קיפוח לא חינוכי: האם יש או אין תיכון דתי במודיעין? תלוי את מי שואלים. תושב העיר יוסי אביבי החליט לשלוח את בתו ללימודים במוסד חינוכי הנמצא ביישוב נוף איילון. להפתעתו, התברר לו כי תושבי מודיעין מתבקשים לשלם יותר מכל יתר התלמידים במוסד החינוכי.
הסיבה: עיריית מודיעין לא מעבירה את אגרת "תלמיד חוץ" (כ־700 שקל) למועצה המקומית שבה לומדת התלמידה בפועל. התוצאה היא שהורים לבנות דתיות השולחים אותן ללימודים מחוץ לעיר נאלצים לשלם מכיסם את הכסף שהעירייה לא מעבירה.
אביבי פנה לעירייה כדי לקבל תשובות. "להפתעתי", הוא אומר, "הסבירו לי שהאולפנה במודיעין מוגדרת כתיכון מקיף, ובמצב כזה העירייה עונה על דרישות החוק לספק מוסד לימודי עירוני לבנות ולכן היא לא מחוייבת להעביר אגרת תלמיד חוץ".
אז מה הבעיה? "הסברתי לעירייה שהאולפנה שייכת למרכז ישיבות בני עקיבא והיא אינה תיכון. בנוסף, אני לא מבין – אם האולפנה הזו לפי טענת העירייה מוגדרת כתיכון, מדוע הוחלט בשנה שעברה להקים ועדה לבחינת הקמת תיכון דתי לבנות? או שיש תיכון דתי או שאין".
כאן המקום להסביר כי התלמידות באולפנה משלמות שכר לימוד כמקובל בבתי ספר פרטיים (יותר מ־4,000 שקל לשנה) וזוכות ללימודי בסיס והעשרה, בהתאם לנהלי משרד החינוך ובתיאום עם אנשי מרכז ישיבות בני עקיבא. "אם האולפנה היא בעצם תיכון, כפי שטוענים בעירייה, אז מדוע ההורים לבנות שלומדות שם משלמים אלפי שקלים בחודש כפי שמקובל במוסדות פרטיים?
"ואם היא רק אולפנה, וזה אומר שאין תיכון מקיף לבנות בעיר, מדוע לא מעבירים את כספי אגרת החוץ עבור ילדתי שלומדת מחוץ לעיר?", תוהה אביבי, שפנה בעניין לוועדת החינוך של הכנסת בדרישה להוציא חוזר מנכ"ל ברור המפרט את המקרים שבהם הרשות המקומית נדרשת להעביר אגרת תלמיד חוץ.
מהעירייה נמסר בתגובה: "על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך במידה וברשות מקומית יש בית ספר שנותן מענה לצרכי התלמיד, אך הוא מעדיף לבחור בבית ספר מחוץ לעיר, אין מקום לתשלום אגרת תלמיד חוץ. אולפנת 'אורות מודיעין' היא מוסד חינוכי דתי ממלכתי על־יסודי הנותן מענה לציבור הדתי. האב בחר לשלוח את בתו לאולפנה מחוץ לעיר משיקוליו הפרטיים ועל כן, בהתאם לחוזר מנכ"ל משרד החינוך, הוא אינו זכאי לתשלום האגרה".