נורה אדומה: בתחנת כיבוי האש במודיעין יש לנו כבאית משנת 1974. יותר זקנה מרוב הכבאים אצלנו. כשעליתי עם הרכב לשריפה בכרמל, התפללתי שרק לא ייתקע לי בדרך". דובר שירותי הכבאות במרחב איילון, להב גיא מנשרוב, מתוסכל מהמצב של שירותי הכבאות במרחב, מהאדישות של משרדי הממשלה ומתוצאות הדליקה בצפון.
לאחר שחזר ביום ראשון מהלוויות של שני חבריו הכבאים שנספו בדליקה בכרמל, ומביקור אצל הפצועים, הוא מזהיר: "זה רק עניין של זמן עד שתפרוץ באיזור שריפה בסדר גודל של השריפה בכרמל, ואנחנו לא ערוכים כמו שצריך".
למה אתה מתכוון? "בתחנה במודיעין יש ארבעה כבאים בסך הכל על כ-80 אלף תושבים. בשירותי כבאות איילון, החולשים על כ-300 אלף תושבים בלוד, רמלה, באר יעקב, שיל"ת, מודיעין, כפר חב"ד, שוהם, חולדה, משמר דויד, כביש 1, כביש 443 וכביש 6, יש כ-60 עובדים, מתוכם 36 כבאים מבצעיים בלבד. יש לנו מחסור של יותר 15 כבאים וגם אז לא נעמוד בתקן".
מהו התקן? "על פי החוק הבינלאומי, על כל 1,000 תושבים צריך כבאי. במודיעין היינו צריכים 80 כבאים. גם על 25 כבאים הייתי מתפשר, העיקר שיהיו. זה לוקסוס מבחינתנו".
מזה 11 שנה פועלת בעיר תחנת כיבוי אש וממוקמת בקרוואן קטן בכניסה לעיר. לתחנה יש שלושה כלי רכב שאחד מהם ממש ישן. מנשרוב: "אם פורצת עכשיו שריפה בדירה במודיעין עם לכודים בפנים, אנחנו בבעיה. יש לנו רק ארבעה כבאים במשמרת, וציוד שאמור להגיע מלוד, מרחק של 20 דקות נסיעה. בתחנה אין סולם גבהים שייתן פתרונות ללחימה באש בגובה".
לדברי הדובר מנשרוב, בשירותי כבאות איילון, שליש מצי הרכב הוא ישן. כמה ישן? אז ככה: יש כלי רכב מלפני 25 שנה ויש רכבים שתאריך ייצורם היה לפני 30 שנה.
גם מפקד שירותי כבאות מרחב איילון, טפסר מאיר הראל, תושב רעות, מודאג: "אין לנו מנוף במודיעין. המנוף שהיה בתחנה הושבת, הוא היה בן 35 שנה, ופשוט הועבר לתעשיית הברזל. כלי הרכב ישנים, והציוד לא מודרני".
ביום ראשון הוא חזר מהצפון ביחד עם כבאי המרחב: "הכבאים של מרחב איילון נלחמו באש בכל הגזרות בכרמל. בכל פעם היינו בין 12 ל-15 כבאים שהגיעו לשטח, והחליפו את המשמרת הקודמת שלחמה באש. היינו בכל הגזרות, פעלנו בעוספייה, בחי בר, בעין הוד וביערות הכרמל. פעלנו לפי הוראות נציבות הכבאות".
בעיריית מודיעין גם לא ממש מודאגים: "באופן יחסי למצב כוחות כיבוי האש בישראל, תחנת מודיעין נחשבת לתחנה טובה ומסודרת. העירייה מעבירה מידי שנה שני מיליון שקל וחצי לנושא כיבוי האש. באיגוד קיים סולם בגובה 42 מטר, הנותן מענה לרוב המגדלים בעיר. אופן הפעולה של כיבוי אש במגדלים הגבוהים הוא פנימי, כאשר ישנה הקפדה ותחזוקה גבוהה של מערכות כיבוי מובנות במגדלים אלה".
בנושא הכבאיות מסרה העירייה, בשונה ממפקד המרחב, כי "בעיר פועלות שתי כבאיות הנותנות מענה במקרה הצורך, כאשר אחת מהם היא כבאית חדשה שנרכשה לפני כשנה בלבד".
בנושא הקרוואן שבו ממוקמת התחנה נמסר כי "בשנה האחרונה פועלת העירייה להקמת מבנה קבע עבור תחנת הכיבוי בעיר. העירייה נמצאת בקשר עם גורמי המקצוע בנושא וכבר הוקצתה קרקע לטובת הקמת מבנה קבע לתחנה".
הכתבה המלאה תתפרסם גיליון סוף השבוע של ידיעות מודיעין