתרסקה לתוך עמוד.
לדברי נ', הוא לא מכיר את פרטי התאונה בה נהרג שמעון פרץ ולכן לא רוצה לדבר עליה. אך הוא ידע לספר על מקרים אחרים שאירעו לאחרונה בהם בני נוער הגיעו למודיעין מחוץ לעיר בסופי שבוע כדי לבלות בה, נהגו לדבריו במכוניות בפראות ואף ערכו ביניהם תחרויות. "זו תופעה מוכרת", אומר נ', אך מדגיש כי למיטב ידיעתו התופעה בקרב בני נוער ממודיעין פסקה לחלוטין לפני שנה.
למה בני נוער מוכנים לקחת על עצמם סיכון כזה גדול. "אצלנו זה לא היה משהו מאורגן, המרוצים לא היו על כסף או על משהו כזה ולא היה קהל. זה היה התלהבות של רגע". לא פחדתם? "ברור שיש פחד אבל הוא מהול בהרבה אדרנלין. זה נותן סיפוק רגעי אדיר. אתה בשיא ההתלהבות, שיא הרגע, ובתוך זה יש הרבה מאוד פחד. האדרנלין היתה הסיבה שהתחלנו, הפחד היתה הסיבה שהפסקנו".
לדברי משטרת מודיעין, התאונה היחידה שנגרמה כתוצאה מתחרויות המכוניות בעיר התרחשה לפני שנתיים בכביש הגדר הביטחונית של מכבים. באחד העיקולים איבד אחד הנערים שליטה על המכונית והתנגש בגדר. המכונית נהרסה והנער נפצע. נ' מספר על תאונה נוספת, בה איבד צעיר שליטה על המכונית בכניסה לרעות והתנגש בעצים. "כמעט כולנו הפסקנו את התחרויות בגלל התאונות", אומר נ'. "התאונות הראו את גודל הסיכון".
"אני מכיר היטב את התופעה הזו במודיעין", אומר מורה לנהיגה בעיר. "מתסכל אותי לדעת שיש נערים שלא מבינים את הסכנות שבנהיגה. העברנו את המסר לגורמי האכיפה. נהג כזה צריך להוריד מהכביש".
משטרת מודיעין בתגובה: "מרוצי מכוניות נערכו בעבר, אבל טיפלנו בזה ביד קשה בעזרת רישום דוחות, סיורי מניעה והרצאות בבתי הספר. היום התופעה הזאת לא מתקיימת יותר. מעולם לא נפתח תיק ולא בוצע מעצר על מרוץ. במקומות שידענו שמקיימים תחרויות ביצענו אכיפה נרחבת. נערים שנהגו בפראות נתפסו וטופלו. כל זה היה לפני שנתיים. מאז אין כלום".
הכתבה הלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".