קרב רב: ימי החגים הם תמיד תקופת השיא עבור הרב יעקב צ'קוטאי. הוא מכתת את רגליו ונודד מקהילה לקהילה בעיר, שגדלה באופן מטאורי בהשוואה לכל עיר אחרת בארץ. בסוכה שבחצרו הוא אירח באחד הערבים 300 איש, ובהקפות שמחת תורה המשיך לדלג בין המקומות. בנוסף, כמוהל הוא נדרש להגיע מקצה לקצה, וכשמדובר בשבת, הכל נעשה ברגל.
לפני עשור הוא היה בסך הכל רב ביישוב קהילתי שרובו חילוני ושירת ציבור קטן שהיה מעוניין במסורת. לפתע צצה עיר שלמה תחת רגליו והרב מצא עצמו מעניק שירותי דת לכרך שלם, לצד שני רבנים נוספים.
ביקורת רבה הושמעה במהלך השנים האחרונות על העובדה, שלעיר מודיעין שלושה רבני עיר, בשל הנסיבות: הרב אליהו אלחרר פעל על תקן רבה של העיר מודיעין. הרב יעקב צ'קוטאי היה רבה של מכבים־רעות. האיחוד, שהתרחש לאחר הליך ארוך, הוליד למעשה מצב חדש: שני רבנים ספרדים בעיר אחת. עתה, משרד הדתות אמור להכריע כיצד ואיך ייבחר רב ספרדי אחד לעיר. משמעות הדבר היא, שהשני יילך הביתה.
"אני חושב שמה שמייחד אותי הוא שאני חלק מהקהילה, הגעתי מתוכה ואני מחובר לאנשים מבפנים", אומר צ'קוטאי, "אני לא רוצה להתמודד על התפקיד, אבל אם זה נכפה עליי, אעשה את זה. אני חושב שאני ראוי".
יש מקום לשלושה רבנים? "כן. לדעתי אין בזה ספק. במודיעין אין רבני שכונות, למרות שיש בכך צורך. זאת עיר גדלה והולכת והנסיבות נכפו עלינו. היום אנחנו כורעים תחת הנטל, כך שאם יהיו רק שניים, המצב יחמיר. אבל אני לא אלחם במה שאי אפשר. אם תהיה מערכת בחירות, אני לא אוהב את זה אבל אתמודד. אני מאמין גם שאצליח".
אתה מרגיש שהמצב יוצר מתח? תחרותיות? "הרב אלחרר ואני ביחסי עבודה טובים. אני לא חושב שיש בינינו מתח. אני גם לא מודאג, זה לא מרחף מעליי כעננה, אבל זה מטריד שאנחנו במצב הזה", הוא אומר ומוסיף, "אני חושב שההבדל בינינו ידוע ומוכר והוא שיכריע בסופו של דבר. אני לא שייך לציבור מסוים, תמיד הייתי דתי ציוני ואני חושב שמבין שנינו, אני זה שמתאים יותר למודיעין".
למכבים־רעות הגיע צ'קוטאי בשנת 1980, אחרי שירות כרב במג"ב. היישוב מכבים היה אז יישוב קטן ביותר, שבסך הכל נזקקו בו פה ושם להכוונה, "להתקין מזוזות, לענות על שאלות קטנות. זה לא יישוב דתי, אבל היה רצון לשירותי דת. התחלתי להגיע רק מדי פעם, ולבסוף הגענו ליישוב על דרך קבע".
בסך הכל אתה משרת בעיקר ציבור חילוני, איך זה מסתדר? "זה נכון, וזה לדעתי מה שאני מרגיש איתו בנוח. ציבור חילוני צריך רב ברגעים מסוימים בחייו, הוא זקוק להסברים איפה שהוא לא מכיר ולפתיחות. כשאני מארגן תפילה שבה רוב הציבור חילוני, אני רוצה שהוא ירגיש בנוח, שיידע מה הוא מתפלל ובאיזה עמוד זה, ולמה דווקא התפילה הזאת. אני מוצא המון סיפוק בזה שאני נותן פתח למקום משותף. לפני החגים הדרכתי בבתי הכנסת להימנע מדברים מסוימים שלדעתי לא מקובלים בציבור החילוני. למשל, מכירות של מצוות". מודיעין היא עיר חדשה יחסית עם איזון עדין של דתיים וחילוניים.
"אני חושב שדווקא בגלל זה חשוב להכיר את הקהילה מבפנים, וזה הייעוד שלי. לא להישאר בחוץ, להיות מעורב, להכיר אישית. רב בעיר כזאת צריך להיות נגיש לכולם, ואני חושב שאני ממלא את התפקיד הזה".
מדוברות עיריית מודיעין נמסר בתגובה כי: "העירייה ממתינה להחלטת משרד הדתות בנושא רבני העיר כאשר בשלב הזה אין כל החלטה או תאריך לבחירות".
את התייחסותו של הרב אליהו אלחרר לא ניתן היה להשיג.