עוני דור ראשון: רק לפני חודש עמדה תושבת מודיעין בפני פינוי מהבית. היא אם חד-הורית לשלושה ילדים, התגרשה מבעלה לפני שלוש שנים ובשנה האחרונה היא לא מקבלת ממנו תשלומי מזונות. "אני עובדת, אבל נאלצת לפרנס משפחה שלמה ממשכורת אחת, שעומדת על פחות מ-6,000 שקל נטו", היא מספרת.
"בעלי לשעבר הפסיק לשלם לנו מזונות לאחר שפוטר מעבודתו והדבר גרר אותנו לקשיים גדולים. בהתחלה ויתרתי על אוכל מיותר או על בגדים. קיוויתי שהעניינים יסתדרו. לאחר מכן פיגרתי בחשבונות החשמל והטלפון. עכשיו מהבנק רוצים לקחת לי את הבית".
במודיעין, שלא כמו בערים אחרות, אין שכונות נחשלות, אין פרויקט שיקום שכונות, ואין אזורים פחות טובים, אבל יש בה עניים. עניים חדשים.
יעקב אלמוג, מנהל האגף לשירותים חברתיים בעיריית מודיעין, מספר על תופעת העניים החדשים, שהאמהות החד-הוריות הן חלק נכבד ממנה. "במודיעין לא רואים תופעות של עוני דור שני או שלישי, כפי שרואים במקומות אחרים בארץ. כאן רוב הנזקקים הם אנשים שנקלעו למשבר באמצע החיים, איבדו פרנסה, או גירושין, שהותירו אמהות חד-הוריות ללא דני מזונות, ואלו צריכים את הסיוע".
ואין זה מפתיע: מודיעין הוכתרה לא פעם כ"בירת הגירושין" ועל פי הנתונים של הנהלת בתי הדין, רק בשנת 2010 נפתחו בעיר כ-150 תיקי גירושין.
בעבר, מספרת התושבת, היו לה ולילדיה חיים טובים. "אף פעם לא היינו עשירים, אבל היה לנו כל מה שצריך. עד הגירושין חיינו ברווחה, שנינו עבדנו ונתנו לילדים כל מה שהיה לנו. גם אחרי שהחלטנו להתגרש, וסיימנו בינינו את העניינים בכבוד, תשלומי המזונות הגיעו בזמן וחיינו כמו שצריך. אמנם לא היו לנו מותרות ומותגים אבל היה אוכל טוב על השולחן ובגדים ללבוש. אבל אז בעלי לשעבר פוטר, והכל השתבש".
פנית לרשויות הרווחה? ביקשת עזרה? "לא, אני מסתירה את המצב מהילדים ומהמשפחה. תמיד שחיתי עם הראש מעל המים. אני לא רוצה שיראו אותי עכשיו בעלבוני".
270 משפחות שסובלות מקשיים כלכליים רשומות היום במחלקת הרווחה, אך נראה שהמספרים האמיתיים גבוהים יותר בשל אנשים, שנקלעו לעוני אך מתביישים להגיע ללשכת הרווחה ולבקש עזרה.
אלמוג מחלק את הנזקקים לשלושה סוגים: "הסוג הראשון הוא של אנשים שנקלעו למשבר. זוג שעבד והתפרנס היטב עד שהבעל פוטר (בתקופת משבר ההייטק למשל), ולפתע הם מצאו עצמם ללא הכנסות. מקרה אחר הוא של נשים שנשארו ללא דמי מזונות לאחר תהליך גירושים. העוני הזה נובע ממצוקה זמנית ולעיתים ניתן לצאת ממנו. "סוג שני של נזקקים הם אלו שאנחנו מכנים 'התנהלות לקויה'. הכוונה היא לזוגות שלא מנהלים נכון את ענייניהם הפיננסיים ונקלעים לקשיים".
דוגמה. "זוג שמרוויח יחד 8,000 שקל נטו וחי במודיעין עלול למצוא עצמו במצוקה לאורך השנים". 8,000 שקל נטו לא מספיקים לחיים במודיעין? "תעשי את החשבון בעצמך. אם צריך לשלם 3,000 או 4,000 שקל לשכירות או למשכנתא, לקנות אוכל, לשלם על חינוך ועל שיעורים פרטיים, על בגדים ועל מותגים, גם אם הזוג יצליח לחיות בתנאים האלו, יהיה לו קשה".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".